Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Turbulens som förgör AIK

Fansen hos AIK hockey läser om bråket i klubben och försöker de något positivt av det hela. Foto: Maja Suslin, TT

 

Kvällstidningarna drar på om AIK Hockey. Indicier och beskyllningar, olika belopp och motbeskyllningar. Det är svårt att veta vad som är sant.

Däremot finns det anledning att göra en övergripande konsekvensanalys.

Först kan vi konstatera att det är mycket svårt att få ishockey på SHL-nivå att fungera i Stockholm. 

Inte samma intäkter

AIK och Djurgården sticker ut med väsentligt lägre omsättning än medianklubben i SHL när de spelar i högsta serien. Det kan gå bra något år men över flera säsonger så åker de lag som har lägst omsättning ut. Så enkelt kan den kommersiella idrotten beskrivas och det är vetenskapligt belagt.

Det är i nuläget osannolikt att AIK eller Djurgården kan etablera sig på övre halvan i SHL oavsett hur duktiga de är. Det finns inte förutsättningar att nå samma omsättning utan egen arena på en så konkurrensutsatt marknad som Stockholm.

Sedan har AIK valt att vara en klubb för de trognaste supportrarna medan SHL-klubbarna på landsorten valt att vara en klubb för alla där sällanbesökarna utan fanatiskt intresse ses som de bästa kunderna eftersom de spenderar mer.

Segui har rätt - och fel

Det försämrar AIK:s position på sponsormarknaden. Kopplingar till Black Army och påstådda kopplingar till de hårda supportergrupperna skrämmer bort sponsorer än mer, men hard core fans som huvudmålgrupp minskar antalet sponsorer som kan tjäna pengar på sin medverkan.

Johan Segui har både rätt och fel när han säger att medlemmarna har makten. I rent formell mening är det sant eftersom AIK har stadgar som säger just det. I praktiken är det så att den procent av medlemmarna som går på årsmöten har en viss makt om än begränsad medan aktiebolagslagen gör att styrelsen i bolaget har väldigt mycket makt.

Artiklar av den här typen, falska eller sanna, påverkar självfallet varumärket negativt i de grupper som inte är närmast klubben. I kombo med dåliga sportsliga resultat så tappar man publik och sponsorer och hamnar i en negativ spiral. I förlängningen väljer föräldrar andra klubbar för sina barn och spelarna kräver mer för att vara anställda i AIK eftersom en riskpremie verkar logiskt.

AIK har problem ändå

Artiklar om supporterföreningar som agerar som om de var representativa för alla kunder till klubben förstärker den negativa bilden. Dagens exempel är om hur supportrar skickar ner en person som saknar avtalsrelation för att diskutera eventuellt konstgräs (själv tror jag inte det blir konstgräs) med  moderbolaget till det bolag som kanske skall ta över driften. Då har man tagit sig själv på för stort allvar och signalen till oss utanför är att här bör man hålla sig borta.

Det blir lite Daniel Suhonen över dagens AIK. En gruppering som anser sig vara mer S än andra och som drivs av tesen att de andra socialdemokraterna är onda och falska. Vi har kunnat konstatera att det inte är bra för socialdemokratin. Och inte heller för AIK heller.

Oavsett hur mycket som är sant av det som påstås i media kan vi konstatera att det skadar AIK:s varumärke. Det gör mig ledsen.

Det var inte vad klubben behövde i den ekonomiska och sportsliga kris som hockeyn redan är i.

Om du vill läsa mer om AIK och turbulensen:

Här skriver Sportbladet

Och här är Expressen

Dan Persson

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

 Den tionde kullen av deltagare, med bl a Anja Pärson har nu tagit examen vid Handelshögskolan i Stockholm. Den skräddarsydda utbildningen Management Diploma for Athletes (MDA) som Anders Sewerin introducerade via Cruyff Institute är numera en viktig del i Handelshögskolans Center for Sports and Business. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.