Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Mycket värt, mer än en Mercedes
Jag har anmält mig till Midnattsloppet i år. Det finns två skäl. Dels för att den här typen av event växer så det knakar och har blivit en miljardindustri och jag behöver förstå mer om drivkrafterna om industrin. Dels för att det ger mig motivation att träna mer vilket förbättrar min hälsa och minskar min vikt, nog så viktigt för välbefinnande.
Medan traditionell föreningsidrott tappar så växer den här genren med +10 procent per år. Jag skall i ett antal krönikor försöka ta reda på varför. Jag skall försöka bevaka och förklara varför vi glatt och villigt betalar för att springa, cykla, åka skidor och simma.
Midnattsloppet Nordic AB ägs av Hammarby Friidrott som genomför fyra lopp per år Stockholm, Malmö, Helsingfors och Göteborg. Samtliga under fyra helger i rad i augusti-september.
1982 var första året. Nu springer totalt ca 70 000 människor något av de fyra loppen. Midnattsloppet är ingen elittävling, fakta är att tiden för de fem procent bästa är sämre idag än för 30 år sedan.
Mera samba och city
Midnattsloppet är heller inte frågan om att klara den tuffa utmaningen som Vasalopp; Lidingölopp eller Vätternrunda. 10 km kan de flesta med lite träning ta sig runt.
Midnattsloppet är mer samba, citynära, fullsatta trottoarserveringar, musik. Det handlar om att nå mål i sin komfortzon snarare än att nå en elitnivå. Det är mer av Sveriges nyttigaste mingel än en idrottsprestation och det är förmodligen den viktigaste framgångsfaktorn.
För mig såväl som för den stora gruppen deltagare är syftet att skapa motivationen som ger den där extra träningsrundan per vecka, den lite längre träningsrundan varje gång och den vägen förbättrad kondition, förbättrad hjärta/lungfunktion och specifikt för mig mindre vikt.
Beviset på prestation
De här loppen såväl som tjejmilar är upplevelsepaket med musik, på midnattsloppet sitter familj och vänner på uteserveringar med dryck som är åskådaranpassad och hejar och efter målgång finns det belöningar på något av Södermalms alla vattenhål. Det är ett framgångsrikt koncept för en nyttigare fest.
Det är självklart så att Midnattsloppet som bolag skapar mer folkhälsa än vad Hammarby Friidrott som förening klarar av. 70 000 människor som tränar tre gånger i veckan i sex månader eller mer är +5 miljoner träningstillfällen.
Drivkrafterna som gör att alla de här loppen fylls till sista deltagare är enkla att förstå. Tröjan och diplomet ger oss ett kvitto på att vi genomfört något.
Det är värt något
En växande bakomliggande drivkraft är förändrade statusmarkörer. När pappa på 70-talet kom hem med en ny bil var hela gatan närvarande för att beundra underverket. När vi parkerade en ny golf kombi på uppfarten i vårt medelklassgetto för några veckor sedan är det en fullständig icke händelse.
En incheckning på Facebook på något häftigt ställe i världen eller för 40-åriga mellanchefer, att ha en svensk klassiker på hallväggen är däremot hårdvaluta, fullt i klass med en Mercedes 500 AMG på uppfarten. Hela samhället går mot upplevelser och från prylar som statusmarkörer. Konsumtionen rör sig i samma riktning.
En del av succén bakom webbtjänsten knivbrev är att man som kund skickar signalerna till vänner om att man är så duktig på matlagning att vassa knivar är viktiga. Det är skälet till att den bara marknadsförs via sociala media.
Tränar för att orka med alla måsten
Nästa drivfaktor är hälsa på ålderns höst. Våra ”bucket lists” över vad vi skall göra som gamla har växt från noll på 70-talet då den tidens pensionärer var nöjd med att kunna bo kvar och sitta på en köksstol innan man som man dog fem år senare till dagens 100-punktslistor med besök i alla världsdelar med strapatser och upplevelser.
Klart som korvspad att man måste ha god hälsa då och det är anledningen till att så många tränar så mycket i grupperna 45 år och uppåt. För de yngre så är nya skönhetsideal en viktig del av drivkrafterna, träning är ett oskrivet krav från arbetskamrater och vänner. Det är så man skall leva idag ungefär som man skulle gå i kyrkan på 50-talet.
Det finns helt enkelt en ständigt växande målgrupp som vill köpa tjänsten springa, cykla, simma, åka skidor i organiserad form.
Det lite trista är att arrangörerna inte utnyttjar den kommersiella potentialen fullt ut, men det återkommer jag om.
Nu är det hög tid att börja träna.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.