Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Nu måste idioterna stoppas!

Rök och stök, bengaler och hatrop - varför måste de hålla på och förstöra matcherna i allsvenskan? Foto: Maja Suslin, TT

 

Aldrig har så många besökare sett allsvensk fotboll som i år. 2 miljoner hittills. Och ett antal idioter. De måste stoppas!

I helgen passerade Allsvenskan 2 miljoner besök i år, nytt rekord och slutsiffran hamnar i närheten av SHL:s siffror med väsentligt färre matcher. Det är väldigt bra nyheter.

De ska inte vara välkomna!

Under tre fyra års tid har klubbarna med SEF som katalysator gjort väldigt mycket rätt och fotbollen har blivit inne igen. Det är ingen slump.

Framåt med de projekt som ligger hos SEF är potentialen på ökade matchdagsintäkter väldigt god, min bedömning är att vi når en 50-procentig ökning på två-tre år och en fördubbling på fem-sex år.

Nu när allt pekar åt rätt håll på ena sidan så bör vi titta på hotbilderna också. Klacken är i de flesta klubbar och de flesta matcher något som skapar positiv stämning och är en del av upplevelsen. I söndags var det inte så.

Om flera tusen fans (medieuppgifter) skriker ”Låt han dö” när en Hammarbyspelare ligger utslagen är det ett väldigt tydligt tecken att man inte skall gå på fotboll. Vem vill associeras med empatilösa psykopater? När SFSU:s ordförande försöker förringa detta med att ”det är något vi brukar skrika” så lyckas han bara bevisa att den organisation han leder består av människor utan värdegrund.

Avarter som måste bort

När Hammarbyklackens spontana reaktion på målet är glädje över att AIK tappar i guldstriden framför det egna säkrade kontraktet som målet utgjorde har vi tiotusental som har missförstått det mesta om hur vi får ett samhälle att fungera.

De idioter som hatar sin klubb så mycket att de tänder bengaler för att skrämma bort de ekonomiskt så viktiga sällanbesökarna skyddas från påföljd av den nog så ovanliga kombinationen av de som står bredvid i klacken samt polis och åklagare. När polisen påstår att man göra något åt bengalerna är det nämligen lögn. I stort sett samtliga fall där det funnits bevis har lagts ner av polis och åklagare. Långa förseningar förstör upplevelsen för alla de som har ett riktigt liv utanför fotbollen.

När en berusad pöbel på t-banan skanderar ”Hora, hora” mot oskyldiga tjejer, en klunga på hundratal man som anfaller och skadar poliser (lindrigt) och alla andra slagsmålsincidenter är tillkommande tecken på att något i vårt samhälle är käpprätt åt helvete.

De slutar gå på fotboll

Jag skriver medvetet samhälle. Fotbollen är i de här sammanhangen lika mycket ett offer som alla andra. Men många låter självfallet bli att gå på fotboll efter det här. Om supportrarna nu har åsikten att bara de som tycker och beter sig som dem skall gå på matcherna så är det ett eget problemområde. Alla skall kunna gå på fotboll och vara trygga och glada. Det är förutsättningen för mer omsättning vilket är förutsättningen för bättre fotboll.

Vad gör vi åt det är den svåra frågan att hantera. Det finns ingen grundbult som löser allt utan lösningen är en komplex historia som tar tid. Däremot går det självfallet att lösa.

Mina idéer ser ut som följer:

• Inför nya villkor vid biljettköp som ger klubben rätt att fakturera den som bryter mot villkoren och polisanmäla de som bryter mot lag typ maskering). Lämpligt belopp är 30 000 kronor. Civilrättsligt och tekniskt är det rätt enkelt och billigt. ID-kontroll vid inträde, fotografering (kameror på arenan får med allt numera). Inte konstigare än att man åker dit på att betala en skadad hyrbil eller ett förstört hotellrum.

• Se till att politikerna tvingar polisen att lagföra de som anmäls för bengaler. Redan anmälan torde dessutom räcka för uteslutning ur föreningen.

• De klubbar som har problem med fel supporterbeteende bör sparka igång ett omfattande värdegrundsarbete. Några har redan gjort så vilket gläder mig. Här bör man komma ihåg att värdegrundsarbetet inte bara handlar om föreningens framtid, det handlar också om tabellplaceringar i framtid. Värdegrunden är nämligen förutsättning för ökad omsättning. Här bör man som klubb vara tydlig med vilka kunder man vill göra sig av med. De som skadar varumärke och affär skall man inte ha som kund.

• Tacka klacken när de förtjänar det men låt alltid bli när de inte förtjänar det, dvs när det brunnit bengaler. Se till att alla spelare förstår vilka åsikter de skall stå för om de vill ha lön.

Sedan är jag tveksam till hela idén med externa organisationer som organiserade supportrar. Tycker man om en klubb skall man vara medlem i den klubben, följa stadgar, agera för klubbens bästa enligt den folkrörelsetradition vi har. Supporterorganisationer är ingen bra modell. Klubben skall ta hand om sina medlemmar och kunder men inte via mellanled.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.