Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Zlatan, ständigt denne Zlatan
Frestelsen att travestera Ture Sventon blev för stor. Nu är Laul, Bank och Lund sura på Z för att de tycker att han inte ställer upp nog och än surare på fotbollsförbundet som de anser har skyldigheten att få Zlatan att ställa upp mer. Varför blir det så här är frågan jag vill belysa.
Huruvida Z agerade smart eller korkat som är den stora frågan så är mitt svar - smart.
Han måste uppfylla sina roller
Media och förbundet har ett ömsesidigt beroende av varandra. Media och Z har också ett ömsesidigt beroende av varandra. Zlatan vill utnyttja media för att bygga sitt varumärke medan media vill utnyttja Zlatan för att tjäna pengar. Förbundet vill utnyttja Zlatan för att få mera media så de får ökat intresse från sponsorer. Som jag läste i en avhandling om internationella relationer för en evighet sedan. ”International relations is when two countries are screwing each other”.
Dagens journalister mäts på leverans, dvs antal klick och delningar i ökande utsträckning.
Z är idag inte bara fotbollsspelare, pappa, äkta man och individ utan primärt ett globalt varumärke. Så här i slutet av sin karriär så blir skyldigheten att bygga på varumärket så att det kan generera mycket stora intäkter i många år framåt.
Det skapar av naturliga skäl motsättningar mot uppdraget att marknadsföra Svenska Fotbollförbundet genom att ge sin tid och relation till journalister i samband med landskamper.
Rebell hans signum
Z är ett större varumärke än Svenska Fotbollförbundet, TV4 och Aftonbladet. De andra spelar inte ens i samma liga.
Vi kan se på IA att varje rubrik med Z i rubriken ger två-tre gånger så många läsare som övriga, Z toppar alla våra listor. Samma gäller nog både Fotbollskanalen och Sportbladet. Dagens journalister mäts på leverans, dvs antal klick och delningar i ökande utsträckning. Det finns skäl till varför vi har Z med i den här rubriken.
Journalisterna har alltså av ekonomiska skäl ett uppdrag att komma tillbaka med en rubrik med Z i rubriken. Z fick tio millar av Dressman (gissning) hade varit en sådan rubrik.
Z bygger ett varumärke på rebell, styrka, individ och liknande som värdegrund. Värdeord som är direkt motstridiga exempelis SvFF som lagidrottsförbund. Där det är kollektivet och samverkan som är värdeorden.
Z och hans rådgivare
Media saknar självfallet värdeord utan kör med Machiavellis Fursten som grund för verksamheten i strävan efter kortsiktig lönsamhet. Det är ingen kritik. Stenhård konkurrens, låg lönsamhet och en bransch som förändras totalt gör att det är mycket svårt att agera på annat sätt.
När Thomas Mattson som chefredaktör på Expressen väljer att köra ut bilden på den döda 3-åringen på första sidan är det ett beslut som handlar om kort lönsamhet. Den här gången stod det inte i motstridighet med andra goda värden, i bästa fall blev den här bilden slutet på SD:s uppgång om S och M klarar av att leverera. Kortsiktig lönsamhet som mål behöver alltså inte vara något förkastligt. Det är väsentligt bättre än kortsiktig olönsamhet.
Det krävs ingen rocket science för att förstå strategin som Z och hans rådgivare har. Mytisk är bärande och målet är mycket långa relationer med ett litet antal företag som är 100 procent rätt i varumärkessymbiosen där en kaxig Z skall ge företaget nya kunder som tidigare har tyckt att produkten varit lite tråkig (Volvo) eller lite beige (Dressmann).
"Du kan väl svara mjukare"
Man blir inte mytisk genom att prata mycket och vara trevlig. Media må ställa krav på förbundet men Z agerar långsiktigt korrekt genom att inte förstöra sitt varumärke på att säga mycket eller vara trevlig. Kortfattad, inte alltför artig och gärna på gränsen till oförskämd.
Att skälla på förbundet är i sammanhanget som att gunga gungstol, man gör något men kommer ingenstans. Förbundet har två alternativ, A: acceptera att Z gör vad Z vill och B: ta ut någon annan.
När Z tvingas ställa upp på presskonferens i förbundets regi så är det fotbollsspelaren. Även om hans rådgivare har föreslagit ett mjukare språk så har de förmodligen varit tydliga med att ”du behöver inte svara på frågor som rör familj eller pengar” och sedan har Zlatan svarat ”den typen av frågor svarar jag inte på” fast på sitt sätt.
Tillkommande så är språkbruket på svenska annorlunda i Rosengård än i Bromma och Stockholms innerstad. Det Zlatan sa upplevs som oförskämt och förmodligen kränkande i Bromma (nästan allt som sägs upplevs som kränkande i Bromma) men kan förmodligen ses som samma som ”du får ursäkta men frågor om min privata ekonomi svarar inte jag på” i Stockholms innerstad.
Den här gången är det min absoluta konspirationsteori att eftersom media inte fick något att skriva om så skapade man den här konflikten för att ha något att skriva om. Den misstanken förstärks efter att ha läst ett tjog inlägg med intervjuer med s.k. media och varumärkesstrateger.
Alla vill dansa runt den guldkalv som Z utgör i medialt intresse och om det är vals eller mazurka struntar man helt i. Därmed inte sagt att den gode Olof utpekas som herr Gurka.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Ni såg väl hur Fifas ordförande Gianni Infantino fjantade sig och slutligen gav USA:s president Donald Trump ett s k fredspris inför miljoner TV-tittare och inte minst fotbollsvärldens representanter. Nu kommer den reella reaktionen i form av att den intenationella organisationen, Fairsquare , somanser att Infantino vid fyra tillfällen brutit mot Fifas stadgar om att agera ”neutralt när det kommer till politik och religion”
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.















