Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Brynäs tillbakavisar anklagelser

Johan Stark, Brynäs klubbdirektör, tillbakavisar alla påstående i Arbetarbladets artikel.

 

Idag åker Brynäs IF på en orättvis käftsmäll. Arbetarbladet i Gävle publicerar en artikel som är lika vinklad som när Putin förklarar sig oskyldig till det nedskjutna planet. Enda syftet är att skapa klick trots att man vet att man på extremt orättvisa grunder skadar föreningen och kommunen.

Vore jag Gävlebo hade jag sagt upp min prenumeration på stående fot. Detta helt oavhängigt om jag håller på Brynäs eller ej. Vem vill betala pengar för falska beskrivningar som helt saknar fakta och helhet.

Ni kan läsa artikeln Barnens pengar går till Brynäs tröjor här. 

Brynäs svar under rubriken: Gällande Arbetarbladets granskning av En Bra start

Artikeln ser ut som den gör trots att den är baserad på de fakta som finns i Brynäs svar.

Ren desinformation

Vi skall inte utse ansvarig utgivare Daniel Nordström till en av Lenins nyttiga idioter. Han förvanskar fakta för att tjäna pengar åt sina ägare så han vet precis vad han gör. Han bör snarare buntas ihop med Putins desinformatörer alternativt med mediemoralen hos den högerpopulistiska nätmobben.

När han tar publiceringsbeslutet så vet han tre saker.

1. Artikeln ger en gravt felaktig bild av projektet och Brynäs, kommunens och andras agerande.

2. Artikeln är perfekt vinklad för att klickas, tweetas, retweetas, delas på FB, dvs den är skriven för att bli viral.

3. Han skadar medvetet föreningen, kommunen och ett antal andra företag med den falska vinklingen som skapar andemeningen av bedrägligt beteende trots att det inte finns en tioöring till grund för detta.

Idrotten har blivit en slagpåse

Jag är inte journalist, jag skriver krönikor om det lilla jag kan något om som jag arbetar med, dvs kommersiell idrott, idrottspolitik och arenor utan att förhålla mig till någon mediaetik, bara till min egen grund om att jag måste kunna validera fakta. Dock är jag media och samhällsnörd så jag är allvarligt bekymrad över medias utveckling. I det här fallet hade jag kunskap. Nu måste jag utgå ifrån att när Arbetarbladet skriver om sådant jag inte kan så är det lika falskt som detta. 

Det skadar demokratin när förtroendet för media minskar för att media i en svår situation glider på sanningen. Den här artikeln är snubblande nära begreppet förtal, inte i bokstav men i andemening. Av naturliga skäl har vi en tryckfrihetsförordning som skall fria Arbetarbladet en sådan här gång eftersom inskränkning av tryckfriheten och yttrandefriheten vore värre.

Det här är en del av en trend där idrotten blivit någon slags allmän slagpåse som bekymrar mig. 

Går man igenom ett par hundra artiklar om idrott som inte handlar om enskilda matcher så framstår idrotten som mer moraliskt förkastlig än Volkswagens agerande i utsläppsskandalen och Aftonbladets ledarsida (kultursidan säger sig vara kommunistisk så där kan vi inte ställa krav på demokratisk grundsyn). Det är självfallet medvetna vinklingar och undanhållande av fakta som är grunden.

Ett underbetyg till medias ansvar

Idrotten pumpar utan större mottagande ut massor med information om all den samhällsnytta man skapar, man når dock inte genom bruset för fem öre. Idrottens åtagande utan extra resurser på migrationsområdet är något alldeles fantastiskt och så skulle jag kunna fortsätta en bra stund. 

I det här fallet hjälpte inga fakta, inga goda förklaringar om vad man gör, hur man gör och varför man gör, ingen målande bild om varför Brynäs, liksom tusentalet andra föreningar har i sin värdegrund att vara den gode medborgaren. Det ingår i idrottens DNA helt enkelt.

Här har vi ett av de större CSR projekten i Sverige, fortfarande under uppbyggnad med en hög grad av komplexitet att hantera där man transparent och i samverkan med ett stort antal partner agerar för att göra skillnad.

Då kommer det en klickkåt ansvarig utgivare med begränsat omdöme och målar bilden av den bedrägliga omoraliska föreningen. Det är beklämmande och ett underbetyg till medias ansvar och etiska regelverk. 

Jag upprepar, det är korkat och på gränsen till skadligt att prenumerera på Arbetarbladet. Säg genast upp prenumerationen.

Dan Persson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.