Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Klickandet tar över

Vi klickar och klickar och klickar - och bidrar var och en till en ny marknad inom media med nya aktörer. Foto: TT

 

Traveas som från början var en kommunikationslösning för resebyråer men som har utvecklats via försäljning av reklam på golf.se, köp av Stampens sportsajter och utveckling av en ny och mycket sofistikerat annonslösning går ihop med bolaget bakom sajter som Fotboll Direkt. 

Den nya koncernen med namnet Everysport Media Group (EMG) från nyår får i närheten av samma nivåer som Sportbladet och Expressen Sport när det gäller antalet unika besökare per vecka. 

Modellen, med ett stort antal sajter med samma försäljningsorganisation och det egenutvecklade annonssystemet som gör att jag kan erbjudas reklam för golfklubbor inne på en fotbollssajt då systemet vet att jag tidigare har besökt golfsajter och tittat på utrustning är hypermodern. Ungefär som på Facebook men EMG har ett sådant egenutvecklat system som enligt uppgifter är väldigt kraftfullt och bedömningsmässigt bättre än de som AB och Expressen har.

Stor skillnad

EMG kommer från sälj och teknikhållet mer än det publicistiska medan AB och Expressen i första hand ser sig som publicister.

Sammanfattat och mycket generaliserat betyder det att EMG har sälj som första fokus och skapar content utifrån hur mycket de har sålt medan de gamla skapar content utifrån ett publicistiskt perspektiv och sedan försöker sälja det utrymme det skapar.

EMG blir nu stor nog att slåss på exakt samma marknad som Sportbladet och Expressen. Hur den fighten slutar är för tidigt att säga, men utan att haft tillgång till siffror så är kostnaden för content väsentligt lägre hos EMG än hos de andra, dvs de kan acceptera lägre priser och ändå tjäna pengar. 

Vi kan också förutse ett fokus på s.k. klickmonster, dvs rubriker, innehåll, bilder fokuserar på att sticka ut och leda till klick. Detta fokus är i min bok samma sak som lägre kvalitet då alla tre aktörer måste fokusera på kvantitet.

Sedan har vi massor med lokaltidningar som också har sportsidor, de har dock en lokal marknad för annonser och berörs inte så mycket av det här.

Du som läsare styr

Den femte, icke kommersiella aktören utan vare sig teknik eller professionell säljkår är idrotten i sig.

Tar vi totalmängden besökare på alla förbund, ligors och föreningars hemsidor som helhet så skulle den aktören vara störst. I dag finns man inte mot mediabyråer och stora reklamköpare eftersom man består av flera tusen hemsidor som inte på något sätt samordnas.I min bok så innebär det ytterligare ett område där idrotten ger bort mycket stora potentiella intäkter utan att någon förstår det. 

Det som då krånglar till det är att ökningen av lästa internetsidor vida överstiger ökningen av budget för reklam på nätet. Konsekvensen blir att priserna sjunker och att de nu sjunker saktare beror enbart på att de är nere på så låga nivåer att de rent fysiskt inte kan sjunka fort längre. 

Det här ställer då krav på nya produkter som ”content markering” dvs artiklar som är sponsrade av någon, streamingfilmer och allt som den samlade kreativiteten hos världens alla teknik och reklambyråer kan uppbringa.

Lägg på en ökande reklamtrötthet i befolkningen och fler, som liksom jag, skaffar tjänster som Adblocker för att slippa se reklamen så inser man att företagen som vill sälja sina produkter inte har det lätt, inte de som vill sälja sin kanal till dessa och inte de som skall leva på att utforma reklamen heller. 

Detta klickande...

För de stora aktörerna som dessutom varje dag tappar intäkter på sin papperstidning är livet om möjligt ännu värre.

Det finns goda ekonomiska skäl till varför vi tvingats titta på bilden av den stackars mördade Lisa Holm varje dag hela sommaren/hösten. För att berika sina ägare måste man exploatera klickmonster och en mördad ung vacker tjej blir ett sådant. Det är ingen kritik av media på moralisk grund, de som då skall kritiseras är vi läsare. 

EMG har skaffat sig en stark position på ena sidan. De skall upp och slåss med Schibsted och Bonniers på den andra sidan, dvs mot helt andra balansräkningar. 

Jag vet inte hur det går och kan inte ens gissa, men ny och framåt med tekniken i huset är ingen dålig position.

Och nä, att idrotten förstår hur de borde samverka för att bli en stor aktör är inte troligt.

Dan Persson

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

Det är inte varje dag som två ekonomiska tungviktare, oberoende av varann, vill kliva sin som externa huvudägare i en golfklubb. Det är verklighet för Haninge GK på Södertörn, söder om Stockholm.

På medlemsmöte kommer föreningens cirka 1000 medlemmar att ta ställning till två budgivare som båda lovar investeringar i flermiljonklassen. Anläggningen har 27 hål och är skuldtyngd, cirka 20 miljoner, efter ombyggnad och renovering av två nio håls slingor.

 Sverige finns det närmare en halv miljon golfspelare.En majoritet av dem lär ha gjort samma sak i helgen -  tillbringat timmar helgen framför tv:n trots stundtals härligt väder. Men SVT serverade direktbilder från södra Spanien och uppgörelsen  mellan Europa och USA i Solheim Cup.Tre dagar med ca sju timmar varje dag innebar att det inte var lätt att slita sig. Det blev också en riktigkamp mellan världens bästa damer in på potytkanten  på den soldränkta banan några mil från Gibraltar - med fem svenskor i huvudroller.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen