Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Klubben måste äga kunden
Svensk idrott har ca 10 miljoner besök på sina matcher. Det är individer som betalat för att se en match, en del så lite som 30-50 kronor och i andra fall +1 000 kronor.
Den lagstiftning som gäller är kristallklar. Man är kund till den man betalar till. Att det är idrott gör ingen skillnad. Man kan vara supporter och kund men i det ögonblick man betalar för att se en match, spela en golfrunda eller köper ett liftkort så är man kund enligt samma lagar som gäller när man köper en piké på H&M. Detta oavsett om säljaren är en ideell förening eller ett bolag.
För att nå sportslig framgång
Supporter är ett helt fritt begrepp som på intet sätt styrs av lag vilket är bra, känslor skall inte lag bestämma över.
Begreppet kund bestäms av vem som tar emot mina pengar. Det är olika vem som man är kund till beroende på vilken match man väljer att gå på.
Kommersiell idrott definieras av mig som idrott där intäkterna kommer från kunder och inte från bidrag. Vid sidan av mediarättigheter som tv-avtal, sponsorer och exponering är de som betalar för att se en match fortfarande den enskilt viktigaste intäktskällan. Matchdagsintäkterna är dessutom förutsättningen för de andra intäktsslagen.
Att äga sina kunder är därför en av de viktigaste strategiska grunderna för att nå sportslig framgång.
Så är det inte alltid.
I kundens ägo
Går jag och tittar på Luleå-Djurgården i Coop arena i Luleå så är jag kund till Luleå Hockey. På många arenor är jag kund till ett biljettsystem eller en arenaoperatör istället för till klubben.
Om klubben skall kunna optimera sina intäkter så skall besökaren självfallet alltid vara kund till klubben.
Den kommersiella idrotten får inte hamna så fel som hotellbranschen gjort där aktörer som Hotels.com med flera idag tar 15-35 procent av värdet på en bokning.
I en brytningstid där sällanbesökarna är den grupp som har störst potential att öka klubbarnas intäkter får det konsekvensen att klubbens CRM-system måste omfatta 6-10 gånger så många människor jämfört med den tid där ett mindre antal personer gick på nästan alla matcher.
Klubben ska styra
Har klubben CRM-systemet med potentiella kunder måste klubben självfallet kunna använda det för att sälja biljetter. Om inte biljettsystem och CRM-system är integrerade med varandra såväl som biljett och kassa-system så har man en uppförsbacke.
I min enkla värld där mitt enda fokus är att klubbarna skall kunna öka sina intäkter och därigenom nå bättre sportsliga resultat är det enkelt.
Den som besöker en match och betalar för en biljett skall vara kund till klubben som arrangerar matchen. Inte till någon annan.
Om klubben inte är arenaoperatör så är klubben kund till arenaoperatören, man hyr arenan för en match och betalar en hyra som bör vara en kombination av en minimihyra och omsättningshyra.
Titta på hotellbranschen
Här har hotellbranschen under 40 år utvecklat väl fungerande modeller för avtal där det ligger i bådas intresse att intäkten blir så hög som möjligt. Självfallet finns det vinster med omfattande samverkan mellan klubb och arenaoperatör men klubben måste äga kunden.
Variationerna här är många men den som vill köpa en biljett för att se matchen skall köpa den av klubben.
Det gick ju bra förut säger då den förändringsrädde.
Jo, förr i världen var matchbiljetter något som köptes, publiksiffrorna berodde på storleken på orten, bristen på andra aktiviteter, ingen konkurrens från tv och digitalisering och ett folkrörelsesamhälle.
Nu är läget det totalt motsatta. Biljettsystemet är det absolut viktigaste verktyget för den största och det viktigaste intäktsslaget.
Ändå äga biljettsystemet
Skälet till att det har gått så sakta är att det är den snabba samhällsförändringen som nu gör att klubbarna, i en del fall lite yrvaket inser att den karta de använt inte stämmer med terrängen. De som då bedömer att det är terrängen det är fel på kommer att få problem.
Jag har nu i 30 års tid hävdat att för all typ av ”inventory business” dit arenor, hotell flygbolag, golfbanor med ett bestämt maxantal möjliga gäster hör, måste äga kontrollen över majoriteten av kunderna. De sista 20-30 procenten kan man låta andra anskaffa och betala provisioner för men bulken måste vara självgenererad där man ”äger” kunden, styr prissättning och är ansvarig för att köpet blir till.
Därför bör klubbarna även när de inte driver arenan sträva efter att själva kontrollera biljettsystemet, sälja biljetterna själv i eget namn och ha all kompetens som behövs för att utnyttja det till fullo enligt branschens alla föredömen.
Mest lästa just nu
Svenska Bandyförbundet drabbas av en rekordstor ekonomisk smäll. Nu avslöjas att underskottet är på nästan 5 miljoner kronor för 2022/2023. En av anledningarna är att Ryssland exkluderats och att det internationella utbytet inte blev som det var tänkt.
Idrotten kan vara en riskmiljö för mäns våld mot kvinnor. Samtidigt är idrottsrörelsen en viktig aktör för att minska detta allvarliga samhällsproblem. Det visar en regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning.
– Ideella ledare, volontärer och frivilliga föräldrar har motivationen, viljan och energin finns stora möjligheter, fortsätter Susanne Strand
All mat som blir över från Blodomloppet Stockholm den 13-14 juni skaskänkas till akutboenden i staden redan samma kväll. Initiativet, som görs i samarbete med Stockholms Stadsmission och DB Schenker, innebär att fler människor som lever i utsatthet kan äta sig mätta.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Norge och skidsport.Då finns det pengar om nån gång, kan vi tro.Men det stämmer inte alls. .På onsdagen fick landslagsåkarna beskedet att det blir nedskärningar till kommande säsong på grund av ekonomin.
Intresset för Obos Damallsvenskan fortsätter att stiga; det mediala intresset ökar liksom publiksiffrorna. Också intresset från spelmarknaden ökar. Generellt spelas det för 20 miljoner kronor på varje damallsvensk match, en tredubbling jämfört med för tre år sen. Med den ökade omsättningen ökar också risken för matchfixning. Något som Elitfotboll Dam (EFD) och huvudsponsorn Svenska Spel aktivt informerat samtliga lag i damallsvenskan och Elitettan om under våren.
Expressen har tagit ett nytt, kreativt grepp. Med början på onsdagen inleds den nya podden: "Läget". Varje vardag släpps en nytt avsnitt med mix av nyheter. Där finns Sport men också nöje, krim, politik och längre fördjupningar.
– Vi vill fånga lyssnaren som är i farten och snabbt vill få en uppdatering på väg hem från jobbet eller skola, när de handlar, lagar mat eller tränar, säger programledaren Sally Sjöberg.
SHL-ishockeyn köpkarusell snurrar vidare, trots alla kristecken i svensk ekonomi. På torsdagen offentliggjordes att Linus Omark, 36 år, bryter sitt kontrakt med schweiziska Servette Geneve och flyttar hem till Luleå.
En affär som knappast varit möjlig om inte it-miljardären och Luleå-supportern Gustav Porser agerat i bakgrunden. Omark har en succésäsong bakom sig, han bidrog i hög grad till Servettes ligaguld med 56 poäng plus 12 poäng i slutspelet.