Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
När både klubben och fansen ska känna sig som vinnare
Skall försöka förklara hur svårt det här kan vara. Sen är det inte enkelt. Lakers är inte utpekat mer än i nästa stycke, texten är i övrigt generisk.
Lakers har klantat sig flera gånger i rad och påvisat en bristande förståelse för hur den här typen av kommunikation måste byggas. Det är 180 grader motsatsen mot att arbeta med politisk journalistik, sådan erfarenhet är alltså bara ett bevis för att man kommer att göra fel. Under flera säsonger med den gamla ledningen gick man inte bort sig en gång.
Då över till det generiska.
Klubben blir en motståndare
Supportrarna är dels omistliga för upplevelsen för alla andra kunder. En levande klack är fullständigt livsviktigt för att få alla ekonomiskt viktiga kunderna att betala och konsumera. Supportrarna i betydelsen klack på ståplats är olönsamma om man ser dem som kunder men de skall ses som en del av eventet och då blir eventuell lönsamhet totalt ointressant.
På det kommer att supportrarna anser sig vara de enda viktiga. Andra är inte ”riktiga supportrar” eftersom de inte hoppar och sjunger iklädda klubbtröjor. Inomgruppssolidariteten blir väldigt hög och alla som inte är 100 procent med dem är emot dem. Vill man förstå bör man läsa psykologi om sekter.
För att då förvärra finns det ledare i gruppen supportrar med en självbild som får Jan Guillou att framstå som ödmjuk och tveksam, som baserar sitt informella ledarskap på att kritisera klubben som alltid av naturliga skäl blir den naturliga motståndaren, hur motstridigt kärleken till laget det än verkar.
Vet alltid bäst
Personen i fråga kan mer ishockey, fotboll, basket handboll än alla andra utan att någon någonsin erbjudit sig betala för hans kompetens. De här personerna lägger oceaner av tid på sitt engagemang, då övriga i gruppen mera sällan är lika engagerade ger det makt.
Som lök på laxen blir målen annorlunda, dvs supportergruppen skall försöka ta en plats gentemot andra klubbars supporterklubbar och vinna respekt hos dem. De metoderna är mera sällan det klubbarna vill se.
Så ungefär ser det ut. Sen har klubben de fem-tio gånger så många ekonomiskt livsviktiga kunder att hantera i en marknad där de som är där för eventet men inte nödvändigtvis älskar klubben är en växande och ekonomiskt viktig kundgrupp. Till råga på allt den snabbast växande kundgruppen
Enkelt - utom genomförandet
En klubb skall få sex-åtta segment av kunder att må bra och trivas på samma match. Motsättningar mellan de här grupperna är rena mardrömmen för klubbens ekonomichef och idrott på den här nivån är ekonomi där omsättning styr tabellplacering.
Så hur hanterar man då kommunikationen med den här gruppen? Reglerna är ganska enkla, strategin är enkel och genomförandet är ett taktiskt elände som får Hawkins spelteorier att framstå som gymnasiematte.
Av naturliga skäl så fokuserar jag på 1 och 2 och skippar tre. Jag lever på att gå igenom sådant med de jag kan fakturera, här skriver jag det allmänt kända.
Regler som måste följas
Reglerna ser ut som följer:
1: Tonalitet är allt
2: Deras språk
3: Framstå aldrig som en Messerschmitt eller som någon som sitter högre i en organisation
4: Lyssna hela tiden, ställ frågor, återkoppla, lyssna. Man behöver inte hålla med och man får sätta ned foten men man måste lyssna. Uppdraget är att jämställa med att få en fyraåring att acceptera max en timme PS4 spel per dag eller en miljöminister att acceptera mera kärnkraft på grund av fakta. Ingen värdering i detta bara ett försök att beskriva svårigheten. Exemplen är jämförbara.
...och strategin också
Strategin är som följer
1. Aldrig någonsin vara reaktiv. Ligger man inte före är man torsk. Förväntade supporterreaktioner på onsdag måste vara kommunicerade på tisdag.
2. Klubbens långsiktiga idrottsliga framgångar enda gemensamma målet.
3. Kommunicera utifrån ett perfekt CRM-system med relevans mot individ. Aldrig till alla med samma budskap.
4. Använd tränare och spelare för kommunikation om det sportsliga
5. Var bäst på sociala medier
Strategin är av den karaktären att det här är inget man delegerar nedåt och har man åsikten att det inte är viktigt eller att man inte har tid så kan man rulla sig i tjära och fjäder själv, det är trots allt bättre än att andra gör det.
Får inte känna sig som förlorare
Supportrarna är livsviktiga för klubben och just klubben och laget är livsviktiga för supportrarna. Bojkott är ett icke ovanligt hot som man kan bortse ifrån. De viker sig alltid.
Sen handlar inte det här om att vinna, man får aldrig någonsin vinna i betydelsen att de är förlorare. Man vinner när de känner sig som vinnare och man själv inte förlorat. En positiv supporterkultur är en del av sportsliga framgångar som skapar ekonomiska framgångar
Men grunden är att ha en total respekt för kunden, varje kund oavsett om det är ung supporter eller en sponsor och allt däremellan. Misstänker VD, styrelse att det finns minsta brist i den respekten hos den ansvariga så har man två alternativ. Byt ut personen ifråga eller förlora intäkter.
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.