Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

När både klubben och fansen ska känna sig som vinnare

En artikel på Växjö Lakers hemsida har retat upp fansen och nu har klubben tvingats be om ursäkt och radera inslaget. Foto: Mikael Fritzon, TT

 

Skall försöka förklara hur svårt det här kan vara. Sen är det inte enkelt. Lakers är inte utpekat mer än i nästa stycke, texten är i övrigt generisk.

Lakers har klantat sig flera gånger i rad och påvisat en bristande förståelse för hur den här typen av kommunikation måste byggas. Det är 180 grader motsatsen mot att arbeta med politisk journalistik, sådan erfarenhet är alltså bara ett bevis för att man kommer att göra fel. Under flera säsonger med den gamla ledningen gick man inte bort sig en gång.

Då över till det generiska.

Klubben blir en motståndare

Supportrarna är dels omistliga för upplevelsen för alla andra kunder. En levande klack är fullständigt livsviktigt för att få alla ekonomiskt viktiga kunderna att betala och konsumera. Supportrarna i betydelsen klack på ståplats är olönsamma om man ser dem som kunder men de skall ses som en del av eventet och då blir eventuell lönsamhet totalt ointressant.

På det kommer att supportrarna anser sig vara de enda viktiga. Andra är inte ”riktiga supportrar” eftersom de inte hoppar och sjunger iklädda klubbtröjor. Inomgruppssolidariteten blir väldigt hög och alla som inte är 100 procent med dem är emot dem. Vill man förstå bör man läsa psykologi om sekter.

För att då förvärra finns det ledare i gruppen supportrar med en självbild som får Jan Guillou att framstå som ödmjuk och tveksam, som baserar sitt informella ledarskap på att kritisera klubben som alltid av naturliga skäl blir den naturliga motståndaren, hur motstridigt kärleken till laget det än verkar. 

Vet alltid bäst

Personen i fråga kan mer ishockey, fotboll, basket handboll än alla andra utan att någon någonsin erbjudit sig betala för hans kompetens. De här personerna lägger oceaner av tid på sitt engagemang, då övriga i gruppen mera sällan är lika engagerade ger det makt.

Som lök på laxen blir målen annorlunda, dvs supportergruppen skall försöka ta en plats gentemot andra klubbars supporterklubbar och vinna respekt hos dem. De metoderna är mera sällan det klubbarna vill se.

Så ungefär ser det ut. Sen har klubben de fem-tio gånger så många ekonomiskt livsviktiga kunder att hantera i en marknad där de som är där för eventet men inte nödvändigtvis älskar klubben är en växande och ekonomiskt viktig kundgrupp. Till råga på allt den snabbast växande kundgruppen

Enkelt - utom genomförandet

En klubb skall få sex-åtta segment av kunder att må bra och trivas på samma match. Motsättningar mellan de här grupperna är rena mardrömmen för klubbens ekonomichef och idrott på den här nivån är ekonomi där omsättning styr tabellplacering. 

Så hur hanterar man då kommunikationen med den här gruppen? Reglerna är ganska enkla, strategin är enkel och genomförandet är ett taktiskt elände som får Hawkins spelteorier att framstå som gymnasiematte.

Av naturliga skäl så fokuserar jag på 1 och 2 och skippar tre. Jag lever på att gå igenom sådant med de jag kan fakturera, här skriver jag det allmänt kända.

Regler som måste följas

Reglerna ser ut som följer:

1: Tonalitet är allt

2: Deras språk

3: Framstå aldrig som en Messerschmitt eller som någon som sitter högre i en organisation

4: Lyssna hela tiden, ställ frågor, återkoppla, lyssna. Man behöver inte hålla med och man får sätta ned foten men man måste lyssna. Uppdraget är att jämställa med att få en fyraåring att acceptera max en timme PS4 spel per dag eller en miljöminister att acceptera mera kärnkraft på grund av fakta. Ingen värdering i detta bara ett försök att beskriva svårigheten. Exemplen är jämförbara.

...och strategin också

Strategin är som följer

1. Aldrig någonsin vara reaktiv. Ligger man inte före är man torsk. Förväntade supporterreaktioner på onsdag måste vara kommunicerade på tisdag.

2. Klubbens långsiktiga idrottsliga framgångar enda gemensamma målet.

3. Kommunicera utifrån ett perfekt CRM-system med relevans mot individ. Aldrig till alla med samma budskap.

4. Använd tränare och spelare för kommunikation om det sportsliga

5. Var bäst på sociala medier

Strategin är av den karaktären att det här är inget man delegerar nedåt och har man åsikten att det inte är viktigt eller att man inte har tid så kan man rulla sig i tjära och fjäder själv, det är trots allt bättre än att andra gör det. 

Får inte känna sig som förlorare

Supportrarna är livsviktiga för klubben och just klubben och laget är livsviktiga för supportrarna. Bojkott är ett icke ovanligt hot som man kan bortse ifrån. De viker sig alltid. 

Sen handlar inte det här om att vinna, man får aldrig någonsin vinna i betydelsen att de är förlorare. Man vinner när de känner sig som vinnare och man själv inte förlorat. En positiv supporterkultur är en del av sportsliga framgångar som skapar ekonomiska framgångar

Men grunden är att ha en total respekt för kunden, varje kund oavsett om det är ung supporter eller en sponsor och allt däremellan. Misstänker VD, styrelse att det finns minsta brist i den respekten hos den ansvariga så har man två alternativ. Byt ut personen ifråga eller förlora intäkter.

Dan Persson

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.