Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Friidrotten tappar 300 miljoner

Sebastian Coe, den förre medeldistansstjärnan, står inför en uppgift långt värre än att ta hem en spurtduell på 800 meter. Adidas tvivel påverkar också andra sponsorer till friidrotten. Foto: TT

 

Adidas säger fyra år i förtid upp avtalet med IAAF. Det rör sig om knappa 300 miljoner (70 per år) som IAAF tappar. Och det är ett hot mot hela sponsringsindustrin. 

Det är en jättesmäll av tre skäl.

• Adidas skulle inte tagit det här beslutet om de inte vetat att det kommer att ske nya avslöjanden.

• Adidas skulle inte tagit det här beslutet om de inte bedömde att IAAF saknar förmåga att rensa upp i träsket och skapa ett nytt rent och icke korrupt IAAF.

• Adidas kommer att sätta en trend som leder till att fler stora sponsorer hoppar av internationella förbund såväl som nationella när de riskerar att deras beteende skadar sponsorernas varumärke.

Transparens enda vägen

Ovanstående får ses som minimikrav, på det kommer allt det andra som krävs. Det är med andra ord ingen lek att hitta rätt person. Näringslivet eller välgörenhetsorganisationerna är nog bättre fyndplatser än distrikt och föreningar inom friidrotten.

Med EM, VM och OS så krävs det en fungerande internationell organisation för att skapa de medel som behövs för att utveckla friidrotten såväl som för att skapa fungerande förutsättningar för rättvisa tävlingar.

Det måste vara prioritet nummer ett för såväl det svenska förbundet som övriga nordiska och de flesta Europeiska att återskapa ett fungerande internationellt förbund. Friidrottsförbundet måste räkna med att skandalen leder till både kostnader och tid under flera år framåt.

Ett hot mot sponsring

Skadan kommer att kunna kvantifieras i både internationella minskningar i intäkter såväl som minskade sponsorintäkter för det svenska förbundet såväl som minskat stöd till enskilda idrottsmän och kvinnor. För svensk del kan skadan beräknas till ett större antal miljoner under två-fyra år.

Ännu längre om man inte gör något alls.

Ur det rent ekonomiska perspektivet kan skandalen i IAAF ses som den största skandalen för Friidrotten sen den ekonomiska cirkusen runt VM i Göteborg i en grå forntid. Skillnaden är att den här gången är man inte skyldig till annat än underlåtenhetssynderna att inte agerat tuffare tidigare.

Det enkla och svåraste

I tidigare krönikor under januari har jag pekat på hur vi måste agera för att skapa hållbara internationella organisationer som kan agera med trovärdighet och attrahera sponsorer och värdländer.

Vad som skall göras är alltså väldigt enkelt, oavsett vem som sätter ner åtgärderna så blir det ungefär det jag föreslagit, det finns helt enkelt inga alternativ. Det svåra är att göra det.

Det kan vara så att förbundet bör överväga att välja en ordförande nu som får detta om huvuduppgift för att sedan om två år välja en ny som får det mer traditionella uppdraget att utveckla förbundet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.