Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Så stärkande, så förrädiskt

Sportdryck är en multiindustri med många intressenter. Frågan är hur duktiga vi själva är på att verkligen kolla vad vi dricker. Foto: TT

 

Red Bull är skickligast i världen på att skapa eventmarketing som gynnar deras varumärke och ökar deras försäljning. Det finns anledning att genomgående vara fruktansvärt imponerad över hur duktiga de är. 

Vi kommer att i traditionella media framåt i tid även få läsa mer för nu har de lyckats signa ett avtal med den globala nyhetsjätten Reuters där Red Bull skall förse Reuters med redaktionella texter på området ”Action sport” som Reuters avser erbjuda sina kunder vilket av en händelse omfattar alla svenska medieaktörer. 

Reuters varumärke är så starkt att den här typen av redaktionell reklam kommer att slinka igenom hos svenska redaktörer.

Bara de är ärliga

För principens skull så är jag positiv till s.k. Content Markering, under förutsättning att avsändaren framgår så tydligt att ingen kan missa det. Har lärt mig massor av kvalitativ Content Marketing om e-handelslogistik såväl som energieffektivisering.

Det vi då bör ha i minnet är att energidryck av den här typen i samband med fysisk träning på hög nivå har skapat dödsfall hos unga människor. Deras pay-off ”ger mig vingar” har skapat flera tragedier. 

Boken ”No Bull” som handlar om hur företaget agerar för att få fler att konsumera deras produkter och riskerna med deras produkter har så vetenskapligt stöd att det är omöjligt att bortse från den. Som förälder är det min åsikt att man noga bör se till att tränande barn och ungdomar inte dricker Red Bull.

Att energidryck innehåller alldeles för mycket socker för att vara nyttig är ingen nyhet för någon.

Detta socker...

Vitamin Well har sedan någon månad ett sponsoravtal med Zlatan Ibrahimovic. Media rapporterar att försäljningen har ökat med 70 procent efter geniala reklamfilmer. 

Zlatans dryck är en produkt jag köper rätt ofta, den är god och jag intalar mig att den är nyttig, sockerhalten når inte de nivåer som jag bör undvika om kläderna skall passa. Är alternativet Coca Cola så är Vitamin Well självfallet rena hälsokosten.

De här två produkterna är inte jämförbara, Vitamin Well är på intet sätt farlig, tvärtom, men den tillhör alla de tusentals livsmedel som gör att vi konsumerar mer socker än vi borde vilket leder till problem med vällevnadssjukdomar.

Problemet ur tillverkarens perspektiv är självfallet att socker är enda smakbäraren som går att använda om konsument skall uppleva drycken som god.

Borde vara 18-årsgräns

Red Bull borde utifrån det jag läst mig till inte få säljas och definitivt ha 18 års gräns.

Som förälder har jag en viss förståelse att det inte är alldeles enkelt, oavsett hög pedagogisk nivå, att få ungdomar att göra som man säger. Jag är också tvärsäker på att om Red Bull genom sina fantastiska event framstår som det häftigaste som finns så dricker ungdomarna det, dessutom i stor utsträckning blandat med vodka. I synnerhet om de är för unga för att egentligen få dricka alkohol. Vodka är mer tillgängligt för de unga än för oss gamla som bara har Systembolaget som möjlig leverantör.

Jag är lika tvärsäker på att Zlatan som det starkaste varumärke vi har efter Ikea och H&M gör Vitamin Well till en av de trendigaste dryckerna för stora delar av Europas befolkning.

Red Bull och Vitamin Well utnyttjar till fullo det nya medielandskapet där media inte längre behövs för att sprida ett budskap om man är skicklig nog eller om man som i Red Bulls fall blir media. 

Så kallade kosttillskott

Vitamin Well utgör inget hot och deras ökade försäljning kommer från minskad försäljning av andra drycker så här är jag mest imponerad över deras skicklighet att nå ut med sin produkt genom Zlatan.

Red Bull med en produkt som är direkt skadlig för unga som tränar och inte nyttig för någon som extremt skickliga på sin marknadsföring och som nu tar sig in på det redaktionella området i våra media är i praktiken skadlig för samhällsutvecklingen. Få företag utanför tobaksindustrin som kvalar in på den listan.

Red Bull är redan en stor egen medieaktör med egna kanaler på webben som når primärt unga människor världen över.

Att Coca Cola nu dömts i USA och inte längre får kalla sin produkt Vitamin Water med 33 gram socker per flaska för hälsosam är ett bra steg framåt. 

Vill vi lägga lök på laxen så kan vi nämna den unga hockeyspelare som åkte fast för doping då det kosttillskott han ätit innehöll fler ämnen än vad som stod på deklarationen. Det gör många kosttillskott.

Sockerskatt allt mer akut

Så vad är då min slutsats.

1. Företag som Red Bull kommer att nå en brand awareness hos unga som kräver att föräldrar aktivt skapar en annan bild.

2. Unga såväl som äldre som tränar skall inte dricka Red Bull eller andra energidrycker eller äta kosttillskott.

3. En sockerskatt är en folkhälsofråga.

Jag blir både förbannad och orolig när jag läser om Red Bulls avtal med Reuters. Här borde ansvariga utgivare i stora media sätta ner foten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Östersund hade tvånget att samla in 3 miljoner över helgen. Inorska Vipers Kristiansand är det rena drömmen . I damhandbollsklubben från Kristiansand gäller ett krav om  25 miljoner på fem dagar!

Klubben har hört till elitserien sedan säsongen 2001/2002, vunnit sex norska mästerskapsguld ocherövrat tre Champions League-titlar. 

N u har Vipers problem. Gigantiska, om sanningen ska fram.

Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.

Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

 Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.

SEF och SHL blir mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för   elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att  ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar”.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.