Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Så stärkande, så förrädiskt

Sportdryck är en multiindustri med många intressenter. Frågan är hur duktiga vi själva är på att verkligen kolla vad vi dricker. Foto: TT

 

Red Bull är skickligast i världen på att skapa eventmarketing som gynnar deras varumärke och ökar deras försäljning. Det finns anledning att genomgående vara fruktansvärt imponerad över hur duktiga de är. 

Vi kommer att i traditionella media framåt i tid även få läsa mer för nu har de lyckats signa ett avtal med den globala nyhetsjätten Reuters där Red Bull skall förse Reuters med redaktionella texter på området ”Action sport” som Reuters avser erbjuda sina kunder vilket av en händelse omfattar alla svenska medieaktörer. 

Reuters varumärke är så starkt att den här typen av redaktionell reklam kommer att slinka igenom hos svenska redaktörer.

Bara de är ärliga

För principens skull så är jag positiv till s.k. Content Markering, under förutsättning att avsändaren framgår så tydligt att ingen kan missa det. Har lärt mig massor av kvalitativ Content Marketing om e-handelslogistik såväl som energieffektivisering.

Det vi då bör ha i minnet är att energidryck av den här typen i samband med fysisk träning på hög nivå har skapat dödsfall hos unga människor. Deras pay-off ”ger mig vingar” har skapat flera tragedier. 

Boken ”No Bull” som handlar om hur företaget agerar för att få fler att konsumera deras produkter och riskerna med deras produkter har så vetenskapligt stöd att det är omöjligt att bortse från den. Som förälder är det min åsikt att man noga bör se till att tränande barn och ungdomar inte dricker Red Bull.

Att energidryck innehåller alldeles för mycket socker för att vara nyttig är ingen nyhet för någon.

Detta socker...

Vitamin Well har sedan någon månad ett sponsoravtal med Zlatan Ibrahimovic. Media rapporterar att försäljningen har ökat med 70 procent efter geniala reklamfilmer. 

Zlatans dryck är en produkt jag köper rätt ofta, den är god och jag intalar mig att den är nyttig, sockerhalten når inte de nivåer som jag bör undvika om kläderna skall passa. Är alternativet Coca Cola så är Vitamin Well självfallet rena hälsokosten.

De här två produkterna är inte jämförbara, Vitamin Well är på intet sätt farlig, tvärtom, men den tillhör alla de tusentals livsmedel som gör att vi konsumerar mer socker än vi borde vilket leder till problem med vällevnadssjukdomar.

Problemet ur tillverkarens perspektiv är självfallet att socker är enda smakbäraren som går att använda om konsument skall uppleva drycken som god.

Borde vara 18-årsgräns

Red Bull borde utifrån det jag läst mig till inte få säljas och definitivt ha 18 års gräns.

Som förälder har jag en viss förståelse att det inte är alldeles enkelt, oavsett hög pedagogisk nivå, att få ungdomar att göra som man säger. Jag är också tvärsäker på att om Red Bull genom sina fantastiska event framstår som det häftigaste som finns så dricker ungdomarna det, dessutom i stor utsträckning blandat med vodka. I synnerhet om de är för unga för att egentligen få dricka alkohol. Vodka är mer tillgängligt för de unga än för oss gamla som bara har Systembolaget som möjlig leverantör.

Jag är lika tvärsäker på att Zlatan som det starkaste varumärke vi har efter Ikea och H&M gör Vitamin Well till en av de trendigaste dryckerna för stora delar av Europas befolkning.

Red Bull och Vitamin Well utnyttjar till fullo det nya medielandskapet där media inte längre behövs för att sprida ett budskap om man är skicklig nog eller om man som i Red Bulls fall blir media. 

Så kallade kosttillskott

Vitamin Well utgör inget hot och deras ökade försäljning kommer från minskad försäljning av andra drycker så här är jag mest imponerad över deras skicklighet att nå ut med sin produkt genom Zlatan.

Red Bull med en produkt som är direkt skadlig för unga som tränar och inte nyttig för någon som extremt skickliga på sin marknadsföring och som nu tar sig in på det redaktionella området i våra media är i praktiken skadlig för samhällsutvecklingen. Få företag utanför tobaksindustrin som kvalar in på den listan.

Red Bull är redan en stor egen medieaktör med egna kanaler på webben som når primärt unga människor världen över.

Att Coca Cola nu dömts i USA och inte längre får kalla sin produkt Vitamin Water med 33 gram socker per flaska för hälsosam är ett bra steg framåt. 

Vill vi lägga lök på laxen så kan vi nämna den unga hockeyspelare som åkte fast för doping då det kosttillskott han ätit innehöll fler ämnen än vad som stod på deklarationen. Det gör många kosttillskott.

Sockerskatt allt mer akut

Så vad är då min slutsats.

1. Företag som Red Bull kommer att nå en brand awareness hos unga som kräver att föräldrar aktivt skapar en annan bild.

2. Unga såväl som äldre som tränar skall inte dricka Red Bull eller andra energidrycker eller äta kosttillskott.

3. En sockerskatt är en folkhälsofråga.

Jag blir både förbannad och orolig när jag läser om Red Bulls avtal med Reuters. Här borde ansvariga utgivare i stora media sätta ner foten.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.