Nytt koncept på Golfmässan

Golfleverantörernas satsning på ett nytt, mer säljinriktat koncept på Golfmässan i Jönköping slog väl ut. Fler inbokade möten och fler positiva signaler om ökad försäljning skapar glädje i en bransch som haft några tuffa år.

Sammanlagt nästan 200 varumärken från 58 utställarföretag var på plats på Elmia i Jönköping, 27-30 september, för att möta de cirka tusen kunderna i form av främst ägare av shopar på golfklubbar och golfanläggningar.

Många på shoppinghumör

Andreas Johansson, key account manager på Nike Golf, märkte redan från start att kunderna var på shoppinghumör.

- Vi har haft fler inbokade möten än tidigare och orderingången ser mycket positiv ut. Vi är riktigt nöjda med mässan. Nu hoppas vi på ännu fler besökare nästa år, så att vi får visa att vi är väl förberedda för att möta kunden och ge honom, eller henne, rätt produkter i rätt tid.

Nike Golfs monter bestod både av mjukvara, kläder och skor, och hårdvara, klubbor och bollar.

- Klubborna sålde bäst, kanske för att det var första gången kunderna såg nyheterna på klubbsidan. Orders på kläder har främst lagts tidigare, men det skedde en hel del kompletteringsorders under mässan, säger Andreas Johansson.

Bransch med 400 anställda

Anders Westerlund på SGLF, branschföreningen för en bransch som omsätter cirka 1,3 miljarder kronor i konsumentledet och sysselsätter cirka 400 anställda, förklarar satsningen på ett mer säljinriktat koncept från och med årets mässa.

- Det har varit ett uttalat önskemål från utställarna, och därför valde vi att vrida om konceptet. De signaler jag har fått från mässan är positiva, med främst fler inbokade kundmöten i förväg, jämfört med tidigare.

Anders Westerlund kan glädja sig åt att några av de stora varumärkena återvände efter något års bortavaro, bland annat Callaway, och att den förbokade monterytan var tio procent större än förra året.

Karolina Bohlin, delägare i shopen på Forsgårdens golfklubb, är positiv till det nya konceptet:

- Ja, den här mässan behövs. Det är bra att få en överblick och att kunna lägga orders. Det blev några inköp för egen del, bland annat skor, kläder och klubbor.

Ishockeyförbundets licensnämnd får allt fler ärenden på sitt bord. I helgen rapporterade allsvenska Tingsryd ett minusresultat på 4 miljoner kronor.
Licenskravet är tydligt; den 30 april 2024 ska förening kunna redovisa ett eget kapital på minst åtta procent i relation till intäkterna enligt årsredovisningen.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.