Nytt koncept på Golfmässan
Sammanlagt nästan 200 varumärken från 58 utställarföretag var på plats på Elmia i Jönköping, 27-30 september, för att möta de cirka tusen kunderna i form av främst ägare av shopar på golfklubbar och golfanläggningar.
Många på shoppinghumör
Andreas Johansson, key account manager på Nike Golf, märkte redan från start att kunderna var på shoppinghumör.
- Vi har haft fler inbokade möten än tidigare och orderingången ser mycket positiv ut. Vi är riktigt nöjda med mässan. Nu hoppas vi på ännu fler besökare nästa år, så att vi får visa att vi är väl förberedda för att möta kunden och ge honom, eller henne, rätt produkter i rätt tid.
Nike Golfs monter bestod både av mjukvara, kläder och skor, och hårdvara, klubbor och bollar.
- Klubborna sålde bäst, kanske för att det var första gången kunderna såg nyheterna på klubbsidan. Orders på kläder har främst lagts tidigare, men det skedde en hel del kompletteringsorders under mässan, säger Andreas Johansson.
Bransch med 400 anställda
Anders Westerlund på SGLF, branschföreningen för en bransch som omsätter cirka 1,3 miljarder kronor i konsumentledet och sysselsätter cirka 400 anställda, förklarar satsningen på ett mer säljinriktat koncept från och med årets mässa.
- Det har varit ett uttalat önskemål från utställarna, och därför valde vi att vrida om konceptet. De signaler jag har fått från mässan är positiva, med främst fler inbokade kundmöten i förväg, jämfört med tidigare.
Anders Westerlund kan glädja sig åt att några av de stora varumärkena återvände efter något års bortavaro, bland annat Callaway, och att den förbokade monterytan var tio procent större än förra året.
Karolina Bohlin, delägare i shopen på Forsgårdens golfklubb, är positiv till det nya konceptet:
- Ja, den här mässan behövs. Det är bra att få en överblick och att kunna lägga orders. Det blev några inköp för egen del, bland annat skor, kläder och klubbor.
Mest lästa just nu
Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.
Såg ni vad som hände i England?
De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.
Endast en klubb röstade för.
Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.
- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med 2026.
Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering . Nu läggs den digitala sportradion ned.
– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.