Nytt koncept på Golfmässan

Golfleverantörernas satsning på ett nytt, mer säljinriktat koncept på Golfmässan i Jönköping slog väl ut. Fler inbokade möten och fler positiva signaler om ökad försäljning skapar glädje i en bransch som haft några tuffa år.

Sammanlagt nästan 200 varumärken från 58 utställarföretag var på plats på Elmia i Jönköping, 27-30 september, för att möta de cirka tusen kunderna i form av främst ägare av shopar på golfklubbar och golfanläggningar.

Många på shoppinghumör

Andreas Johansson, key account manager på Nike Golf, märkte redan från start att kunderna var på shoppinghumör.

- Vi har haft fler inbokade möten än tidigare och orderingången ser mycket positiv ut. Vi är riktigt nöjda med mässan. Nu hoppas vi på ännu fler besökare nästa år, så att vi får visa att vi är väl förberedda för att möta kunden och ge honom, eller henne, rätt produkter i rätt tid.

Nike Golfs monter bestod både av mjukvara, kläder och skor, och hårdvara, klubbor och bollar.

- Klubborna sålde bäst, kanske för att det var första gången kunderna såg nyheterna på klubbsidan. Orders på kläder har främst lagts tidigare, men det skedde en hel del kompletteringsorders under mässan, säger Andreas Johansson.

Bransch med 400 anställda

Anders Westerlund på SGLF, branschföreningen för en bransch som omsätter cirka 1,3 miljarder kronor i konsumentledet och sysselsätter cirka 400 anställda, förklarar satsningen på ett mer säljinriktat koncept från och med årets mässa.

- Det har varit ett uttalat önskemål från utställarna, och därför valde vi att vrida om konceptet. De signaler jag har fått från mässan är positiva, med främst fler inbokade kundmöten i förväg, jämfört med tidigare.

Anders Westerlund kan glädja sig åt att några av de stora varumärkena återvände efter något års bortavaro, bland annat Callaway, och att den förbokade monterytan var tio procent större än förra året.

Karolina Bohlin, delägare i shopen på Forsgårdens golfklubb, är positiv till det nya konceptet:

- Ja, den här mässan behövs. Det är bra att få en överblick och att kunna lägga orders. Det blev några inköp för egen del, bland annat skor, kläder och klubbor.

Fotbollens lobbyingarbete, för att fasa ut Riksidrottsförbundets, RF:s kritiserade bidragstak , har misslyckats. I stället föreslår Riksidrottsstyrelsen, RS, att ”taket” behålls men höjs från 10 till 12 procent. 

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden. 

Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.

I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.