Sportindustrin samlas i Stockholm

En vecka återstår till den femte upplagan av konferensen Sport&Pengar i Stockholm. Sportindustrin växer stadigt och begäret är stort hos många att hålla sig uppdaterad om händelser. Ett 20-tal olika ämnen står på schemat under två dagar.
Många är i behov av mer kunskap inom sportindustrin. Nu hålls en konferens i Stockholm och ett 20-tal ämnen ska diskuteras.


Två dagar är en nyhet, men skälet är att det finns så många ämnen där det krävs framåtblick och diskussioner att arrangörerna testar på ett större utbud, den 29-30 november.

TV-rättigheter alltid aktuella

På programmet står ämnen som idrottsjuridik, TV-rättigheter, sponsring, undersökningar, nya medier och paneldebatter med idrottsförbund, sponsorer, idrottsföreningar och arenaaktörer.

TV-rättigheter är alltid ett givet ämne. Rättighetshavarna stöter på varandra både här och i kampen om olika sporter och evenemang. Johan Kleberg (VD, CMore Sports), David Nilsson (MD - Business Concepts & Sponsorships Division, IEC in Sports), Jan Olsson (Förhandlingschef, SVT), och Erik Westberg (Sportchef, Viasat) vet vad det handlar om.

En gäst från England är Andy Rice som är Managing Director vid the Press Association Sport i London. Han ska berätta om ”London 2012: Going for Gold”, ett mycket lyckat koncept från sommarens höjdpunkt.

The Press Association är den världsledande leverantören i konsten att se kommersiella möjligheter och har erfarenhet från mer än 40 sporter.

Ideliga workshops

Sponsring omsatte 5,8 miljarder kronor under  förra året i Sverige varav sport står för 72 procent av investeringarna. Det här är ytterligare ett ämne av totalt ett 20-tal under de två dagarna.

Nytt för i år är att Sport&Pengar erbjuder sina deltagare att medverka i workshops för att få en variation i utbudet.

Bland deltagarna finns representanter för förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, kommuner, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, agenter, journalister, mediebolag och leverantörer.

Prisutdelning

Dagen avslutas med prisutdelning av priserna Årets Agent, Årets Marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor inom svensk idrott 2012. Juryn består av utvalda aktörer som i förväg har nominerat framstående personer, organisationer i branschen.

Här de nominerade: 

Årets Event 2012: Gothia Cup, Nordea Masters, Sanktan, Supermatchen och Vasaloppet.

Årets Sportsponsor 2012: Skoda, Swedbank, Scandic, Volkswagen och Vattenfall.

Årets TV-bolag 2012: Eurosport, Svenska Fans, Sveriges Television, TV4 Gruppen och Viasat.

Årets Kommun 2012: Gävle, Göteborg, Malmö, Solna och Uppsala.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.