Så här tittar vi på idrott

Djurgården misslyckades att omedelbart ta steget tillbaka till Elitserien i ishockey. Spelare, ledare och fansen misströstade, men det gjorde inte konkurrenterna i Hockeyallsvenskan som är Idrotts-Sverige vinnare i publikligan. Mycket tack vare just Djurgården - och NHL-spelarna.
En trogen supporter bland många, många till Kristianstad. Klubbens frammarsch är största förklaringen till att handbollens elitserie är en av få serier som visar ett plus i publikligan. Foto: Andreas Hillergren; Scanpix
Annons


Vinnare är en serie i andradivisionen. Det gäller Hockeyallsvenskan

Här påvisas den största ökningen jämfört med förra säsongen. Samtidigt är elitserien i samma sport den stora förloraren.

Glappet minskar i hockeyn

Glappet mellan de två högsta hockeyserierna har minskat med över 1 300 personer per match den senaste säsongen, rapporterar SVT Sports kartläggning över den svenska idrottspubliken.

- Det var rätt beslut att säga ja till NHL-spelarna, förklarar hockeyallsvenskans vd Stefan Bengtsson.

NHL-proffsen entré jämte Djurgårdens medverkan utgör största förklaringarna.

Hockeyallsvenskan uppvisade säsongen 2011/12 ett snitt på 2 607 personer per match mot 3 227 nu i vinter. Ökningen motsvarar 24 procent!

Jämlik volleyboll

SVT Sport har jämfört publiksnitten i samtliga stora serier i landet för den senaste säsongens grundseriespel. Många serier minskar, som högstaserierna i såväl fotboll, ishockey, speedway, bandy och innebandy.

Det samma gäller även damallsvenskan i fotboll, handbollens elitserie för damer, superligan i innebandy för damer och damligan i basket.

Herrarnas elithandboll har emellertid en femprocentig ökning eller 71 åskådare.

I volleyboll lockar herrar och damer ungefär lika många åskådare. Här råder jämlikhet med damlagen hade 175 personer i snitt – fem mer än herrarna.

Fotbollsallsvenskan är störst med ett snitt om 7 210 per match, följt av elitseriehockeyn följt av allsvenska hockeyn som har passerat elitserien i speedway som tappat i snitt 112 åskådare.

Fakta

Publiksnitt, serie för serie säsongen 2012/2013.

(Förändring i procent)

1 Fotboll allsvenskan
7 210 -2%
2 Hockey elitserien
5 707 -11%
3 Hockey allsvenskan
3 227 +24%
4 Speedway elitserien
2 786 -4%
5 Fotboll superettan
2 456 +1%
6 Bandy elitserien
1 476 -6%
7 Handboll elitserien
1 409 +5%
8 Speedway allsvenskan
1 112 +7%
9 Basket herrligan
938 -6%
10 Innebandy superligan
934 -8%
11 Fotboll damallsvenskan
836 -10%
Källa: SVT sport

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.