Volvo och staden i samarbete

1,5 miljard tittare har sett TV-program om Volvo Ocean Race och 2 700 journalister från 48 länder har varit ackrediterade vid de sju första hamn-stoppen. Därför satsar Göteborgs stad 25 miljoner på en grande final.
Frihamnen i Göteborg blir ett gigantiskt partyområde när båtarna i Volvo Ocean Race går i mål.

 

Noterbart är att 74 städer runt om i världen ansökte om att få arrangera något av de elva stoppen på fem kontinenter. Göteborg var det självklara målet.

Eventområde om 17 fotbollsplaner

Evenemangsområdet på Frihamnspiren är 93 000 kvadratmeter (17 fotbollsplaner) stort. Redan till Göteborgs 400-års jubileum 2021 ska området bebyggas med 1 000 bostäder och arbetsplatser och när området är färdigt ska 15 000 människor bo och lika många arbeta där. Men innan dess ska Volvo Ocean Race hållas här 2015 och 2018.

När tävlingsbåtarna välkomnas till Göteborg om en dryg vecka blir det en veckas folkfest i Frihamnen. Staden och Volvo har samarbetet om finansering och utformning och ser det som kulmen på hela den gigantiska tävlingen.

För Göteborg är det ett sätt att visa upp hur staden utvecklas och satsar för framtiden. Göteborgs Stads paviljong utgörs av ett grönt torg som omringas av flera containrar som alla representerar en del av stadens utveckling.

Fast mark under fötterna

Sedan oktober har båtarna varit ute. Ett tiotal personer i varje båt har seglat i alla sorters väder, de har övervunnit hinder, hanterat kriser och klarat vardagen tillsammans i ett trångt utrymme. Nu ska de få känna fast mark under fötterna.

- Lika viktigt som kundmöten och de arrangemang vi skapar vid våra hamnstopp är folkfesten. I år kommer mer än 2,8 miljoner besökare att ha varit på tävlingsområdena. Vi må vara ett globalt företag men Göteborg är vår hemmahamn, säger Jan Gurander tf koncernchef AB Volvo.

Sista tävlingsmomentet i tävlingen 2014/2015 sker på lördagen 27 juni då det är ”In port-race”. Med start utanför Älvsborgsbron ska båtarna tävla på en bana som avslutas vid Frihamnen. Seglingsfinalen beräknas locka hundratusentals besökare. Dessutom medverkar artister som Petter, Miriam Bryant, Eric Saade, Loreen, Göteborgs Symfoniker, Jessica Andersson och Electric Banana Band. 

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.