Gigantisk forskning om idrottens betydelse

Med Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, som ansvarigt lärosäte ska ett antal företag samverka i ett gigantiskt och  unikt forskningsprojekt under åtta år kring hälsosamma hjärnfunktioners samband med fysisk aktivitet.  Här satsar KK-stiftelsen, GIH och tolv företag tillsammans drygt 120 miljoner 

ur mycket kan fysisk aktivitet påverka hjärnan, frågar sig forskarna och hoppas finna svat till åtminstone viss del.

– Vi vill förstå mer om hur fysiska aktivitetsmönster påverkar våra hjärnor och hur hållbara rörelsekulturer kan stödjas i samhället, i arbetslivet och privatlivet för att på ett effektivt och attraktivt sätt bidra till ett hälsofrämjande för alla. Därför inkluderar vår forskning aktivt även människor med fysiska eller kognitiva funktionsnedsättningar så att nya innovationer av tjänster och produkter kan anpassas också efter deras behov, säger Maria Ekblom, som är docent och projektledare för E-PABS vid GIH.

GIH:s forskningsmiljö är idag en nationellt efterfrågad partner. Nu siktar lärosätet på att bygga en internationellt ledande forskningsmiljö där epidemiologiska, interventionella och experimentella studier ska genomföras tillsammans med näringslivet.

– Det är roligt att GIH som landets enda specialisthögskola på idrottens område leder ett så stort och viktigt forskningsprojekt kring fysisk aktivitet och hälsa., säger Per Nilsson, rektor vid GIH.

– Det är glädjande att GIH fortsätter att flytta fram sina positioner och skapa värde tillsammans med näringslivet. Ett gott bevis på GIH:s möjlighet till en stark profilering inom sitt ämne idrottsvetenskap, inflikar Björn Eriksson, styrelseordförande för GIH och Riksidrottsförbundet.

Finansieringen bygger på samverkan med näringsliv 

De medverkande företagen är AbbVie, Avonova Hälsa, BioArctic, Health Profile Institute, Ikea, Itrim, Monark Exercise, Permobil, Saab, Sats, Skandia och Storytel. De ideella organisationerna Generation Pep, RG Aktiv Rehabilitering och Spinalis stödjer också projektet med sin specialkompetens.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.