Innebandyn på jakt efter mer popularitet

Det är ett verk av Passion Lab igen. Samma byrå  som gjorde Icas stora kampanj under damernas fotboll-VM. Nu gäller det Svensk Innebandys vision att bli folksporten. 

Med folksport menas en sport som tilltalar många och som är öppen för alla. Som är enkel och rolig så att många vill utöva den. Och som dessutom är underhållande att se på.   

–  Sedan 1981 har vi därför arbetat hårt med att låta sporten växa och inkludera fler. 

Nu lanseras en varumärkesbyggande kampanj som fokuserar på den glädje och gemenskap som innebandyn rymmer ”Välkommen till folksporten”, lanseras.

– Svensk Innebandy växer och vi är den lagsport som återhämtat oss starkast efter pandemin. Extra glädjande är att vi den här säsongen har nytt rekord i antal kvinnliga licenser. Nu fortsätter vår resa mot att bli folksporten, säger Joakim Lindström, t.f. generalsekreterare på Svensk Innebandy.  

Unika historier

I dokumentär stil visas unika historier från aktiva som berättar varför just de valt att bli en del av innebandyn.  

– För mig betyder innebandyn gemenskap, glädje och allas lika rätt att få delta i en fritidsaktivitet. Oavsett vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi har. Vi har en härlig gemenskap, och är väldigt inkluderande, man får komma som man är. Vi sätter inga krav på att du ska vara efter en viss mall utan kom som du är. Det kommer bli grymt kul, säger Pontus Ydström som är aktiv i FBC Kalmarsund i en av kampanjfilmerna. 

Totalt är det sju olika historier som tittarna får ta del av i kampanjen.  

– Innebandy är en fantastisk sport. Fartfylld och underhållande. Men framför allt så ger den ett sammanhang och gemenskap för väldigt många, och det är just det som står i fokus i vår nya kampanj, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svensk Innebandy.  

Största utövarsporten

Kampanjen, som är tänkt att kunna användas under en längre tid, kommer att bland annat synas digitalt på tidningssajter och sociala medier med start i september. Välkommen till folksporten är ett steg i en långsiktig satsning på att stärka varumärket Svensk Innebandy med syftet att rekrytera och behålla.   

Bakom kampanjfilmerna står Svensk Innebandys partner Passion Lab.    

– Vi ville på riktigt visa att innebandy är den svenska folksporten. Sporten uppfanns i Sverige, och är de facto vår största utövaridrott. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till att realisera innebandyns enorma potential i dess kraft att engagera människor i olika åldrar och nivåer och visa att innebandy är en gemenskap där alla är välkomna, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab.   

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Elitfotboll dam, EFD, och deras 28 medlemsklubbar, avvisade på onsdagen ett avtal med organisationen Women Football Group, WFG, värt cirka 200 miljoner kronor till och med  säsongen 2049.

Inför omröstningen hade Svensk Fotbollssupporterunionen (SFSU), en organisation för landets supporterorganisationer, uttalat stark kritik mot WFG:s intåg i svensk damfotboll. Enligt SFSU fanns stora frågetecken på hur samarbetet skulle gå till.

SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari,  då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.

Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.