Innebandyn på jakt efter mer popularitet

Det är ett verk av Passion Lab igen. Samma byrå  som gjorde Icas stora kampanj under damernas fotboll-VM. Nu gäller det Svensk Innebandys vision att bli folksporten. 

Med folksport menas en sport som tilltalar många och som är öppen för alla. Som är enkel och rolig så att många vill utöva den. Och som dessutom är underhållande att se på.   

–  Sedan 1981 har vi därför arbetat hårt med att låta sporten växa och inkludera fler. 

Nu lanseras en varumärkesbyggande kampanj som fokuserar på den glädje och gemenskap som innebandyn rymmer ”Välkommen till folksporten”, lanseras.

– Svensk Innebandy växer och vi är den lagsport som återhämtat oss starkast efter pandemin. Extra glädjande är att vi den här säsongen har nytt rekord i antal kvinnliga licenser. Nu fortsätter vår resa mot att bli folksporten, säger Joakim Lindström, t.f. generalsekreterare på Svensk Innebandy.  

Unika historier

I dokumentär stil visas unika historier från aktiva som berättar varför just de valt att bli en del av innebandyn.  

– För mig betyder innebandyn gemenskap, glädje och allas lika rätt att få delta i en fritidsaktivitet. Oavsett vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi har. Vi har en härlig gemenskap, och är väldigt inkluderande, man får komma som man är. Vi sätter inga krav på att du ska vara efter en viss mall utan kom som du är. Det kommer bli grymt kul, säger Pontus Ydström som är aktiv i FBC Kalmarsund i en av kampanjfilmerna. 

Totalt är det sju olika historier som tittarna får ta del av i kampanjen.  

– Innebandy är en fantastisk sport. Fartfylld och underhållande. Men framför allt så ger den ett sammanhang och gemenskap för väldigt många, och det är just det som står i fokus i vår nya kampanj, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svensk Innebandy.  

Största utövarsporten

Kampanjen, som är tänkt att kunna användas under en längre tid, kommer att bland annat synas digitalt på tidningssajter och sociala medier med start i september. Välkommen till folksporten är ett steg i en långsiktig satsning på att stärka varumärket Svensk Innebandy med syftet att rekrytera och behålla.   

Bakom kampanjfilmerna står Svensk Innebandys partner Passion Lab.    

– Vi ville på riktigt visa att innebandy är den svenska folksporten. Sporten uppfanns i Sverige, och är de facto vår största utövaridrott. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till att realisera innebandyns enorma potential i dess kraft att engagera människor i olika åldrar och nivåer och visa att innebandy är en gemenskap där alla är välkomna, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab.   

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.