Innebandyn på jakt efter mer popularitet

Det är ett verk av Passion Lab igen. Samma byrå  som gjorde Icas stora kampanj under damernas fotboll-VM. Nu gäller det Svensk Innebandys vision att bli folksporten. 

Med folksport menas en sport som tilltalar många och som är öppen för alla. Som är enkel och rolig så att många vill utöva den. Och som dessutom är underhållande att se på.   

–  Sedan 1981 har vi därför arbetat hårt med att låta sporten växa och inkludera fler. 

Nu lanseras en varumärkesbyggande kampanj som fokuserar på den glädje och gemenskap som innebandyn rymmer ”Välkommen till folksporten”, lanseras.

– Svensk Innebandy växer och vi är den lagsport som återhämtat oss starkast efter pandemin. Extra glädjande är att vi den här säsongen har nytt rekord i antal kvinnliga licenser. Nu fortsätter vår resa mot att bli folksporten, säger Joakim Lindström, t.f. generalsekreterare på Svensk Innebandy.  

Unika historier

I dokumentär stil visas unika historier från aktiva som berättar varför just de valt att bli en del av innebandyn.  

– För mig betyder innebandyn gemenskap, glädje och allas lika rätt att få delta i en fritidsaktivitet. Oavsett vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi har. Vi har en härlig gemenskap, och är väldigt inkluderande, man får komma som man är. Vi sätter inga krav på att du ska vara efter en viss mall utan kom som du är. Det kommer bli grymt kul, säger Pontus Ydström som är aktiv i FBC Kalmarsund i en av kampanjfilmerna. 

Totalt är det sju olika historier som tittarna får ta del av i kampanjen.  

– Innebandy är en fantastisk sport. Fartfylld och underhållande. Men framför allt så ger den ett sammanhang och gemenskap för väldigt många, och det är just det som står i fokus i vår nya kampanj, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svensk Innebandy.  

Största utövarsporten

Kampanjen, som är tänkt att kunna användas under en längre tid, kommer att bland annat synas digitalt på tidningssajter och sociala medier med start i september. Välkommen till folksporten är ett steg i en långsiktig satsning på att stärka varumärket Svensk Innebandy med syftet att rekrytera och behålla.   

Bakom kampanjfilmerna står Svensk Innebandys partner Passion Lab.    

– Vi ville på riktigt visa att innebandy är den svenska folksporten. Sporten uppfanns i Sverige, och är de facto vår största utövaridrott. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till att realisera innebandyns enorma potential i dess kraft att engagera människor i olika åldrar och nivåer och visa att innebandy är en gemenskap där alla är välkomna, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab.   

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Leksands IF , på 11:e plats och slutspelsmiss, redovisar ett minusresultat på 18,3 miljoner för säsongen 2024-2025.  Föreningens väntas dock klara Svenska Ishockeyförbundets licensnämnds krav på soliditet och likviditet. Kravet är ett eget kapital på fem procent av nettoomsättningen.

Enligt föreningens hemsida uppgår soliditeten till 15 miljoner det innebär att föreningen inte behöver utnyttja det utökade borgenlöftet från kommunen under 2025.

Riksidrottsförbundet har under de senaste året stärkt arbetet för långsiktig planering av platser för idrott. Under Almedalsveckan lyfter RF frågan om ett statligt anläggningsstöd för att stimulera nytänkande i samverkan mellan idrottsföreningar och kommuner.

– För att svensk idrottsrörelse ska kunna göra mer för fler behövs statligt stöd i form av ett anläggningsstöd. Riksidrottsförbundet har rätt kunskap, metoder och lokal närvaro i hela Sverige för att leda arbetet med att skapa mer plats för idrott och rörelse, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet, högaktuell just nu i Almedalen.

Det finns många exempel på att svenska mästerskap är det finaste som går att vinna i den nationella idrotten. Jodå, det är förstås mycket större att vinna VM, OS och en del andra internationella tävlingar, men SM är ändå en tävling som i de flesta idrotter avgör vem som är bäst i Sverige.

SM är något många kan sikta mot och, som väldigt många elitidrottare har en realistisk möjlighet att vara med på och även vinna. - SM  berör väldigt många, inte bara den allra yppersta eliten, betonar O Anders Johrén, ordförande i Spårvägen som den här veckan väntas erövra sitt 1 000:e SM-guld och blir störst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.

Supertalangen från Kallinge SK (moderklubb), Rödeby AIF och Malmö FF Roony Bardghji vet vad han vill och dit skall han. Efter fem säsonger i FC Köpenhamn – han värvades dit som 14-åring - ansluter han i början av juli till Barcelona, en klubb han drömt om sedan barnsben. Endast den obligatoriska läkarundersökningen återstår.