Passion Lab bakom ny lyckad kampanj

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln "Årets Fotbollognese", samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.
Det här är ytterligare ett verk av Passion Lab som har påfallande många idrottsrelaterade kunder.
Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, grundare och ägare av byrån Passion Lab, männen bakom "Årets Fotbollognese" för Ica i samband med fotbollslandskamper.
Andra byråer tar också intryck av hur Passion Lab agerar och når framgång. Inom nischen ”Levande sponsring och event”  bildar bolaget en ny skola.Med ett genuint intresse för både mat och fotboll samarbetar ICA sedan flera decennier med Svenska Fotbollförbundet. Ett samarbete med utgångspunkt i ICA:s 1500 fristående handlare runtom i landet, och en betonas att de  är den svenska idrotts- och fotbollsrörelsens största lokala sponsorer.

Inspirera till nya smaker och rätter

Som matglad partner till Svenska Fotbollförbundet, landslagen och hela svensk fotboll vill ICA inspirera till olika sätt att upptäcka nya smaker och rätter.
Få rätter är så älskade som köttfärssåsen, eller pasta bolognese som den ju egentligen heter. En rätt som kan varieras oändligt. Därför är det inte konstigt att den är en favorit även hos fotbollsspelarna i landslaget.

Locka fotbollsentusiaster

Utifrån detta utvecklades kampanjen ”Fotbollognese” med ambitionen att engagera och inspirera kring kombinationen fotboll och maglagning. ICA ville ge fotbollsentusiaster en unik möjlighet – att ta en plats i teamet vid landslagssamlingen, och få laga mat till herrlandslaget.
–       För oss på ICA har ”Fotbollognese” varit ett roligt, och gott, sätt att sammanföra flera av våra engagemang – en folkkär sport, ett folkkärt landslag och en riktigt folkkär maträtt.
–       Precis som fotbollsmatcher är ju matlagning något som förenar oss och sprider glädje. Det är lyxigt att som lokal matleverantör över hela Sverige kunna få vara med och knyta samman dessa glädjespridare i vardagen, betonar Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang hos ICA Sverige
Fotbollsentusiaster runt om i Sverige uppmanades att ta fram till sitt förslag på den godaste köttfärssåsen. Konkurrensen var stenhård då hundratals recept kom in, och nu är vinnaren korad. Juryn med landslagskocken Gustaf Sandfridsson, f.d. landslagsspelaren Marcus Allbäck och matkreatören Leif Grönlund från ICA valde ut sin favorit. Bakom det prisbelönta receptet står Vincent Mariani från Stockholm och han hade ett gammalt familjerecept som han hade fått av sin faster i Italien. Passande nog var det även där som Vincent först blev förälskad i fotboll.
Förutom utmärkelsen ”Årets Fotbollognese” fick Vincent även laga sitt recept till herrlandslaget i fotboll, med högt betyg av både förbundskapten och spelare.

";Mina passioner"

 –    Man kan nästan säga att cirkeln sluts i samband med att jag vunnit årets Fotbollognese, det har varit den perfekta kombinationen av båda mina passioner. Jag är ett stort fan av svenska landslaget så det har varit både pirrigt och lite nervöst att få dela min matlagning med dem, säger Vincent Mariani.
 Kampanjen har utvecklats och producerats av Passion Lab, och inkluderat rörligt, native och digitala uttag via ICAs, SvFFs samt kontextuella plattformar och kanaler med fokus på fotbolls- och matintresserade. Dessutom samarbeten med TikTok-influencerna Hihi och Astrid Nordin.
 –   Att skapa en kampanj kring tre storheter som landslaget i fotboll, spagetti bolognese och ICA var mumma från både ett strategiskt och kreativt perspektiv. Genom att kombinera drömmen hos fotbollsintresserade, om att komma nära stjärnorna i landslaget, med ICAs kärnkompetens och svenska folkets matfavorit har vi skapat en både kul och relevant kampanj som verkligen engagerat, säger Daniel Hegborn, grundare och strateg på Passion Lab.

Fakta

Arbetsgrupp Passion Lab:

Daniel Hegborn, strateg/kundansvarig

Niklas Turner Olovzon, creative director

Sebastian Dafteke, art director

Hannah Nachemson, copywriter

Johan Javelius, copywriter

Terese Hansén, projektledare

Jakob Eriksson, produktionsledare

Patrik Buch, motion designer

ICA Sverige:

Peter Hägg, chef varumärkesengagemang

Teddy Falkenek, sponsringsansvarig

Nina Tarukoski, ansvarig Stammis

Lena Jonasson, projektledare Stammis

Svenska Fotbollförbundet:

Elisabeth Norrrgård

Anna Jäderlund

Vinnarreceptet finns att ta del av på oca.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år. 

 Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.  

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot  Slovakien samma dag.  Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv.  Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.

– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.