Passion Lab bakom ny lyckad kampanj

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln "Årets Fotbollognese", samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.
Det här är ytterligare ett verk av Passion Lab som har påfallande många idrottsrelaterade kunder.
Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, grundare och ägare av byrån Passion Lab, männen bakom "Årets Fotbollognese" för Ica i samband med fotbollslandskamper.
Andra byråer tar också intryck av hur Passion Lab agerar och når framgång. Inom nischen ”Levande sponsring och event”  bildar bolaget en ny skola.Med ett genuint intresse för både mat och fotboll samarbetar ICA sedan flera decennier med Svenska Fotbollförbundet. Ett samarbete med utgångspunkt i ICA:s 1500 fristående handlare runtom i landet, och en betonas att de  är den svenska idrotts- och fotbollsrörelsens största lokala sponsorer.

Inspirera till nya smaker och rätter

Som matglad partner till Svenska Fotbollförbundet, landslagen och hela svensk fotboll vill ICA inspirera till olika sätt att upptäcka nya smaker och rätter.
Få rätter är så älskade som köttfärssåsen, eller pasta bolognese som den ju egentligen heter. En rätt som kan varieras oändligt. Därför är det inte konstigt att den är en favorit även hos fotbollsspelarna i landslaget.

Locka fotbollsentusiaster

Utifrån detta utvecklades kampanjen ”Fotbollognese” med ambitionen att engagera och inspirera kring kombinationen fotboll och maglagning. ICA ville ge fotbollsentusiaster en unik möjlighet – att ta en plats i teamet vid landslagssamlingen, och få laga mat till herrlandslaget.
–       För oss på ICA har ”Fotbollognese” varit ett roligt, och gott, sätt att sammanföra flera av våra engagemang – en folkkär sport, ett folkkärt landslag och en riktigt folkkär maträtt.
–       Precis som fotbollsmatcher är ju matlagning något som förenar oss och sprider glädje. Det är lyxigt att som lokal matleverantör över hela Sverige kunna få vara med och knyta samman dessa glädjespridare i vardagen, betonar Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang hos ICA Sverige
Fotbollsentusiaster runt om i Sverige uppmanades att ta fram till sitt förslag på den godaste köttfärssåsen. Konkurrensen var stenhård då hundratals recept kom in, och nu är vinnaren korad. Juryn med landslagskocken Gustaf Sandfridsson, f.d. landslagsspelaren Marcus Allbäck och matkreatören Leif Grönlund från ICA valde ut sin favorit. Bakom det prisbelönta receptet står Vincent Mariani från Stockholm och han hade ett gammalt familjerecept som han hade fått av sin faster i Italien. Passande nog var det även där som Vincent först blev förälskad i fotboll.
Förutom utmärkelsen ”Årets Fotbollognese” fick Vincent även laga sitt recept till herrlandslaget i fotboll, med högt betyg av både förbundskapten och spelare.

";Mina passioner"

 –    Man kan nästan säga att cirkeln sluts i samband med att jag vunnit årets Fotbollognese, det har varit den perfekta kombinationen av båda mina passioner. Jag är ett stort fan av svenska landslaget så det har varit både pirrigt och lite nervöst att få dela min matlagning med dem, säger Vincent Mariani.
 Kampanjen har utvecklats och producerats av Passion Lab, och inkluderat rörligt, native och digitala uttag via ICAs, SvFFs samt kontextuella plattformar och kanaler med fokus på fotbolls- och matintresserade. Dessutom samarbeten med TikTok-influencerna Hihi och Astrid Nordin.
 –   Att skapa en kampanj kring tre storheter som landslaget i fotboll, spagetti bolognese och ICA var mumma från både ett strategiskt och kreativt perspektiv. Genom att kombinera drömmen hos fotbollsintresserade, om att komma nära stjärnorna i landslaget, med ICAs kärnkompetens och svenska folkets matfavorit har vi skapat en både kul och relevant kampanj som verkligen engagerat, säger Daniel Hegborn, grundare och strateg på Passion Lab.

Fakta

Arbetsgrupp Passion Lab:

Daniel Hegborn, strateg/kundansvarig

Niklas Turner Olovzon, creative director

Sebastian Dafteke, art director

Hannah Nachemson, copywriter

Johan Javelius, copywriter

Terese Hansén, projektledare

Jakob Eriksson, produktionsledare

Patrik Buch, motion designer

ICA Sverige:

Peter Hägg, chef varumärkesengagemang

Teddy Falkenek, sponsringsansvarig

Nina Tarukoski, ansvarig Stammis

Lena Jonasson, projektledare Stammis

Svenska Fotbollförbundet:

Elisabeth Norrrgård

Anna Jäderlund

Vinnarreceptet finns att ta del av på oca.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS är  angeläget.Om nu någon tvivlade är det bara att kolla med Sportbladets ledninn.  Där har man tagit beslutet att  att runt 20 personer ska bevaka händelserna i Paris. 16 journalister är på plats och hemmaredaktionen ärb emannad dygnet runt. Inte nog med det. ISportbladet  öppnar dessutom en specialsajt för att ge läsare tittare /lyssnare upplevelser av spelen.  Hur mycket klickandet leder inte det till..?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.