Passion Lab bakom ny lyckad kampanj

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln "Årets Fotbollognese", samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.
Det här är ytterligare ett verk av Passion Lab som har påfallande många idrottsrelaterade kunder.
Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, grundare och ägare av byrån Passion Lab, männen bakom "Årets Fotbollognese" för Ica i samband med fotbollslandskamper.
Andra byråer tar också intryck av hur Passion Lab agerar och når framgång. Inom nischen ”Levande sponsring och event”  bildar bolaget en ny skola.Med ett genuint intresse för både mat och fotboll samarbetar ICA sedan flera decennier med Svenska Fotbollförbundet. Ett samarbete med utgångspunkt i ICA:s 1500 fristående handlare runtom i landet, och en betonas att de  är den svenska idrotts- och fotbollsrörelsens största lokala sponsorer.

Inspirera till nya smaker och rätter

Som matglad partner till Svenska Fotbollförbundet, landslagen och hela svensk fotboll vill ICA inspirera till olika sätt att upptäcka nya smaker och rätter.
Få rätter är så älskade som köttfärssåsen, eller pasta bolognese som den ju egentligen heter. En rätt som kan varieras oändligt. Därför är det inte konstigt att den är en favorit även hos fotbollsspelarna i landslaget.

Locka fotbollsentusiaster

Utifrån detta utvecklades kampanjen ”Fotbollognese” med ambitionen att engagera och inspirera kring kombinationen fotboll och maglagning. ICA ville ge fotbollsentusiaster en unik möjlighet – att ta en plats i teamet vid landslagssamlingen, och få laga mat till herrlandslaget.
–       För oss på ICA har ”Fotbollognese” varit ett roligt, och gott, sätt att sammanföra flera av våra engagemang – en folkkär sport, ett folkkärt landslag och en riktigt folkkär maträtt.
–       Precis som fotbollsmatcher är ju matlagning något som förenar oss och sprider glädje. Det är lyxigt att som lokal matleverantör över hela Sverige kunna få vara med och knyta samman dessa glädjespridare i vardagen, betonar Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang hos ICA Sverige
Fotbollsentusiaster runt om i Sverige uppmanades att ta fram till sitt förslag på den godaste köttfärssåsen. Konkurrensen var stenhård då hundratals recept kom in, och nu är vinnaren korad. Juryn med landslagskocken Gustaf Sandfridsson, f.d. landslagsspelaren Marcus Allbäck och matkreatören Leif Grönlund från ICA valde ut sin favorit. Bakom det prisbelönta receptet står Vincent Mariani från Stockholm och han hade ett gammalt familjerecept som han hade fått av sin faster i Italien. Passande nog var det även där som Vincent först blev förälskad i fotboll.
Förutom utmärkelsen ”Årets Fotbollognese” fick Vincent även laga sitt recept till herrlandslaget i fotboll, med högt betyg av både förbundskapten och spelare.

";Mina passioner"

 –    Man kan nästan säga att cirkeln sluts i samband med att jag vunnit årets Fotbollognese, det har varit den perfekta kombinationen av båda mina passioner. Jag är ett stort fan av svenska landslaget så det har varit både pirrigt och lite nervöst att få dela min matlagning med dem, säger Vincent Mariani.
 Kampanjen har utvecklats och producerats av Passion Lab, och inkluderat rörligt, native och digitala uttag via ICAs, SvFFs samt kontextuella plattformar och kanaler med fokus på fotbolls- och matintresserade. Dessutom samarbeten med TikTok-influencerna Hihi och Astrid Nordin.
 –   Att skapa en kampanj kring tre storheter som landslaget i fotboll, spagetti bolognese och ICA var mumma från både ett strategiskt och kreativt perspektiv. Genom att kombinera drömmen hos fotbollsintresserade, om att komma nära stjärnorna i landslaget, med ICAs kärnkompetens och svenska folkets matfavorit har vi skapat en både kul och relevant kampanj som verkligen engagerat, säger Daniel Hegborn, grundare och strateg på Passion Lab.

Fakta

Arbetsgrupp Passion Lab:

Daniel Hegborn, strateg/kundansvarig

Niklas Turner Olovzon, creative director

Sebastian Dafteke, art director

Hannah Nachemson, copywriter

Johan Javelius, copywriter

Terese Hansén, projektledare

Jakob Eriksson, produktionsledare

Patrik Buch, motion designer

ICA Sverige:

Peter Hägg, chef varumärkesengagemang

Teddy Falkenek, sponsringsansvarig

Nina Tarukoski, ansvarig Stammis

Lena Jonasson, projektledare Stammis

Svenska Fotbollförbundet:

Elisabeth Norrrgård

Anna Jäderlund

Vinnarreceptet finns att ta del av på oca.se

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Två anhängare till SHL-laget Linköpings HC stängs av i två år efter att ha visat upp bilder på  den avlidne HV-målvakten Stefan Liv. De visade bilderna mot HV-klacken som ett hån.

Händelsen skedde den 28 september i Saab Arena i Linköping, hemmalaget 2-1-besegrade HV 71.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden.  De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.

Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.