Passion Lab bakom ny lyckad kampanj

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln "Årets Fotbollognese", samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.
Det här är ytterligare ett verk av Passion Lab som har påfallande många idrottsrelaterade kunder.
Daniel Hegborn och Niklas Turner Olovzon, grundare och ägare av byrån Passion Lab, männen bakom "Årets Fotbollognese" för Ica i samband med fotbollslandskamper.
Andra byråer tar också intryck av hur Passion Lab agerar och når framgång. Inom nischen ”Levande sponsring och event”  bildar bolaget en ny skola.Med ett genuint intresse för både mat och fotboll samarbetar ICA sedan flera decennier med Svenska Fotbollförbundet. Ett samarbete med utgångspunkt i ICA:s 1500 fristående handlare runtom i landet, och en betonas att de  är den svenska idrotts- och fotbollsrörelsens största lokala sponsorer.

Inspirera till nya smaker och rätter

Som matglad partner till Svenska Fotbollförbundet, landslagen och hela svensk fotboll vill ICA inspirera till olika sätt att upptäcka nya smaker och rätter.
Få rätter är så älskade som köttfärssåsen, eller pasta bolognese som den ju egentligen heter. En rätt som kan varieras oändligt. Därför är det inte konstigt att den är en favorit även hos fotbollsspelarna i landslaget.

Locka fotbollsentusiaster

Utifrån detta utvecklades kampanjen ”Fotbollognese” med ambitionen att engagera och inspirera kring kombinationen fotboll och maglagning. ICA ville ge fotbollsentusiaster en unik möjlighet – att ta en plats i teamet vid landslagssamlingen, och få laga mat till herrlandslaget.
–       För oss på ICA har ”Fotbollognese” varit ett roligt, och gott, sätt att sammanföra flera av våra engagemang – en folkkär sport, ett folkkärt landslag och en riktigt folkkär maträtt.
–       Precis som fotbollsmatcher är ju matlagning något som förenar oss och sprider glädje. Det är lyxigt att som lokal matleverantör över hela Sverige kunna få vara med och knyta samman dessa glädjespridare i vardagen, betonar Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang hos ICA Sverige
Fotbollsentusiaster runt om i Sverige uppmanades att ta fram till sitt förslag på den godaste köttfärssåsen. Konkurrensen var stenhård då hundratals recept kom in, och nu är vinnaren korad. Juryn med landslagskocken Gustaf Sandfridsson, f.d. landslagsspelaren Marcus Allbäck och matkreatören Leif Grönlund från ICA valde ut sin favorit. Bakom det prisbelönta receptet står Vincent Mariani från Stockholm och han hade ett gammalt familjerecept som han hade fått av sin faster i Italien. Passande nog var det även där som Vincent först blev förälskad i fotboll.
Förutom utmärkelsen ”Årets Fotbollognese” fick Vincent även laga sitt recept till herrlandslaget i fotboll, med högt betyg av både förbundskapten och spelare.

";Mina passioner"

 –    Man kan nästan säga att cirkeln sluts i samband med att jag vunnit årets Fotbollognese, det har varit den perfekta kombinationen av båda mina passioner. Jag är ett stort fan av svenska landslaget så det har varit både pirrigt och lite nervöst att få dela min matlagning med dem, säger Vincent Mariani.
 Kampanjen har utvecklats och producerats av Passion Lab, och inkluderat rörligt, native och digitala uttag via ICAs, SvFFs samt kontextuella plattformar och kanaler med fokus på fotbolls- och matintresserade. Dessutom samarbeten med TikTok-influencerna Hihi och Astrid Nordin.
 –   Att skapa en kampanj kring tre storheter som landslaget i fotboll, spagetti bolognese och ICA var mumma från både ett strategiskt och kreativt perspektiv. Genom att kombinera drömmen hos fotbollsintresserade, om att komma nära stjärnorna i landslaget, med ICAs kärnkompetens och svenska folkets matfavorit har vi skapat en både kul och relevant kampanj som verkligen engagerat, säger Daniel Hegborn, grundare och strateg på Passion Lab.

Fakta

Arbetsgrupp Passion Lab:

Daniel Hegborn, strateg/kundansvarig

Niklas Turner Olovzon, creative director

Sebastian Dafteke, art director

Hannah Nachemson, copywriter

Johan Javelius, copywriter

Terese Hansén, projektledare

Jakob Eriksson, produktionsledare

Patrik Buch, motion designer

ICA Sverige:

Peter Hägg, chef varumärkesengagemang

Teddy Falkenek, sponsringsansvarig

Nina Tarukoski, ansvarig Stammis

Lena Jonasson, projektledare Stammis

Svenska Fotbollförbundet:

Elisabeth Norrrgård

Anna Jäderlund

Vinnarreceptet finns att ta del av på oca.se

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

– Det är kristallklart, vi spelar för VM-guld.

Det fastslår Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam  när han presenterar sin VM-trupp till mästerskapet i Avicii Arena med inledning 20.20 mot Slovakien.

Han är inte direkt blygsam, frågan är om han har täckning för sin optimism.  Han har tagit ut 23 spelare,  tre målvakter, sex backar och 14 forwardar, varav 18 är NHL-spelare. Två platser har lämnats öppna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.