Krönikor

OS som en enda lång reklamfilm

Krönika: Som sponsornörd brukar det ju inte finnas så mycket att lägga märke till under ett OS. Dessa ska ju vara helt reklamfria avseende den logoexponering vi är så vana vid från annan idrott. Men Paris 2024 visade sig vara ena riktiga innovatörer på att smyga in både egna och IOC:s sponsorer. Den största sponsorn till den lokala organisationskommittén (LOC) var den stora lyxvarumärkeskoncernen Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) som var spelens Principal Partner, skriver Anders Lindén

Kompetens- och expertsponsring växer

Krönika: Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen inte gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten, skriver . 

Dels med sina resurser avseende marknadsföring, organisation med mera. Och dels med sin kompetens i form av produkter, tjänster eller know-how, skriver Anders Lindén
Sponsring en miljardindustri i Sverige

Krönik:a Sponsring har fortfarande en stabil andraplats avseende var svenska företag lägger tyngdpunkten av sina kommunikationspengar. Den digitala sektorn tar idag cirka en tredjedel av den svenska reklammarknaden, men sponsring omsätter dryga 9 miljarder kronor varje år (10,2 procent% av totalen – och då är detta endast själva avtalssummorna). Lägger man till det som benämns ”Influencer sponsorships” inom influencerområdet, så tillkommer ytterligare 1 miljard kronor. Allt enligt IRMs mätningar för år 2022 – nya siffror väntas i april, skriver Anders Lindén.

Sponsringen i dag har ett högre syfte

Krönika: Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse 

”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice.

”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende.

”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar.”

”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!”, skriver Anders Lindén

Lite inspiration när frihetens portar slås upp

Krönika:  Wohooo, äntligen vänder det! Den 29 september tas i princip alla restriktioner kring pandemin bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenor igen. Teatrar får spela för fulla hus och musikturnéer får rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på serveringsställen och vi får börja mötas på jobbet. Kanske kommer en reaktion på dessa förändringar, men det får framtiden utvisa. Att pandemin skapat nya strömningar inom brand alliances är helt klart. Vi tänkte därför ge lite inspiration åt er nu i kommande budgettider, skriver Anders Lindén i sin första krönika här på Idrottens Affärer.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Efter 20 års ideellt arbete är KFUM Central ett steg närmare att realisera drömmen om ett nytt föreningshus i Hagastaden för unga i hela Stockholm.
Nu går västra delen av framväxande Hagastaden ut på samråd. Det är området längs Norra Stationsgatan mellan Norrbackagatan och Karlbergsvägen. Här planerar KFUM Central en ny idrotts- och kulturanläggning på ca 12 000 kvm tillsammans med fastighetsutvecklaren Vectura. Den stora multihallen har plats för  2 400 åskådare  och rymmer tre basketplaner och en centercourt och det  betyder att Sockholmsidrotten förstärks avsevärt.

Lag ifrån ett 30-tal nationer och ett mer än ett fördubblat intresse. Så var de första timmarna när Gothia Cup öppnade anmälan.

– Vi var beredda på anstormning men det här överraskade till och med oss, säger turneringsledare Niclas Freiholtz.

Intresset för att delta i Gothia Cup fortsätter att växa och över hela världen satt lag beredda när anmälan till 2025 öppnade.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.

– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.