Kompetens- och expertsponsring växer

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen inte gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. 
Dels med sina resurser avseende marknadsföring, organisation med mera. Och dels med sin kompetens i form av produkter, tjänster eller know-how. 
Scania och Skidförbundet Scania förenades ytterligare via bygget av en vallatrailer.

Många av de motprestationer företagen kan erbjuda är just sådant som lyfter upplevelsen hos målgruppen, eller förenklar vardagen för den sponsrade organisationen.

 

Läs vår helt färska trendspaning här nedan eller via vår hemsida.
Ofta kan det vara enklare att inom företagen få loss relevanta aktiveringspengar om det handlar om ett mer renodlat business case. Många samarbeten lider fortfarande av att sponsorerna inte avsätter rimligt med pengar för att kunna genomföra en bra aktivering.
Anledningarna är många, men visst har tajta budgetar, oroliga tider och (fortfarande) oförståelsen för sponsringens kommunikativa hävstångseffekter några av tätplatserna. Börjar man istället se om det finns en naturlig plats för företagets produkter eller tjänster, och ger sponsorn utrymme för att berätta en historia om sin expertis och kompetens, så kan många dörrar öppnas på ett betydligt lättare sätt.
 
Några som mycket långsiktigt arbetat på det sättet med sin sponsring är IBM. Deras samarbete med Vasaloppet har pågått i 55 år och redan under 1980-talet var de en av de globala sponsorerna till OS. Öppningen här är förstås att visa hur bra de är på att hålla reda på data och information enligt tanken ”klarar vi av all informationshantering runt OS, så klarar vi även av saken åt ditt företag”. 
I dagsläget finns i deras internationella portfölj klassiska sporträttigheter som Wimbledon och The Masters i golf, men även den amerikanska Grammy-galan. Nu ligger fokus på att via sin AI-kompetens samla unik och blixtsnabb information åt fansen för att förhöja deras upplevelser av evenemangen.
 
En annan rätt långsiktig satsning av praktisk karaktär är Scanias samarbete med Längdlandslaget i Svenska Skidförbundet. Under en period var Gunde Svan landslagschef här och han har ju en lång tradition av nytänkande och unika idéer. 
Förutsättningarna för det så viktiga vallateamet var ganska usla under den tiden där man dels hänvisades till små och dåliga utrymmen vid alla tävlingar, då man, dels var tvungna att släpa hundratals skidpar mellan transporten och vallabodarna.
Men genom kontakter med Scania förvandlades en trailer till en ”vallabod på hjul” som vid framkomsten kunde expanderas åt vardera sidan och skapa ett mycket bättre utrymme med ventilation och effektivitet åt vallateamet. 
Nyttan för Skidförbundet är förstås tydlig, men även Scania kan berätta en historia kring sitt hållbarhetsarbete avseende de dragbilar som transporterar vallatrailern.
Här används de allra senaste modellerna körda på förnybart bränsle och förarna utbildas löpande i mer hållbar körteknik. Under senare år har samarbetet även kompletterats med en fullstor buss som innehåller ytor för vila, massage, klädskåp och enklare matpauser.

 Ferrari aktuell som titelpartner

Det finns enormt många exempel inom sport- och evenemangsvärlden på ”kompetens- och expertsponsring”. 
Några sentida nyheter som vi ännu inte sett någon riktig utväxling av är t ex ett samarbete mellan HP och Formel 1-stallet Ferrari som påstås bli ”titelpartner” till stallet. Ingen överraskning direkt att stora samarbeten fortsätter utvecklas mellan data-/IT-företag och racingsporten. Deras produkter har i många år varit avgörande för bilarnas (och förarnas) utveckling.
 Logistikföretag som DHL är en annan viktig partner till kringresande tävlingsstall. Just DHL har valt att även de slå an på hållbarhetssträngen och samarbetar sedan över ett decennium med e-racingserien ABB Formula E. Här sköter man transporter av samtliga bilar och teamens utrustning till ett 15-taldestinationer på tre kontinenter.
 Ett par andra exempel på företag som visar på hur deras kompetens/produkter verkligen gör nytta för fans och/eller utövare är svenska Essity som börjat arbeta med gratis mensskydd åt kvinnliga idrottare inom t ex Skidförbundet och U17-EM i fotboll för flickor.
Vidare tyska Deutsche Telekom som visar hur frånvaron av deras fiberteknik skulle göra sommarens Fotbolls-EM på hemmaplan i Tyskland så mycket tråkigare.
Inte bara idrotten kan dra nytta av sponsorernas kunskap. Det finns utmärkta möjligheter även inom andra områden att nyttja företagens kompetens och vilja att skapa historier runt detta. 
Ett lysande aktuellt exempel är samarbetet mellan Tekniska museet och Stora Enso. Tekniska stod, tillsammans med tre andra science centers runt om i landet, inför att skapa en ny byggnad för visualiseringsteknik.
Via bidrag från en extern stiftelse fanns en grundplåt till teknik och annat, men själva byggnaderna var alla tvungna att finansiera. Tekniska ville samtidigt lyfta sin hållbarhetsstrategi och önskade därför skapa en ny byggnad helt i trä. Här fanns en naturlig kompetens hos Stora Enso, vilka länge arbetat med det material och de tekniker som behövdes och man blev snabbt en partner till projektet. 

SOK och Uniqlos fann samarbete

Dock krävdes än mer avancerad kunskap för att göra verklighet av det vinnande arkitektförslaget, så kompetens från ett specialistföretag i Schweiz fick ansluta till projektgruppen. Byggnaden Wisdome Stockholm invigdes under 2023 och har redan vunnit det prestigefyllda Kasper Sahlin-priset inom arkitektur. Och häromdagen såg vi även SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) nyttja de nya eventytorna för att presentera sponsorns Uniqlos nya kollektion inför sommarens OS och Paralympics.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.