Lite inspiration när frihetens portar slås upp

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Wohooo, äntligen vänder det! Den 29 september tas i princip alla restriktioner kring pandemin bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenor igen. Teatrar får spela för fulla hus och musikturnéer får rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på serveringsställen och vi får börja mötas på jobbet. Kanske kommer en reaktion på dessa förändringar, men det får framtiden utvisa. Att pandemin skapat nya strömningar inom brand alliances är helt klart. Vi tänkte därför ge lite inspiration åt er nu i kommande budgettider.

Naomi Osaka är en japansk professionell tennisspelare, en av många tjejer som har utmärkt sig unden pandemi-året. 23-åringenhar rankats som nr 1 av Women's Tennis Association och har redan fyra Grand Slam-titlar i singlar

Det tydligaste som skapats är en större känsla för empati och samhörighet hos alla och inte minst bland företag. Områdena samhällsengagemang, CSR och syftesdrivna företag har bubblat och vuxit år för år. Mattel, skaparna av de världskända Barbie-dockorna, ligger långt framme här. Från att förr ha befäst en underordnad position för kvinnor, har man de senaste åren gått mot att lyfta alla barns rätt att drömma och skapa sig en egen stark position i samhället.

 Tjejer det pratas om

Vi ser Barbie-dockor som lyfter fram idoler från idrott som tennisens Naomi Osaka och 13-åriga skateboardåkaren Sky Brown. Andra serier lyfter värdefulla STEM-yrken (Science, Technology, Engineering, Maths) som t ex läkare, forskare och ambulansförare. Här finns Dame Sarah Gilbert – en frontfigur i framtagandet av Covid-vaccinet!

Vi har vant oss vid begreppet influencers. Men en stor del av ”influerarna” består trots allt av ”traditionella” idoler inom sport, kultur, musik etc. Vad som där märkts är ett allt starkare ställningstagande kring samhällsfrågor, framför allt från en yngre generation. Engelske fotbollsspelaren Marcus Rashford har fått mycket beröm. Under pandemin lyckades han få brittiska regeringen att fortsätta servera skolluncher eftersom många barn inte hade råd med mat och att lunchen var deras enda riktiga dagliga mål.

Under OS i Tokyo fick vi insikt om mental ohälsa. Naomi Osaka, Simone Biles och vår egen Jenny Rissveds syntes i media – inte för framgångar under OS, utan för att de vågade berätta om baksidan av idrotten. Och inom musik har vi t ex sett Lady Gaga sen länge engagera sig i HBTQI-frågor och Billie Eilish har, som ett av flera engagemang, satt fokus på klimatutvecklingen.

Vikten av att kunna vara den du är

Många företag har under sommaren glatt gjort om sin logotype i regnbågens Pride-färger. Noterbart, då kortvarigt ändrade loggor i reklamvärlden tidigare varit ett stort NO-NO. Men det är viktigt att påpeka att företag, bara genom färgbytet, inte automatiskt löser rättvise- och inkluderingsfrågor. Oerhört mycket finns att göra här, men är engagemanget genuint och långsiktigt är det förstås bra att markera ett ställningstagande. Man får bara inte ta det för lättviktigt.

Vi har även sett de första ”accepterade” trans- och icke-binära personerna göra entré inom idrotten. Ett viktigt steg då de blir inspiratörer för många unga. Bland dem som märkts finns den första transpersonen i basketligan WNBA Layshia Clarendon, den kanadensiska mittfältaren i fotboll, Quinn, som blev första icke-binära OS-medaljör, och Loui Sand som efter 105 matcher i damlandslaget i handboll nu i höst gör premiär i herrallsvenskan för Kärra HF.

En tydlig trend är satsningar på bättre förutsättning för damidrott. Landslagen i fotboll, handboll och volleyboll har i sommar charmat oss med idrottsliga framgångar och en öppenhet i vanliga och sociala media. Tove Alexandersson mosade all konkurrens i orienterings-VM, Sarah Sjöström gjorde en remarkabel comeback efter armbågsbrottet i vintras, och i Paralympics togs alla svenska medaljer utom en av tjejer. Det känns både roligt och viktigt att dessa superduktiga atleter belönas, men samtidigt känns det inte så bekvämt att tala om ”jämställd idrott”.

Avgörande på gräsrotsnivå

Hur ska vi då betrakta idrotter som skidor, friidrott, simning, orientering, innebandy och andra där resurserna oftast redan fördelas lika mellan landslagen? Nej, lösningen ligger nog snarare på lokal- och ungdomsnivå. Här gäller det att ge flickor rättvisa förutsättningar vad gäller träningstider, ledare och andra resurser. Men det kanske inte är storföretagen som kan göra något åt det. Utan alla tusentals lokala sponsorer ute i landet. Go for it på gräsrotsnivå helt enkelt!

Under pandemin har spelandet i världen ökat markant, där vår påtvingade hemmatillvaro förstås bidragit. Borttagna restriktioner gör nu att Major-tävlingen i CS:GO i november kan bli av på Avicii Arena. Vi missade ett av världens största e-sportevenemang 2020 – slutspelet i DOTA 2, The International – som skulle avgjorts på samma ställe. Nu får både media och stockholmarna en bättre inblick i denna värld.

Känner du fortfarande att gaming inte är bra bör du kasta en blick på samarbetet mellan Fortnite och TIME Magazine. Tidigare har vi sett DJ-spelningar och rapkonserter live i Fortnite. I höst kan man återuppleva Martin Luther King Jr:s berömda tal ”I have a dream” från 1963. Genom din Fortnite-avatar kan du ta plats vid Lincoln-monumentet tillsammans med andra gamers och få en viktig historielektion.

Därifrån kan du ta dig till en digital utställning, vilken TIME Studios satt ihop för att belysa de orättvisor som den svarta befolkningen fått genomlida. Ytterligare ett exempel på det starka samhällsengagemang som tilltalar den så kallade Gen Z.

Anders Lindén

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.