Lite inspiration när frihetens portar slås upp
Wohooo, äntligen vänder det! Den 29 september tas i princip alla restriktioner kring pandemin bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenor igen. Teatrar får spela för fulla hus och musikturnéer får rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på serveringsställen och vi får börja mötas på jobbet. Kanske kommer en reaktion på dessa förändringar, men det får framtiden utvisa. Att pandemin skapat nya strömningar inom brand alliances är helt klart. Vi tänkte därför ge lite inspiration åt er nu i kommande budgettider.
Det tydligaste som skapats är en större känsla för empati och samhörighet hos alla och inte minst bland företag. Områdena samhällsengagemang, CSR och syftesdrivna företag har bubblat och vuxit år för år. Mattel, skaparna av de världskända Barbie-dockorna, ligger långt framme här. Från att förr ha befäst en underordnad position för kvinnor, har man de senaste åren gått mot att lyfta alla barns rätt att drömma och skapa sig en egen stark position i samhället.
Tjejer det pratas om
Vi ser Barbie-dockor som lyfter fram idoler från idrott som tennisens Naomi Osaka och 13-åriga skateboardåkaren Sky Brown. Andra serier lyfter värdefulla STEM-yrken (Science, Technology, Engineering, Maths) som t ex läkare, forskare och ambulansförare. Här finns Dame Sarah Gilbert – en frontfigur i framtagandet av Covid-vaccinet!
Vi har vant oss vid begreppet influencers. Men en stor del av ”influerarna” består trots allt av ”traditionella” idoler inom sport, kultur, musik etc. Vad som där märkts är ett allt starkare ställningstagande kring samhällsfrågor, framför allt från en yngre generation. Engelske fotbollsspelaren Marcus Rashford har fått mycket beröm. Under pandemin lyckades han få brittiska regeringen att fortsätta servera skolluncher eftersom många barn inte hade råd med mat och att lunchen var deras enda riktiga dagliga mål.
Under OS i Tokyo fick vi insikt om mental ohälsa. Naomi Osaka, Simone Biles och vår egen Jenny Rissveds syntes i media – inte för framgångar under OS, utan för att de vågade berätta om baksidan av idrotten. Och inom musik har vi t ex sett Lady Gaga sen länge engagera sig i HBTQI-frågor och Billie Eilish har, som ett av flera engagemang, satt fokus på klimatutvecklingen.
Vikten av att kunna vara den du är
Många företag har under sommaren glatt gjort om sin logotype i regnbågens Pride-färger. Noterbart, då kortvarigt ändrade loggor i reklamvärlden tidigare varit ett stort NO-NO. Men det är viktigt att påpeka att företag, bara genom färgbytet, inte automatiskt löser rättvise- och inkluderingsfrågor. Oerhört mycket finns att göra här, men är engagemanget genuint och långsiktigt är det förstås bra att markera ett ställningstagande. Man får bara inte ta det för lättviktigt.
Vi har även sett de första ”accepterade” trans- och icke-binära personerna göra entré inom idrotten. Ett viktigt steg då de blir inspiratörer för många unga. Bland dem som märkts finns den första transpersonen i basketligan WNBA Layshia Clarendon, den kanadensiska mittfältaren i fotboll, Quinn, som blev första icke-binära OS-medaljör, och Loui Sand som efter 105 matcher i damlandslaget i handboll nu i höst gör premiär i herrallsvenskan för Kärra HF.
En tydlig trend är satsningar på bättre förutsättning för damidrott. Landslagen i fotboll, handboll och volleyboll har i sommar charmat oss med idrottsliga framgångar och en öppenhet i vanliga och sociala media. Tove Alexandersson mosade all konkurrens i orienterings-VM, Sarah Sjöström gjorde en remarkabel comeback efter armbågsbrottet i vintras, och i Paralympics togs alla svenska medaljer utom en av tjejer. Det känns både roligt och viktigt att dessa superduktiga atleter belönas, men samtidigt känns det inte så bekvämt att tala om ”jämställd idrott”.
Avgörande på gräsrotsnivå
Hur ska vi då betrakta idrotter som skidor, friidrott, simning, orientering, innebandy och andra där resurserna oftast redan fördelas lika mellan landslagen? Nej, lösningen ligger nog snarare på lokal- och ungdomsnivå. Här gäller det att ge flickor rättvisa förutsättningar vad gäller träningstider, ledare och andra resurser. Men det kanske inte är storföretagen som kan göra något åt det. Utan alla tusentals lokala sponsorer ute i landet. Go for it på gräsrotsnivå helt enkelt!
Under pandemin har spelandet i världen ökat markant, där vår påtvingade hemmatillvaro förstås bidragit. Borttagna restriktioner gör nu att Major-tävlingen i CS:GO i november kan bli av på Avicii Arena. Vi missade ett av världens största e-sportevenemang 2020 – slutspelet i DOTA 2, The International – som skulle avgjorts på samma ställe. Nu får både media och stockholmarna en bättre inblick i denna värld.
Känner du fortfarande att gaming inte är bra bör du kasta en blick på samarbetet mellan Fortnite och TIME Magazine. Tidigare har vi sett DJ-spelningar och rapkonserter live i Fortnite. I höst kan man återuppleva Martin Luther King Jr:s berömda tal ”I have a dream” från 1963. Genom din Fortnite-avatar kan du ta plats vid Lincoln-monumentet tillsammans med andra gamers och få en viktig historielektion.
Därifrån kan du ta dig till en digital utställning, vilken TIME Studios satt ihop för att belysa de orättvisor som den svarta befolkningen fått genomlida. Ytterligare ett exempel på det starka samhällsengagemang som tilltalar den så kallade Gen Z.
Mest lästa just nu
Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige. Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.
I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen i Bromma.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå. I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.
På onsdagen, den 11 december, tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.
Det norska förbundet, NFF, kommer till skillnad från SvFF att avstå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar