Sponsringen i dag har ett högre syfte
Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse
”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice.
”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende.
”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar.”
”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!”

Ordväxlingen ur Alice i Underlandet är tänkvärd när det gäller Brand Alliances – och övrig kommunikation. Utan tydliga målsättningar, och en bra strategi, är risken stor att man hamnar var som helst utom dit man vill komma. Efter pandemin har många kunnat göra en omstart.
Många av de aktiviteter vi har varit vana vid frös plötsligt inne. De var omöjliga att utföra via events. I stället var vi tvungna att styra om för att möta målgrupperna via andra plattformar. Den digitala kreativiteten tog ett jättesprång och här finns mycket att fortsätta arbeta med.
Vi har tidigare skrivit om ”distansfansen”; alltså de som inte nödvändigtvis besöker varje match, konsert, eller utställning – av geografiska, tidsmässiga eller ekonomiska skäl.
Ändå har de ett grundmurat engagemang för aktiviteten ifråga och är kommunicerbara, fast på lite längre håll. Dessa grupper har faktiskt ökat i storlek under pandemin.
Naturligtvis kvarstår de trogna kärnmålgrupperna – säsongskortsinnehavare, medlemmar, musikfans, eller konstintresserade. Men tänk på hur empatin växt oss människor emellan under pandemin.
Ett djupare engagemang
De som tidigare kanske bara varit lite flyktigt intresserade av humanitär- och samhällsaktiviteter har plötsligt fått ett djupare engagemang. De har fått sig en tankeställare och reflekterar oftare på hur omvärlden beter sig.
I undersökning på undersökning ser vi även hur kraven på avsändaren skruvas upp. I de yngsta generationerna är det en självklarhet att ansvaret för ett rättvist och inkluderande närsamhälle är mycket stort. Och denna inställning smittar av sig. Allt fler äldre sällar sig till de starkare kraven på företagsvärlden.
Om morgondagens målgrupper ska veta om ni arbetar hållbart och humanitärt så måste ni berätta om det. Folk vill veta mer! De vill kunna välja produkter och leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Företag som inte ställt upp för andra under pandemin, eller tagit fel beslut nu under krigsförödelsen i Ukraina, väljs helt enkelt bort i framtiden. Konkurrensen är så stark i de flesta branscher att det i fortsättningen måste finnas ett ärligt och genomgripande förhållningssätt till dessa frågor.
Med detta sagt är det ju inte en självklarhet att alla företag ska in och sponsra organisationer som arbetar för världsfreden, minskad fattigdom, svält- och hungerkatastrofer, eller medicinsk forskning.
Visst, det finns gott om plats för fler samarbeten inom alla dessa områden, men med vår inledning om ett strategiskt grepp är det egentligen en kommunikativ twist vi vill lyfta för alla de företag som arbetar med Brand Alliances.
Vilken väg ska vi ta då?
Strax innan pandemin startade, blommade diskussionerna kring ett företags ”purpose” (ett ”högre syfte”) upp ordentligt. Det blev naturligt att ställa sig frågan varför företaget alls skulle finnas till.
Vilken nytta gjorde man i samhället? Hur bistod man sina under/målgrupper/fans i vardagen?
Vi såg redan innan pandemin många sponsorer som vävde in
- samhällsengagemang i sina satsningar.
- Lika stor sponsring till klubbens herr- och damlag.
- Sommaraktiviteter för utsatta ungdomar. Lokala insatser för nyanlända.
- Insamlingar för minskad mobbning eller ökad forskning.
Exemplen var många på fina aktiviteter. De goda kommunikativa insatserna var färre. I värsta fall gjorde en del företag så kallad ”syftesdriven reklam”, dvs utan att ett fastslaget syfte genomsyrade hela företaget.
Aktiviteter som hejades på av en kommunikationsbransch som såg möjligheten att skapa kampanjer med en ”liten tår i ögat”. Och här är det oerhört lätt att gå bort sig...
Vilka effekter vill du nå?
Ta dig därför nu tid att strategiskt utvärdera din situation. Gå då inte fel på vad en strategi är och bör hjälpa dig med – tänk inte initialt på om du ska sponsra fotboll, segling, Rädda Barnen eller Stadsteatern.
Nej, strategin måste starta i ditt företags värderingar, dess verksamhet, ett tydligt syfte, vilka målgrupper ni vill nå, samt vilka effekter ni vill nå. Först därefter är det dags att välja områden för samarbeten.
Och när ni funnit era rätta partners, blir det även här ett strategiskt val vilken typ av aktiviteter och kommunikation ni ska skapa för olika målgrupper.
Svårare än så är det faktiskt inte. Ändå satsas så mycket pengar på felriktade val av partners, slarviga avtal, oengagerade kommunikationslösningar, och storögd förvåning när någon frågar ”Vad fick ni ut av detta…?”.
Att jobba strategiskt är inte tråkigt. Lägg bara lite kraft och ork på en strategisk plattform, så kan den bära dig i många år framöver. Och då finns det gott om tid att leka med kreativiteten i smarta lösningar efteråt.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF har av kommunstyrelsen i Leksand beviljats en borgen på 30 miljoner kronor, det är drygt hälften av det begärda beloppet på 56,7 miljoner.
Samtidigt meddelar Sebastian Larsson (m), ordförande i kommunstyrelsen, att kommunen kommer att tillsätta en ”god man”, för att säkra insyn i föreningens verksamhet, exempelvis vid tecknandet av spelarkontrakt
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Inför fredagens VM-premiär beskriver han sig själv som en hockeynörd, och vill gärna vara ett bollplank till förbundskapten Sam Hallam.
Efter Tre Kronors senaste VM-guld, i Köpenhamn 2018 skänkte nummer 93 Mika Zibanejad, tillsammans med sin bror, Monir Kalgoum, 300 000 kronor till unga flickors ishockey i Stockholm.
I VM i Stockholm fem år senare spelar Mika verkligen på hemmais, hans första kontakt med sporten var i Hammarby Hockey, i dag i division två. Han är ensam 08-spelare från landets största hockeydistrikt, och är Sam Hallams största offensiva vapen i guldjakten i Avicci Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.