Sponsringen i dag har ett högre syfte
Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse
”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice.
”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende.
”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar.”
”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!”

Ordväxlingen ur Alice i Underlandet är tänkvärd när det gäller Brand Alliances – och övrig kommunikation. Utan tydliga målsättningar, och en bra strategi, är risken stor att man hamnar var som helst utom dit man vill komma. Efter pandemin har många kunnat göra en omstart.
Många av de aktiviteter vi har varit vana vid frös plötsligt inne. De var omöjliga att utföra via events. I stället var vi tvungna att styra om för att möta målgrupperna via andra plattformar. Den digitala kreativiteten tog ett jättesprång och här finns mycket att fortsätta arbeta med.
Vi har tidigare skrivit om ”distansfansen”; alltså de som inte nödvändigtvis besöker varje match, konsert, eller utställning – av geografiska, tidsmässiga eller ekonomiska skäl.
Ändå har de ett grundmurat engagemang för aktiviteten ifråga och är kommunicerbara, fast på lite längre håll. Dessa grupper har faktiskt ökat i storlek under pandemin.
Naturligtvis kvarstår de trogna kärnmålgrupperna – säsongskortsinnehavare, medlemmar, musikfans, eller konstintresserade. Men tänk på hur empatin växt oss människor emellan under pandemin.
Ett djupare engagemang
De som tidigare kanske bara varit lite flyktigt intresserade av humanitär- och samhällsaktiviteter har plötsligt fått ett djupare engagemang. De har fått sig en tankeställare och reflekterar oftare på hur omvärlden beter sig.
I undersökning på undersökning ser vi även hur kraven på avsändaren skruvas upp. I de yngsta generationerna är det en självklarhet att ansvaret för ett rättvist och inkluderande närsamhälle är mycket stort. Och denna inställning smittar av sig. Allt fler äldre sällar sig till de starkare kraven på företagsvärlden.
Om morgondagens målgrupper ska veta om ni arbetar hållbart och humanitärt så måste ni berätta om det. Folk vill veta mer! De vill kunna välja produkter och leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Företag som inte ställt upp för andra under pandemin, eller tagit fel beslut nu under krigsförödelsen i Ukraina, väljs helt enkelt bort i framtiden. Konkurrensen är så stark i de flesta branscher att det i fortsättningen måste finnas ett ärligt och genomgripande förhållningssätt till dessa frågor.
Med detta sagt är det ju inte en självklarhet att alla företag ska in och sponsra organisationer som arbetar för världsfreden, minskad fattigdom, svält- och hungerkatastrofer, eller medicinsk forskning.
Visst, det finns gott om plats för fler samarbeten inom alla dessa områden, men med vår inledning om ett strategiskt grepp är det egentligen en kommunikativ twist vi vill lyfta för alla de företag som arbetar med Brand Alliances.
Vilken väg ska vi ta då?
Strax innan pandemin startade, blommade diskussionerna kring ett företags ”purpose” (ett ”högre syfte”) upp ordentligt. Det blev naturligt att ställa sig frågan varför företaget alls skulle finnas till.
Vilken nytta gjorde man i samhället? Hur bistod man sina under/målgrupper/fans i vardagen?
Vi såg redan innan pandemin många sponsorer som vävde in
- samhällsengagemang i sina satsningar.
- Lika stor sponsring till klubbens herr- och damlag.
- Sommaraktiviteter för utsatta ungdomar. Lokala insatser för nyanlända.
- Insamlingar för minskad mobbning eller ökad forskning.
Exemplen var många på fina aktiviteter. De goda kommunikativa insatserna var färre. I värsta fall gjorde en del företag så kallad ”syftesdriven reklam”, dvs utan att ett fastslaget syfte genomsyrade hela företaget.
Aktiviteter som hejades på av en kommunikationsbransch som såg möjligheten att skapa kampanjer med en ”liten tår i ögat”. Och här är det oerhört lätt att gå bort sig...
Vilka effekter vill du nå?
Ta dig därför nu tid att strategiskt utvärdera din situation. Gå då inte fel på vad en strategi är och bör hjälpa dig med – tänk inte initialt på om du ska sponsra fotboll, segling, Rädda Barnen eller Stadsteatern.
Nej, strategin måste starta i ditt företags värderingar, dess verksamhet, ett tydligt syfte, vilka målgrupper ni vill nå, samt vilka effekter ni vill nå. Först därefter är det dags att välja områden för samarbeten.
Och när ni funnit era rätta partners, blir det även här ett strategiskt val vilken typ av aktiviteter och kommunikation ni ska skapa för olika målgrupper.
Svårare än så är det faktiskt inte. Ändå satsas så mycket pengar på felriktade val av partners, slarviga avtal, oengagerade kommunikationslösningar, och storögd förvåning när någon frågar ”Vad fick ni ut av detta…?”.
Att jobba strategiskt är inte tråkigt. Lägg bara lite kraft och ork på en strategisk plattform, så kan den bära dig i många år framöver. Och då finns det gott om tid att leka med kreativiteten i smarta lösningar efteråt.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Ni såg väl hur Fifas ordförande Gianni Infantino fjantade sig och slutligen gav USA:s president Donald Trump ett s k fredspris inför miljoner TV-tittare och inte minst fotbollsvärldens representanter. Nu kommer den reella reaktionen i form av att den intenationella organisationen, Fairsquare , somanser att Infantino vid fyra tillfällen brutit mot Fifas stadgar om att agera ”neutralt när det kommer till politik och religion”
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.



























































Skriv kommentar