Sponsringen i dag har ett högre syfte
Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse
”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice.
”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende.
”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar.”
”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!”

Ordväxlingen ur Alice i Underlandet är tänkvärd när det gäller Brand Alliances – och övrig kommunikation. Utan tydliga målsättningar, och en bra strategi, är risken stor att man hamnar var som helst utom dit man vill komma. Efter pandemin har många kunnat göra en omstart.
Många av de aktiviteter vi har varit vana vid frös plötsligt inne. De var omöjliga att utföra via events. I stället var vi tvungna att styra om för att möta målgrupperna via andra plattformar. Den digitala kreativiteten tog ett jättesprång och här finns mycket att fortsätta arbeta med.
Vi har tidigare skrivit om ”distansfansen”; alltså de som inte nödvändigtvis besöker varje match, konsert, eller utställning – av geografiska, tidsmässiga eller ekonomiska skäl.
Ändå har de ett grundmurat engagemang för aktiviteten ifråga och är kommunicerbara, fast på lite längre håll. Dessa grupper har faktiskt ökat i storlek under pandemin.
Naturligtvis kvarstår de trogna kärnmålgrupperna – säsongskortsinnehavare, medlemmar, musikfans, eller konstintresserade. Men tänk på hur empatin växt oss människor emellan under pandemin.
Ett djupare engagemang
De som tidigare kanske bara varit lite flyktigt intresserade av humanitär- och samhällsaktiviteter har plötsligt fått ett djupare engagemang. De har fått sig en tankeställare och reflekterar oftare på hur omvärlden beter sig.
I undersökning på undersökning ser vi även hur kraven på avsändaren skruvas upp. I de yngsta generationerna är det en självklarhet att ansvaret för ett rättvist och inkluderande närsamhälle är mycket stort. Och denna inställning smittar av sig. Allt fler äldre sällar sig till de starkare kraven på företagsvärlden.
Om morgondagens målgrupper ska veta om ni arbetar hållbart och humanitärt så måste ni berätta om det. Folk vill veta mer! De vill kunna välja produkter och leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Företag som inte ställt upp för andra under pandemin, eller tagit fel beslut nu under krigsförödelsen i Ukraina, väljs helt enkelt bort i framtiden. Konkurrensen är så stark i de flesta branscher att det i fortsättningen måste finnas ett ärligt och genomgripande förhållningssätt till dessa frågor.
Med detta sagt är det ju inte en självklarhet att alla företag ska in och sponsra organisationer som arbetar för världsfreden, minskad fattigdom, svält- och hungerkatastrofer, eller medicinsk forskning.
Visst, det finns gott om plats för fler samarbeten inom alla dessa områden, men med vår inledning om ett strategiskt grepp är det egentligen en kommunikativ twist vi vill lyfta för alla de företag som arbetar med Brand Alliances.
Vilken väg ska vi ta då?
Strax innan pandemin startade, blommade diskussionerna kring ett företags ”purpose” (ett ”högre syfte”) upp ordentligt. Det blev naturligt att ställa sig frågan varför företaget alls skulle finnas till.
Vilken nytta gjorde man i samhället? Hur bistod man sina under/målgrupper/fans i vardagen?
Vi såg redan innan pandemin många sponsorer som vävde in
- samhällsengagemang i sina satsningar.
- Lika stor sponsring till klubbens herr- och damlag.
- Sommaraktiviteter för utsatta ungdomar. Lokala insatser för nyanlända.
- Insamlingar för minskad mobbning eller ökad forskning.
Exemplen var många på fina aktiviteter. De goda kommunikativa insatserna var färre. I värsta fall gjorde en del företag så kallad ”syftesdriven reklam”, dvs utan att ett fastslaget syfte genomsyrade hela företaget.
Aktiviteter som hejades på av en kommunikationsbransch som såg möjligheten att skapa kampanjer med en ”liten tår i ögat”. Och här är det oerhört lätt att gå bort sig...
Vilka effekter vill du nå?
Ta dig därför nu tid att strategiskt utvärdera din situation. Gå då inte fel på vad en strategi är och bör hjälpa dig med – tänk inte initialt på om du ska sponsra fotboll, segling, Rädda Barnen eller Stadsteatern.
Nej, strategin måste starta i ditt företags värderingar, dess verksamhet, ett tydligt syfte, vilka målgrupper ni vill nå, samt vilka effekter ni vill nå. Först därefter är det dags att välja områden för samarbeten.
Och när ni funnit era rätta partners, blir det även här ett strategiskt val vilken typ av aktiviteter och kommunikation ni ska skapa för olika målgrupper.
Svårare än så är det faktiskt inte. Ändå satsas så mycket pengar på felriktade val av partners, slarviga avtal, oengagerade kommunikationslösningar, och storögd förvåning när någon frågar ”Vad fick ni ut av detta…?”.
Att jobba strategiskt är inte tråkigt. Lägg bara lite kraft och ork på en strategisk plattform, så kan den bära dig i många år framöver. Och då finns det gott om tid att leka med kreativiteten i smarta lösningar efteråt.
Mest lästa just nu
Frågor om hållbarhet och i synnerhet långsiktig finansiering växer allt starkare inom idrotten. Då kom Erik Johnsson med ett helt nytt påhitt.
-MyLoppis visar vägen mot värdebaserad finansiering i svenskt föreningsliv, påpekar han med glöd.
Det svenska föreningslivet utvecklas. Engagemanget består – men utmaningar som tid, resurser och villkor finns fortfarande kvar.
Visionerna i Göteborg är storslagna. Samma dag som IFK Göteborg tillsammans med byggentreprenören Ola Serneke presenterar planerna på en ny hemmaarena med plats för 30 000 åskådare introduceras det jättelika projektet ”möta Göteborg” där vinnaren i en arkitekttävling, White arkitekter, föreslår ett en fullständig förvandling av hela evenemangsområdet inklusive Scandinavium
Byggkranar skulle dominera bilden i åratal av Göteborg för dessa jättelika investeringar.
Redan i våras skrev statsminister Ulf Kristersson (M) och idrottsminister Jakob Forssmed under ett stödjebrev för ansökan om fotbolls-EM för damer i Sverige och Danmark 2029.
– Vi har inte fattat beslut om en exakt siffra men en fingervisning är att det är i nivå med danskarna har kommunicerat, säger idrottsminister Jakob Forssmed.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Det ska bli straffbart för privatpersoner att använda den typ av illegala IPTV-tjänster som i dag är vanliga på marknaden Lagändringen föreslås träda i kraft 1 juli 2026.
”Utredningen åtgärder mot illegal ip-tv” överlämnades på tisdagen till kulturminister Parisa Liljestrand (m).
Över en halv miljon svenskar, eller närmare 15 procent av alla hushåll använder olovliga tjänster för att strömma bland annat sportsändningar, främst fotboll och ishockey.
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.



























































Skriv kommentar