OS som en enda lång reklamfilm

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Som sponsornörd brukar det ju inte finnas så mycket att lägga märke till under ett OS. Dessa ska ju vara helt reklamfria avseende den logoexponering vi är så vana vid från annan idrott. Men Paris 2024 visade sig vara ena riktiga innovatörer på att smyga in både egna och IOC:s sponsorer. Den största sponsorn till den lokala organisationskommittén (LOC) var den stora lyxvarumärkeskoncernen Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) som var spelens Principal Partner. 

Tusentals vonlontärer bar kläder designade av det franska lyxmärket LVMH. Här poserar Frankrikes president Emmanuel Macron för en selfie med volontärer när han besöker den olympiska byn. Foto: Rebecca Blackwell, APPhoto.

Här lyckades man under själva invigningen smyga in ett (förinspelat) besök i Louis Vuittons ateljéer, där man just höll på att producera fodralen till OS-medaljerna – vilka förresten designats av LVMHs juvelerare Chaumet. Även ett resefodral till OS-facklan bar Louis Vuittons distinkta mönster när facklan reste jorden runt. Modehuset Dior klädde såväl Lady Gaga, Céline Dion, operasångerskan Axelle Saint-Cirel, samt den franska superpopstjärnan Aya Nakamura under invigningen. Louis Vuitton fick klä nationalidolen från simhallen – Léon Marchand – när han under avslutningen fick bära den lilla oljelampan med den olympiska elden då den skulle släckas. 

Därtill  var det franska popbandet Phoenix var stylade av Céline under kvällen. Och alla assistenter vid prisutdelningarna under OS bar särskilda Dior-kläder vilka tydligt anknöt till spelen i Paris 1924. Under hela OS serverades förstås också bara champagnen Moët under alla events och högtidligheter.

 Intressant är alltså att den lokala kommittén, LOC, i så hög grad promotade en egen sponsor – kanske på bekostnad av IOC:s internationella sponsorer. Men å andra sidan hade det ju inte varit snyggt att peta fram tolv olika varumärken, varav flera har ett B2B-fokus, under invigningen. 

Faktum är att man ändå beredde plats för några av dem väldigt integrerat under OS-dagarna. Stora delar av invigningen filmades faktiskt via 250 Samsung-mobiler som 100 tekniker ägnat 360 dagars testande åt för att allt skulle fungera… Ni noterade kanske även att det under prisceremonierna togs ett antal selfies av och med medaljörerna på prispallen. 

Detta var en integrering för Samsung kallad the Victory Selfie, där en mobil sattes i handen på bronsmedaljörerna som skötte fotograferingen. Alla bilder fanns sedan att ladda ner för atleterna på en särskild websida. Kanske då direkt till deras nya Samsung Galaxy Z Flip 6 som så generöst fanns med i en goodie bag till atleterna.

 Samsung är ett av de företag som också gjort mest konsumentaktiviteter inför OS. I ett koncept som kallats Open always wins har ett flertal reklamfilmer producerats, bland annat tack vare nytecknade samarbeten med World Surfing League, Skateboarding GB och Team GB Breakdance. Denna inriktning på de nytillkomna idrotterna märks också i det Team Samsung Galaxy på 25 idrottare från hela världen som man arbetat med. Inte mindre än 13 av dem kommer från skateboard, surfing, breaking och klättring. När dessutom 5 av medlemmarna i teamet är paraidrottare blev det inte så många platser kvar från de ”klassiska” OS-idrotterna.

 Även Unilever var synliga på plats. I hållbarhetsspåret byggdes för första gången ett Olympic Village Nursery där OS-idrottande föräldrar kunde umgås med sina familjer. På plats fanns förstås passande nog ett utbud av produkter från Pampers. Aktiviteten promotades av ex-friidrottaren och IOC-delegaten Allyson Felix, som något år inför OS i Tokyo blev gravid och då inte behandlades så bra av sin dåvarande sponsor Nike. Hon lämnade då dem och startade sitt eget skomärke och vann sedermera på 400 meter sin elfte OS-medalj trots alla motgångar. Numera driver hon som IOC-delegat just frågan om föräldraskap och idrottande.

Många sponsorer aktiverar inför OS

Det vanliga arbetssättet för de flesta OS-sponsorer är ju att försöka dra så mycket nytta som möjligt av sina investeringar redan inför tävlingarna. Försäkringsbolaget Allianz har ett tiotal år bakom sig som TOP-partner till OS. Man har tidigare kommunicerat mycket kring mental hälsa för atleterna och har fortsatt med det. Men en ny aktivitet man sjösatte inför Paris var ett ”eget OS-lag” – Team Allianz – som bestod av över 160 idrottare från 32 länder inom 53 sporter. 

Syftet här var att integrera atleter på hemmaplan tillsammans med medarbetarna på Allianz. En stark Employer branding-aktivitet således. Medarbetarna lärde dels känna de ”lokala” aktiva, men fick kontinuerligt även information om de andra medlemmarna i teamet. På det viset skapades en hejaklack med bredare internationell känsla än att bara hålla på de egna landsmännen. Allianz-laget blev något alla ville att det skulle gå bra för.

 Apropå mental hälsa var det intressant att se att den fantastiska gymnasten Simone Biles, som ju fick bryta OS i Tokyo p g a sina problem, nu tidigt teamade upp med Coca-Cola-ägda sportdrycken Powerade i en väldigt personlig kampanj kring frågan. Hon fick verkligen sin revansch när hon tog tre guldmedaljer i Paris, varav två individuella. Dessutom stod hon väl för ett av OS bästa ”Kodak moments” när hon som tvåa, tillsammans med lagkamraten Jordan Chiles på bronsplats, hyllade brasilianska Rebecca Andrade uppe på prispallen. Andrade som efter tre korsbandsskador nu tog hem guldmedaljen i gymnastikens fristående.

 Snyggaste ambushaktiviteten under OS kom förresten antagligen från Nike, som nyttjade många av sina redan etablerade ambassadörer och snodde ihop en reklamfilm starkt länkad till OS-idrotterna under temat ”Winning isn’t for everyone”. Där ser vi bland annat OS-deltagare som Sha’Carri Richardson, Jakob Ingebrigtsen, Qinwen Zheng, Eliud Kipchoge, LeBron James samt de unga NBA-stjärnorna Giannis Antetokounmpo (GRE) och Victor Wembanyama (FRA).

 

Vad hände i Sverige då?

Här på hemmaplan var det väl lite si och så med de internationella sponsorernas aktivering kring OS. Det förekom ett fåtal inslag från de största konsumentvarumärkena, men mestadels var det SOK:s sponsorer Svenska Spel, Uniqlo och XL-Bygg som man såg någonting av. Främst kanske i sociala media, men även med ett par längre filmer. En positiv sak på senare år är ju att IOC har lättat på sina hårda krav om hur atleternas privata sponsorer får kommunicera under OS-veckorna. Idag är detta OK bara kampanjen löpt vid tidigare tillfällen och kopplas till atleten – inte till OS-tävlingarna eller -symbolen. I mina flöden löpte dock tandvårdsföretaget Aqua Dental amok med en flod av inlägg om Mondo Duplantis, så jag vet inte om kanske en begränsning av kampanjandet vore av godo.

 Att Kanal 5 under OS slog ett slags bottenrekord och radade upp hela 20 (tjugo!!) programsponsorer var även noterbart. Hur många av dem kommer ni ihåg? Och betonas ska ju här också att inte en krona av detta tillfaller idrotten! Istället får vi hoppas på att hjältar som beachvolleyparet Åhman/Hellvig, charmige pingis-Truls, seglarna och skyttarna som alltid drar hem medaljer, och andra starka medaljhopp inför LA28 nu kanske får ta del av en kvarvarande OS-yra hos sponsorerna. 

Under våren publicerades ett par rapporter om hur svårt det ekonomiskt är att vara elitidrottare. Och som mångårig sponsorrådgivare kan jag betona att de risker många sponsorer förr sett med individuell sponsring, idag måste anses som helt utsuddade. För i den värld av influencers och udda varumärkesambassadörer vi lever, så utgör seriösa svenska olympier nog en riktigt god försäkring för ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete!

Anders Lindén

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön. 

Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen. 

De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.

Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt  och tänker framför allt på åren 1975-91

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Piteå HC fick den gångna helgen ett härligt besked. Klubben tog hem veckans premiumvinst, win–win, på 100 000 kronor i senaste dragningen av Folkspels nya JOYNA-lotteri.

– Så välkommet. Vi har många hål att fylla, säger ordförande Kjell-Anders Johansson.

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.