De berättar om dagens sponsring

Sponsring och event växer så det knakar – och mest växer idrottssponsringen. Om detta berättar Niklas Birgetz och Cecilia Perlind i senaste avsnittet av IA-Podden.
Niklas Birgetz och Cecilia Perlind från Sponsrings & Eventföreningen gästar IA:s studio.

 

Sponsring är nu näst största kanal i marknadsföringsmixen, större än TV-reklam och dagspress. Bara internet inklusive mobilt är större.

Åtta av tio kr till idrotten

Varför det är så framgår i det senaste avsnittet av IA-Podden. Niklas Birgetz och Cecilia Perlind från Sponsrings & Eventföreningen gästar studion och berättar om branschutvecklingen, Gyllene Hjulet – branschens egen, årliga utdelningen till det gångna årets bästa sponsrings- och eventprojekt – och IEG, i Chicago, världens största, årliga sponsringskonferens. Båda är nyligen hemkomna därifrån och delar med sig av trenderna inom sponsring och event.

Mest av allt växer idrottssponsringen kopplad till social sponsring. Åtta av tio kronor som läggs i sponsring läggs på idrotten.

Det märktes också på Gyllene Hjulet. Många av vinnarna är idrottsprojekt, eller projekt knutna till idrotten, såsom Stockholm Tunnel Run, Tough Viking och Kiruna IF:s världsberömda HBTQ-satsning - men också Tele2 Arenas satsning på att bli en arena i världsklass. 

Sean Banans klickraket

Vi får också veta mer om Sean Banans klickraket på Instagram och höra storyn bakom överraskningsgästen på Gyllene Hjulet-festen – tidigare tonårsidolen som nu sjunger i nyanlagt skägg till en bredare publik med fokus på kvinnorna. 

För att komma till podden, klicka här

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.