Niklas byter fotboll mot öl

Hallå där, Niklas Nestlander, som byter från AIK Fotboll till Åbro Bryggeri där han tillträder som sponsorchef den 1 september.
Från Globen till AIK till Åbro och rollen som sponsorchef. Snabbt vandrat för Niklas Nestlander.

 

Vad ska du göra?

- Jag ska ansvara för Åbros sponsring och försöka ta ett helhetsgrepp kring den. AIK Fotboll är bara en av många föreningar som Åbro sponsrar. Kalmar FF, BP, IFK Göteborg, ÖIS och Gais inom fotbollen är andra. Lägg därtill innebandy, trav, ishockey och speedway, arenorna Nya Ullevi och Gamla Ullevi samt Bråvallafestivalen, så förstår du att det gäller att ha en klar idé och tanke kring sponsringen.

Du kommer från en tjänst som kommersiell chef för AIK Fotboll. Kan vi förvänta oss ett ännu större engagemang i AIK Fotboll från Åbros sida nu…?

- Ha-ha, det vet man aldrig. Åbro har sponsrat AIK Fotboll i 22 år, ett av de längsta sponsorskapen inom svensk idrott, och det kommer att fortsätta. Det handlar nog mer om att aktivera Åbros sponsorskap på ett ännu bättre sätt genom att skapa intressanta aktiviteter för målgruppen AIK:are. 

Vad är bra sponsorskap?

- Som sponsor: att ta ett ansvar för sina sponsorpengar, både genom att aktivera sitt sponsorskap samt att göra samhällsnytta. Som rättighetsinnehavaren: att hjälpa sponsorerna att aktivera sig hela året, inte bara i samband med eventet eller matchen. Tiden när det räckte att erbjuda biljetter, middag och sponsorskyltar till sponsorerna är sedan länge över. Det kan sponsorerna köpa som enstaka paket till de matcher de är intresserade av. Nu gäller det att skapa engagemang och passion för varumärket. Där är kombinationen sociala händelser och öl alldeles utmärkt. 

- Sponsorerna behöver också bli bättre på digitala medier – att skapa kampanjer och engagemang i sociala medier – och att vara framträdande inom samhällssponsring, CSR. 

Vad är du mest stolt över under dina tre år på AIK Fotboll?

- Jag är stolt över varje affär jag gjort för klubben. Men framför allt är jag stolt att jag lyckades bygga upp säljsidan och lämna över till Sportfive med väl fungerande strategier och system – alltifrån att implementera säljstöd, CRM-system och tydliga paketeringar – och de kampanjer vi skapade med hjälp av oerhört engagerade AIK:are som arbetar ideellt för föreningen. Paint it black-kampanjen är speciell för mig. Den gav AIK både utmärkelser här hemma och omnämnande av Uefa internationellt. Den hjälpte dessutom klubben att nästan sälja ut premiären på Friends Arena, 43 466 åskådare mot Syrianska. Det är fortfarande klubbens publikrekord där, trots att flera derbyn spelats. 

Vad kommer du att sakna mest från AIK Fotboll?

- Kontakten med spelare och ledare samt det engagemang som finns kring klubben.  Det är också något visst att arbeta med idrott och få vara med om alla känslor som uppkommer vid vinst och även förluster.

Slutligen: vem vinner Allsvenskan i fotboll 2015?

- Jag tror att Andreas Alm äntligen får sin efterlängtade titel som huvudtränare!

Larry (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 20:32

1. Spola övriga lag

Hoppas innerligt att hans AIK-hjärta är kvar in på det nya jobbet också och river Åbro-avtalen med övriga lag. Jag menar det räcker att dom syns hos AIK för att nå maximal exponering. Bara onödigt att slösa bort en massa pengar hos mindre klubbar.

RF:s ordförande Björn Eriksson är bekymrad över Svenska Ishockeyförbundets ovilja att lösa pågående konflikt i Hockeyettan. Han hävdar att Riksidrottsnämndens, RIN:s beslut, måste efterlevas.

-Om inte förbundet rättar sig efter RIN-beslutet och ändrar i sina tävlingsbestämmelser (paragrafen 6:1) så kan RS (Riksidrottsstyrelsen) sätta ned foten och gå in och ändra i ishockeyn regelverk, framhåller Björn.

På läktaren bubblar hatet och nidramsor från beryktade supporterfalangen Black Army skanderas. Endast 15 minuter in i matchen händer det otänkbara. I mitten på fotbollsplan, nedgrävd under gräsmattan, detonerar en tidsinställd rökbomb.

Året är 1991 och Sverige förbereder sig för att arrangera fotbolls-EM 1992. Stockholmsklubben AIK, tillsammans med ett bortafölje på tusentals supportrar gästar IFK Norrköping i vad som supportrarna kallar för invasion Norrköping.

I onsdags – den första december – släpptes biljetterna till VM i handboll 2023 för herrar. Två dygn senare har 22 procent av den totala biljettkapaciteten i Sverige sålts – eller närmare 50 000 biljetter!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Initiativet ”Drömträffen” har genomförts i regi av Svenska Innebandyförbundet i samarbete med tv-distributören Allente – ett  annorlunda påhittet som blev mycket lyckat. Syftet är att fler ungdomar ska aktiveras  via en tävling där priset är en träff  med sina förebilder  

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

JVM-turneringarna i ishockey, 26 december till 6 januari, i Nordamerika har blivit självklara höjdpunkter för fansen. Räkna med det samma i år. TV-matcherna under helgerna och mellandagarna missar ingen. I år sker det annorlunda att SVT och Nent Group delar på sändningarna.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.