Niklas byter fotboll mot öl

Hallå där, Niklas Nestlander, som byter från AIK Fotboll till Åbro Bryggeri där han tillträder som sponsorchef den 1 september.
Från Globen till AIK till Åbro och rollen som sponsorchef. Snabbt vandrat för Niklas Nestlander.

 

Vad ska du göra?

- Jag ska ansvara för Åbros sponsring och försöka ta ett helhetsgrepp kring den. AIK Fotboll är bara en av många föreningar som Åbro sponsrar. Kalmar FF, BP, IFK Göteborg, ÖIS och Gais inom fotbollen är andra. Lägg därtill innebandy, trav, ishockey och speedway, arenorna Nya Ullevi och Gamla Ullevi samt Bråvallafestivalen, så förstår du att det gäller att ha en klar idé och tanke kring sponsringen.

Du kommer från en tjänst som kommersiell chef för AIK Fotboll. Kan vi förvänta oss ett ännu större engagemang i AIK Fotboll från Åbros sida nu…?

- Ha-ha, det vet man aldrig. Åbro har sponsrat AIK Fotboll i 22 år, ett av de längsta sponsorskapen inom svensk idrott, och det kommer att fortsätta. Det handlar nog mer om att aktivera Åbros sponsorskap på ett ännu bättre sätt genom att skapa intressanta aktiviteter för målgruppen AIK:are. 

Vad är bra sponsorskap?

- Som sponsor: att ta ett ansvar för sina sponsorpengar, både genom att aktivera sitt sponsorskap samt att göra samhällsnytta. Som rättighetsinnehavaren: att hjälpa sponsorerna att aktivera sig hela året, inte bara i samband med eventet eller matchen. Tiden när det räckte att erbjuda biljetter, middag och sponsorskyltar till sponsorerna är sedan länge över. Det kan sponsorerna köpa som enstaka paket till de matcher de är intresserade av. Nu gäller det att skapa engagemang och passion för varumärket. Där är kombinationen sociala händelser och öl alldeles utmärkt. 

- Sponsorerna behöver också bli bättre på digitala medier – att skapa kampanjer och engagemang i sociala medier – och att vara framträdande inom samhällssponsring, CSR. 

Vad är du mest stolt över under dina tre år på AIK Fotboll?

- Jag är stolt över varje affär jag gjort för klubben. Men framför allt är jag stolt att jag lyckades bygga upp säljsidan och lämna över till Sportfive med väl fungerande strategier och system – alltifrån att implementera säljstöd, CRM-system och tydliga paketeringar – och de kampanjer vi skapade med hjälp av oerhört engagerade AIK:are som arbetar ideellt för föreningen. Paint it black-kampanjen är speciell för mig. Den gav AIK både utmärkelser här hemma och omnämnande av Uefa internationellt. Den hjälpte dessutom klubben att nästan sälja ut premiären på Friends Arena, 43 466 åskådare mot Syrianska. Det är fortfarande klubbens publikrekord där, trots att flera derbyn spelats. 

Vad kommer du att sakna mest från AIK Fotboll?

- Kontakten med spelare och ledare samt det engagemang som finns kring klubben.  Det är också något visst att arbeta med idrott och få vara med om alla känslor som uppkommer vid vinst och även förluster.

Slutligen: vem vinner Allsvenskan i fotboll 2015?

- Jag tror att Andreas Alm äntligen får sin efterlängtade titel som huvudtränare!

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Larry (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 21:32

1. Spola övriga lag

Hoppas innerligt att hans AIK-hjärta är kvar in på det nya jobbet också och river Åbro-avtalen med övriga lag. Jag menar det räcker att dom syns hos AIK för att nå maximal exponering. Bara onödigt att slösa bort en massa pengar hos mindre klubbar.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.