Niklas byter fotboll mot öl

Hallå där, Niklas Nestlander, som byter från AIK Fotboll till Åbro Bryggeri där han tillträder som sponsorchef den 1 september.
Från Globen till AIK till Åbro och rollen som sponsorchef. Snabbt vandrat för Niklas Nestlander.

 

Vad ska du göra?

- Jag ska ansvara för Åbros sponsring och försöka ta ett helhetsgrepp kring den. AIK Fotboll är bara en av många föreningar som Åbro sponsrar. Kalmar FF, BP, IFK Göteborg, ÖIS och Gais inom fotbollen är andra. Lägg därtill innebandy, trav, ishockey och speedway, arenorna Nya Ullevi och Gamla Ullevi samt Bråvallafestivalen, så förstår du att det gäller att ha en klar idé och tanke kring sponsringen.

Du kommer från en tjänst som kommersiell chef för AIK Fotboll. Kan vi förvänta oss ett ännu större engagemang i AIK Fotboll från Åbros sida nu…?

- Ha-ha, det vet man aldrig. Åbro har sponsrat AIK Fotboll i 22 år, ett av de längsta sponsorskapen inom svensk idrott, och det kommer att fortsätta. Det handlar nog mer om att aktivera Åbros sponsorskap på ett ännu bättre sätt genom att skapa intressanta aktiviteter för målgruppen AIK:are. 

Vad är bra sponsorskap?

- Som sponsor: att ta ett ansvar för sina sponsorpengar, både genom att aktivera sitt sponsorskap samt att göra samhällsnytta. Som rättighetsinnehavaren: att hjälpa sponsorerna att aktivera sig hela året, inte bara i samband med eventet eller matchen. Tiden när det räckte att erbjuda biljetter, middag och sponsorskyltar till sponsorerna är sedan länge över. Det kan sponsorerna köpa som enstaka paket till de matcher de är intresserade av. Nu gäller det att skapa engagemang och passion för varumärket. Där är kombinationen sociala händelser och öl alldeles utmärkt. 

- Sponsorerna behöver också bli bättre på digitala medier – att skapa kampanjer och engagemang i sociala medier – och att vara framträdande inom samhällssponsring, CSR. 

Vad är du mest stolt över under dina tre år på AIK Fotboll?

- Jag är stolt över varje affär jag gjort för klubben. Men framför allt är jag stolt att jag lyckades bygga upp säljsidan och lämna över till Sportfive med väl fungerande strategier och system – alltifrån att implementera säljstöd, CRM-system och tydliga paketeringar – och de kampanjer vi skapade med hjälp av oerhört engagerade AIK:are som arbetar ideellt för föreningen. Paint it black-kampanjen är speciell för mig. Den gav AIK både utmärkelser här hemma och omnämnande av Uefa internationellt. Den hjälpte dessutom klubben att nästan sälja ut premiären på Friends Arena, 43 466 åskådare mot Syrianska. Det är fortfarande klubbens publikrekord där, trots att flera derbyn spelats. 

Vad kommer du att sakna mest från AIK Fotboll?

- Kontakten med spelare och ledare samt det engagemang som finns kring klubben.  Det är också något visst att arbeta med idrott och få vara med om alla känslor som uppkommer vid vinst och även förluster.

Slutligen: vem vinner Allsvenskan i fotboll 2015?

- Jag tror att Andreas Alm äntligen får sin efterlängtade titel som huvudtränare!

Larry (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 20:32

1. Spola övriga lag

Hoppas innerligt att hans AIK-hjärta är kvar in på det nya jobbet också och river Åbro-avtalen med övriga lag. Jag menar det räcker att dom syns hos AIK för att nå maximal exponering. Bara onödigt att slösa bort en massa pengar hos mindre klubbar.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.