TV-kommentatorn blev marknadschef

Travkommentator i TV och marknadschef i Leksands IF. Den kombinationen klarar Patric Skoglund. Han kunde bara inte säga nej när erbjudandet kom. Nu har han uppdraget att öka intäkterna avsevärt.
Leksands supporters är krävade. Det ät Patric Skoglund väl medveten om, han är ju själv uppvuxen i samhället.

 

Sen april har Patric Skoglund axlat ansvaret för Leksands IF:s marknadsavdelning. Han jobbar delvis kvar som kommentator, men av förklarliga skäl inte längre inom hockey utan enbart med V75 i TV4. 

Fortsätter att dubblera

- Jag har  följt föreningen på nära håll, sett hur man arbetat och haft god insikt. När jag fick frågan att bli marknadschef i Leksand var svaret givet. Det var liksom inget snack, jag vill representera Leksands IF. 

Patric Skoglund som är född och uppvuxen i Leksand har under sin karriär haft arbetsplats i Stockholm i huvudsak. Hockey, innebandy och V75 är de sporter som han främst har kommenterat. 

Nu har han sagt upp sig på Cmore, men ändå inte slutat helt med TV. Han fortsätter att kommentera V75 för TV4. 

Han har valt att att dubblera, med heltidstjänst i Leksands IF kombinerat med kommentatorsjobb två-tre gånger i månaden. Det är ju vad han trivs med.

- Det är tur att hela familjen är intresserade av hästar och trav. De följer med mig på resorna. Visst, det blir mycket jobb, men det funkar.

Hämta hem miljoner

Arbetet som marknadschef innebär ett fokus på digitala medier. Klubben har startat en podcast och en egen webbkanal där klubben först går ut med nyheter om händelser. Det innebär också en ny arena för sponsorer och samarbetspartners.

- Den här veckan har vi i samarbete med Live Arena kunnat livesända träningar där vi satt en mygga på tränare Sjur Robert Nilsen. Vi vill vara mer öppna än tidigare och skapa en större närhet för fans, sponsorer och partners.

Som kommentator har Patric Skoglund skaffat sig ett stort kontaktnät och arbetar för att knyta fler samarbetspartners och sponsorer till Leksands IF som har förlorat många miljoner de senaste åren. Nu måste intäkterna öka. Han har i samarbete med styrelsen och vd Kjell Kruse tagit fram ett projekt som handlar om socialt engagemang och ansvar.

- För att motivera företagen samarbeta med oss måste vi visa att vi tar ansvar i samhället. Hockey är för alla och vi vill göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela hockey och känna delaktighet och gemenskap med klubben. 

Inget måste att gå upp

I samarbete med arbetsförmedlingen, sina partners och sponsorer ska klubben skapa praktikplatser. 

- Den digitala utvecklingen gynnar oss och som föreningen kan vi åstadkomma möjligheter för ett socialt engagemang.

Säsongen 2015/16 spelar Leksand i Hockeyallsvenskan. Något som Patric Skoglund ser som en möjlighet för en nystart och tillfälle att bygga om, sten för sten. 

- Målet är alltid att gå upp, men vi har ingen panik. Vi vill bygga långsiktigt. Med en stärkt ekonomi blir vi starkare.

Ida Sundström

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.