TV-kommentatorn blev marknadschef
Sen april har Patric Skoglund axlat ansvaret för Leksands IF:s marknadsavdelning. Han jobbar delvis kvar som kommentator, men av förklarliga skäl inte längre inom hockey utan enbart med V75 i TV4.
Fortsätter att dubblera
- Jag har följt föreningen på nära håll, sett hur man arbetat och haft god insikt. När jag fick frågan att bli marknadschef i Leksand var svaret givet. Det var liksom inget snack, jag vill representera Leksands IF.
Patric Skoglund som är född och uppvuxen i Leksand har under sin karriär haft arbetsplats i Stockholm i huvudsak. Hockey, innebandy och V75 är de sporter som han främst har kommenterat.
Nu har han sagt upp sig på Cmore, men ändå inte slutat helt med TV. Han fortsätter att kommentera V75 för TV4.
Han har valt att att dubblera, med heltidstjänst i Leksands IF kombinerat med kommentatorsjobb två-tre gånger i månaden. Det är ju vad han trivs med.
- Det är tur att hela familjen är intresserade av hästar och trav. De följer med mig på resorna. Visst, det blir mycket jobb, men det funkar.
Hämta hem miljoner
Arbetet som marknadschef innebär ett fokus på digitala medier. Klubben har startat en podcast och en egen webbkanal där klubben först går ut med nyheter om händelser. Det innebär också en ny arena för sponsorer och samarbetspartners.
- Den här veckan har vi i samarbete med Live Arena kunnat livesända träningar där vi satt en mygga på tränare Sjur Robert Nilsen. Vi vill vara mer öppna än tidigare och skapa en större närhet för fans, sponsorer och partners.
Som kommentator har Patric Skoglund skaffat sig ett stort kontaktnät och arbetar för att knyta fler samarbetspartners och sponsorer till Leksands IF som har förlorat många miljoner de senaste åren. Nu måste intäkterna öka. Han har i samarbete med styrelsen och vd Kjell Kruse tagit fram ett projekt som handlar om socialt engagemang och ansvar.
- För att motivera företagen samarbeta med oss måste vi visa att vi tar ansvar i samhället. Hockey är för alla och vi vill göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela hockey och känna delaktighet och gemenskap med klubben.
Inget måste att gå upp
I samarbete med arbetsförmedlingen, sina partners och sponsorer ska klubben skapa praktikplatser.
- Den digitala utvecklingen gynnar oss och som föreningen kan vi åstadkomma möjligheter för ett socialt engagemang.
Säsongen 2015/16 spelar Leksand i Hockeyallsvenskan. Något som Patric Skoglund ser som en möjlighet för en nystart och tillfälle att bygga om, sten för sten.
- Målet är alltid att gå upp, men vi har ingen panik. Vi vill bygga långsiktigt. Med en stärkt ekonomi blir vi starkare.
Ida Sundström
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.
Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast rolig läsning,
Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill
säga löner, angavs som främsta anledning.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.