TV-kommentatorn blev marknadschef

Travkommentator i TV och marknadschef i Leksands IF. Den kombinationen klarar Patric Skoglund. Han kunde bara inte säga nej när erbjudandet kom. Nu har han uppdraget att öka intäkterna avsevärt.
Leksands supporters är krävade. Det ät Patric Skoglund väl medveten om, han är ju själv uppvuxen i samhället.

 

Sen april har Patric Skoglund axlat ansvaret för Leksands IF:s marknadsavdelning. Han jobbar delvis kvar som kommentator, men av förklarliga skäl inte längre inom hockey utan enbart med V75 i TV4. 

Fortsätter att dubblera

- Jag har  följt föreningen på nära håll, sett hur man arbetat och haft god insikt. När jag fick frågan att bli marknadschef i Leksand var svaret givet. Det var liksom inget snack, jag vill representera Leksands IF. 

Patric Skoglund som är född och uppvuxen i Leksand har under sin karriär haft arbetsplats i Stockholm i huvudsak. Hockey, innebandy och V75 är de sporter som han främst har kommenterat. 

Nu har han sagt upp sig på Cmore, men ändå inte slutat helt med TV. Han fortsätter att kommentera V75 för TV4. 

Han har valt att att dubblera, med heltidstjänst i Leksands IF kombinerat med kommentatorsjobb två-tre gånger i månaden. Det är ju vad han trivs med.

- Det är tur att hela familjen är intresserade av hästar och trav. De följer med mig på resorna. Visst, det blir mycket jobb, men det funkar.

Hämta hem miljoner

Arbetet som marknadschef innebär ett fokus på digitala medier. Klubben har startat en podcast och en egen webbkanal där klubben först går ut med nyheter om händelser. Det innebär också en ny arena för sponsorer och samarbetspartners.

- Den här veckan har vi i samarbete med Live Arena kunnat livesända träningar där vi satt en mygga på tränare Sjur Robert Nilsen. Vi vill vara mer öppna än tidigare och skapa en större närhet för fans, sponsorer och partners.

Som kommentator har Patric Skoglund skaffat sig ett stort kontaktnät och arbetar för att knyta fler samarbetspartners och sponsorer till Leksands IF som har förlorat många miljoner de senaste åren. Nu måste intäkterna öka. Han har i samarbete med styrelsen och vd Kjell Kruse tagit fram ett projekt som handlar om socialt engagemang och ansvar.

- För att motivera företagen samarbeta med oss måste vi visa att vi tar ansvar i samhället. Hockey är för alla och vi vill göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela hockey och känna delaktighet och gemenskap med klubben. 

Inget måste att gå upp

I samarbete med arbetsförmedlingen, sina partners och sponsorer ska klubben skapa praktikplatser. 

- Den digitala utvecklingen gynnar oss och som föreningen kan vi åstadkomma möjligheter för ett socialt engagemang.

Säsongen 2015/16 spelar Leksand i Hockeyallsvenskan. Något som Patric Skoglund ser som en möjlighet för en nystart och tillfälle att bygga om, sten för sten. 

- Målet är alltid att gå upp, men vi har ingen panik. Vi vill bygga långsiktigt. Med en stärkt ekonomi blir vi starkare.

Ida Sundström

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.