Stadium bygger om ledningen
Karl Eklöf blir kvar som CEO medan Magnus Wåhlander får rollen som ansvarig för Stadium AB. Samtidigt tillsätts en ny landschef för Stadium Sverige.
För att fortsätta driva utvecklingen inom sporthandeln framåt genomförs ett antal förändringar under hösten på Stadium. Från och med nu organiseras företaget i två tydligare delar under Stadium Group; Stadium Outlet samt Stadium AB.
– Förändringarna innebär att jag frigör mer tid för att arbeta med våra övergripande strategiska frågor samt affärsutveckling. Vi har utmanat branschen i över 30 år och har inga planer på att sluta göra det nu, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.
I Stadium Groups ledningsgrupp ingår från och med nu, förutom CEO (Karl Eklöf), ansvariga för funktioner som är gemensamma för både Stadium Outlet och Stadium AB såsom ekonomi, HR, IT, logistik, online och expansion, samt de båda bolagens respektive ansvariga. Stadium Outlet bibehåller samma organisation som tidigare med Anders Bejsy som VD medan Stadium AB får ny ansvarig i form av Magnus Wåhlander.
Magnus Wåhlander har arbetat inom retail i över 20 år och haft en rad olika ledande befattningar på företaget. Förutom landschef,
Daniel Löfkvist går i samband med förändringen in som landschef för Stadium Sverige från rollen som Special Concept Manager och tidigare försäljningschef för Sverige.
– Att få ta över stafettpinnen för Stadium Sverige och tillsammans med hela vår fantastiska personalstyrka fortsätta leda branschen framåt är lika hedrande som utmanande. Tillsammans har vi redan kommit långt, men vi är inte nöjda här, säger Daniel Löfkvist, landschef Stadium Sverige.
Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2015/2016 var cirka 6,8 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.