Utvalda för en unik kampanj

En kvartett av damlandslaget i fotboll har blivit statyer i cement i naturlig storlek. De fyra är landslagets mest kända spelare: lagkaptenen Caroline Seger, 34 år, målvakten Hedvig Lindahl, 36, Kosovare Asllani, 29 och Nilla Fischer, 34.

Avbilderna är en del av initiativet för Football ForevHer (observera att ”H:et” är versalt). Projektet är framtaget av Svenska fotbollförbundet och sponsorn Coca-Cola.

Syften med initiativet är att påverka attityder och öka intresset för damfotboll.

Statyerna avtäcks på fredag

-          Vi behöver se fler kvinnliga fotbollsspelare hyllas och tar plats som idrottsstjärnor. Det känns stort att jag är en av fotbollsspelarna som nu avbildats och jag är väldigt stolt över att vara en del av Football ForevHer, säger Caroline Seger i pressmeddelande från Svenska fotbollförbundet.

På onsdagen avslutades damernas VM-läger i Båstad. På fredag är det VM-genrep mot Sydkorea på Gamla Ullevi och där kommer statyerna att avtäckas.

Sedan kommer cementkvartetten att visas upp på Friends Arena den 7 juni då Sveriges herrar EM-kvalar mot Malta. Sedan ska statyerna ut i landet där spelarna själva valt var de ska stå mellan 8 juni och 31 augusti.

Lindahl valde Marmorbyn

O Asllani har valt Asllani court i Vimmerby, fotbollsplanen som fått hennes namn.

O Lindahl har valt Bygdegården i den lilla orten Marmorbyn några kilometer utanför Katrineholm. Det var där hon startade karriären i ortens Gropptorps IF.

O Seger har valt Kungstorget i Helsingborg. Hon säger:

-          Som liten flicka var det kanske inte det första man vaknade upp och kända att fy fan, en dag ska jag bli avbild.

O Fischer har valt korsningen Hamngatan/Storgatan i Linköping.

Statyerna ska sedan placeras utanför Coca-Colas huvudkontor i Haninge.

VM i Frankrike avgörs mellan 7 juni och 7 juli. 24 nationer deltar och matcherna spelas på nio olika arenor. Sverige är i grupp F tillsammans med Chile, Thailand och USA, försvarande mästare.

Göran Söderlund

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.