Svensk skidpresident, men inte Årjes

Han ses sällan i typisk toppluva och han har inte valla på fingrarna. Men det är ändå svensken som tar över Internationella skidförbundet. Han är mångmiljardären från Djursholm,men bor sedan 30 år i London och känner sig mera hemma i finanskvarteren där  än vid en skidtävling i en liten, snöfylld ort i norra Sverige.

Det handlar om Johan Eliasch, som äger och är VD för multinationella Head, och dessutom är hanbekant med många av idrottsvärldens stjärnor, som Ingemar Stenmark,Lindsey Vonn och Björn Borg.

John Eliasch vid ett event i Åre där han fick träffa bl a Ingemar Stenmark och Lindsey Vonn

Ordförandeposten i internationella Skidförbundet var den posten som  SOK: ordförande,Mats Årjes, var ute efter.

Men i den avgörande stunden vid den digitala omröstningen i FIS, internationella skidförbundet var uppslutningen runt Eliasch i det närmaste total. Han har många vänner i FIS toppskikt.

Han är idrottsintresserad från unga år, men var också aktiv i Moderata Ungdomsförbundet.

Tidigt insåg han möjligheterna med affärer och inledde med att bl a agera inom riskkapital. Han upptäckte företaget  Head, men det tog honom tre år att få igenom affären. 1995 fick han ändå köpa det då sargade idrottsutrustningsföretaget.  

På 60-talet inleddes tillverkningen   av tennisutrustning. Den verkliga expansionen skedde på 70-talet då Head köpte  Mares (dykutrustningsföretaget) och Tyrolia (skidbindningstillverkare). Eliasch investerade i ytterligare förvärv och skapade en stadig tillväxt och sysselsätter  i dag runt 2 000 anställda och har en omsättning på 4,5 miljarder kronor.

Det verkliga genombrottet i sportvärlden kom via carvingskidor. 

Lyckad PR vid introduktionen fick bolagets marknadsandel att gå upp upp från 3 procent till 14 procent på tre år.

PR har Johan Eliasch uppenbarligen sinne för. När Heads nya tennisracket skulle introduceras engagerade han Björn Borg, Ilie Nastase och Guillermo Vilas i samband med Franska Öppna mästerskapen för att de skulle lovorda Heads innovation.  

– Jag är väldigt nöjd. Nu börjar arbetet, som han uttryckte det efter valet i FIS.

Nu ska svenskbritten  styra Internationella Skidförbundet i fyra år.

Återkommande i porträtten av honom är att han alltid haft bestämda visioner.

Han ska ha deklarerat redan i tonåren att arvet från morfadern, vilket  skulle falla ut på hans 50-årsdag, det skulle han inte behöva. Så lär det också ha blivit. 

 Och för att ändå framhålla hans skidintresse -han har åkt nedför skräckinjagande Hahnenkamm i Österrike.  Han saknar inte mod.

”Om man inte faller så går loppet på 1 minut och 54 sekunder. Ett långsamt lopp går på 1 minut och 57 sekunder. Men det går inte att åka långsamt. Det blir bara värre.”, berättade han efteråt.

Eliasch deklarerar angående sportutrustning:

”Det är en rätt tuff bransch. Du vill ska vara nischad och sälja dyr utrustning, annars är det svårt att tjäna pengar.”

Dessutom - 2005 passade han på att grunda den ideella organisationen Cool Earth. 2019 visade organisationen upp 400 000 donatorer och hade räddat nära 1 miljon hektar regnskog motsvarande 216 miljoner träd.  Passar bra när snöbristen hotar skidsporten.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.