Ska Volvo lämna STCC?

Volvo Cars dumpar alla sponsorsamarbeten, hette det. Larmet gick och frågan är vad som sker i slutänden. Ska Volvo exempelvis ge upp satsningen i STCC?
Thed Björk rattade en Volvo till STCC-titeln i somras. Nu råder frågetecken runt Volvos fortsatta engagemang i STTC.

 

STCC skulle mista Volvo som sponsor och i Göteborg växte oron och frågetecken runt koncernens engagemang i Frölunda, Gothenburg Horse Show och Göteborgsoperan.

Återförsäljarnas event

Dessutom uppstod ett tvivel runt alla de sponsoruppgörelser där lokala återförsäljare står bakom. Så mycket står klart att Volvos avtal nmed STCC går ut efter 2015 och då ska företaget fundera på framtiden.

Vad det ytterst handlar om är den globala strategin där Volvo Ocean Race blir prioriterat  i ännu högre grad i fortsättningen. Något som kommunicerades för redan någon månad sedan.

Då framkom att Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Golftävling blir kvar

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, sa då Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

- Vi ser att våra kundrelationer blir viktigare och viktigare och där är golfen förstås fortfarande jätteviktig. Vi kommer därför att fortsätta jobba med vår Volvo World Golf Challenge där 60 000 kunder från 40 olika länder varje år deltar.

Han avser de svenska återförsäljarnas stora arrangemang, med 4 000 spelare i partävlingen och 10 000 i den digitala singeltävlingen, som ska fortsätta.  

"Inte klara med allt"

Frågan är vad som gäller uppgiften att Volvo vill släppa all motorsport.

”Motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet. Vi drar oss därför ur exempelvis STCC så snart kontrakten så medger”, meddelade Volvo Cars marknadschef Alain Visser till Dagens Industri.

Senare på dagen ville Stefan Elfström, presstalesman Volvo Cars, tona nyheterna.

- Det är en övergripande global strategi, så vi är inte klara med alla detaljer kring vad som kommer att omfattas och inte omfattas framöver.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.