Spelare och äldre trivs ihop
- Det finns en föreställning att damfotboll är mindre intressant trots växande publik och allt fler utövare, säger före detta landslagsmålvakten Caroline Jönsson på Fairpay som hyllar Piteåsatsningen Lagkamrat.
Bidrar i äldrevården
Initiativet till Lagkamrat kom från Sparbanken Nord som i samråd med Piteå IF:s allsvenska damer och Helikopter Brand Design skissade fram Lagkamrat, en fond för avlöning av allsvenska fotbollsdamer som jobbar som extraresurser inom äldreomsorgen.
Personalen får avlastning med allt från promenader och fika till andra aktiviteter som berikar tillvaron för äldre människor.
- Lagkamrat är social sponsring som utvecklar jämställdhet och samhällsansvar, ett koncept där ett plus ett blir tre, säger Gunnar Eikeland, vd på Sparbanken Nord.
Tillför energi
Samhällsnyttan av Lagkamrat är flera. Damspelarna får en ekonomisk möjlighet som gör att de kan fortsätta satsa på fotbollen, arbetsgivarstatusen inom äldreomsorgen ökar och de äldre får högre livskvalitet. Intresset från näringslivet är stort; Smurfit Kappa, ÅF och SCA är bara några nya partners som ser stora värden för både samhälle och varumärke.
Äldreomsorgen och Fairpay hyllar Lagkamrat
- Nyttan finns på så många plan. Våra boende, anhöriga och personal är jättenöjda. Fotbollstjejerna tillför massor av positiv energi och vi är så glada att äldreomsorgen får ta del av projektet, säger verksamhetsutvecklaren Ewa Karlsson-Sjölander på Piteå Kommun.
Långt kvar till lika villkor
- Det är långt kvar till damidrotten likställs med herridrotten, många strukturer behöver förändras och under tiden är såna här projekt viktiga. Det har varit fantastiskt med all positiv respons och att vi säkrat finansieringen, säger Piteå IF:s allsvenska stjärnback, Emelie Lövgren.
Hon är projektledare för Lagkamrat. En annan positiv effekt är att tjejerna växer som både människor och spelare av engagemanget som följer med att jobba med äldre människor.
Idag är 46 procent av Sveriges idrottare kvinnor, men de har bara tillgång till 20 procent av sponsorpengarna. Det här projektet syftar till en jämnare fördelning och välkomnar alla initiativ.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.