Svenska Spel anställer och byter strategi

Thomas Agrell tillträder en ny tjänst som marknadsdirektör på Svenska Spel som samtidigt passar på att titta över sin strategi för marknadsarbetet.Han blir delaktig i förändringsarbetet och tar över över först när en ny strategi är fastställd.

Thomas Agrell har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och försäljning och kommer närmast från Movement Consulting där han arbetat med affärsutveckling inom detalj- och dagligvaruhandeln.

- Det ska bli otroligt spännande att ta sig an de utmaningar Svenska Spel står inför och att aktivt arbeta för ett ökat samspel mellan marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Dessutom är spelbranschen inne i ett spännande skede just nu där kraven på en juste marknadsföring och ett bättre spelansvar ständigt förs fram i debatten, samtidigt som konkurrensen hela tiden ökar, säger Thomas.

Thomas är 45 år och uppvuxen i Enköping. Han är civilekonom från Stockholms Universitet och har tidigare jobbat i olika produktchefs- och marknadsroller för bl a Arla, Fazer, 3M och Cederroth. Han har också varit vd för reklambyrån Marknadsmix och marknadsföringsinstitutet LUI. Dessutom har han varit verksam som konsult och hjälpt diverse konsumentföretag och dagligvaruhandeln med sin produktutveckling.

- Jag är mycket glad över att vi lyckats knyta till oss en så kompetent person som Thomas. Hans erfarenhet av marknadsföring, försäljning och produktutveckling kommer att bli en stor tillgång för Svenska Spel, säger vd Meta Persdotter.

Thomas kommer att ta plats i befintlig koncernledning och rapporterar direkt till vd. Tjänsten tillträds den 1 september.

Samtidigt som tillsättningen av Thomas sker, pågår en översyn inom Svenska Spel av hur bland annat marknadsfunktionen ska organiseras i framtiden. Det innebär att Thomas inledningsvis inte tar något operativt ansvar eller får personalansvar direkt från första dagen. Först när den nya organisationen är satt kommer Thomas att leda den nya marknadsfunktionen fullt ut.

- Jag kommer att delta i förändringsarbetet och får själv vara med för att skapa och påverka den nya marknadsfunktionen. Det blir samtidigt ett utmärkt tillfälle för mig att i lugn och ro sätta mig in i verksamheten och att lära känna personer, roller och funktioner ordentligt, säger Thomas Agrell.

 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.