"Inget blir över till breddföreningarna"

”Idrotten är den stora förloraren i spelkriget” Det säger Kennet Arnström utan att tveka. Han utmanar regelverket och presenterar ett nytt spel, men Lotteriinspektionen har efter snart nio månader ännu inte gett svar.
Breddföreningarna får allt större problem att finansiera sin verksamhet. Därför skapade Kennet Arnström ett eget spel. Foto: TT

 

När han ännu en gång fick uppgiften att sälja strumpor för att öka intäkterna i sin förening och det slutade med att han själv fick köpa dem fick han också nog. Han konstruerade ett eget spel.

- Efter 13 000 utvecklingstimmar lämnade vi in en ansökan till Lotteriinspektionen den 20 februari men dom har fortfarande inte tagit beslut, säger Kennet Arnström.

Media utnyttjas

Han tycker att det råder en mycket paradoxal situation:

- Idag översköljs vi av reklam från spelbolag som i grunden använder just idrotten för att sälja sina produkter. Men intäkterna går oavkortat till mediaföretagen.

Han pekar på tre faktorer:

• Utländska spelbolag investerar över 2 miljarder i marknadsföring i Sverige utan att idrottsrörelsen får del av investeringar eller vinster på grund av det så kallade Främjandeförbudet. 

• Svenska Spels överskott går till statskassan. Lotteriinspektionen säger nej till enskilda föreningar att sälja lotter digitalt vilket tvingar föreningar att fortsätta sälja ’ringlotter' för småslantar.

• ”Tillstånd att anordna ett egentligt lotteri får lämnas till en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet”. (Utdrag från Lotterilagen). 

Tillsynsmyndigheterna hänger inte med

Kennet Arnström fortsätter:

- Det är ett stort misslyckande att idrotten inte får del av spelintäkterna såsom svensk lag har som ambition.  Milt uttryckt har myndigheter kunnat upprätthålla en sund och säker spelmarknad.

Han är stark kritisk till regelverket.

- Hur kan alla dessa spelbolag få slå mynt av idrotten utan att breddidrotten får del av vinster och intäkter?, frågar Kennet Arnström och svarar själv:

- Jo, digitaliseringen har skapat nya strukturer där tillsynsmyndigheterna inte har hängt med och inte heller idrotten.

Han tog beslutet att själv investera i en ny digital spelprodukt.

- Men jag förstod inte vilken kraft dessa strukturer skapat. Men när man väl valt en väg framåt, måste man genomföra och stå för sin idé. 

Lotteriinspektinonen ger inte svar

Han utvecklade ett digitalt 50/50-lotteri där varje förening kan lägga upp sitt eget spel för sina fans och medlemmar. 

Han ser det som enda vägen att skapa förutsättningar för att ta tillbaka initiativet. 

- Produkten är komplex men ändå extremt enkel. Förening och vinnare delar på potten sedan kostnaderna om cirka 15 procent är borträknade.

Den 13 februari lämnades en ansökan till Lotteriinspektinonen. Än i dag saknas ett beslut, men Kennet Arnström förstår att att det finns en stark invändning mot att en enskild förening skall kunna sälja lotter digitalt.

- Detta skall endast nationella intresseorganisationer ha rätt till. En synnerligen märklig praxis.

- Nu förstår jag hur det fungerar. Svenska Spel har avtal om exklusivitet med samtliga större nationella förbund och har skapat en inlåsning där en statlig myndighet säger nej till lokala föreningar samtidigt som ett statligt företag ”äger” förbunden. 

"Kan inte vara tyst längre"

Han menar att föreningarna är fast i en struktur som gör dem till förlorare.

- Nu kan jag inte vara tyst längre.

- Idrotten kan inte förhålla sig passiv och snart stå där och undra vad som egentligen gick fel och vart intäkterna tog vägen.

Kennet Arnström hävdar bestämt:

- Lotteriinspektionen är starkt negativ till utländska spelbolag men är inte mottaglig för svenska nya initiativ utan hänvisar till nuvarande lagstiftning men jag ifrågasätter starkt deras tillämpning.

- Samtidigt har Svenska Spel exklusivitet på samtliga nationella förbund med dignitet. Det får till konsekvens att exempelvis Lidingö FK, en av landets största fotbollsföreningar, får drygt 5 000 kr per år i bidrag från Svenska Spel. Det är allt och det är negligerbara intäkter.

Breddföreningarna förlorarna

- Och utländska spelbolag får inte sponsra idrottsrörelsen beroende på det s.k. Främjandeförbudet. Därifrån kommer inte heller några pengar till breddföreningarna.

- Så var ska de få hämta pengar? Om de inte ens får ha egna spel.

Historiskt har idrotten haft stora intäkter från spel och lotterier och enligt RF kommer 7 procent av intäkterna från spel och lotterier.

- Det är den lägsta siffran på många år. Om utvecklingen fortsätter riskerar idrotten att förlora hela intäkten. 

- Hur många inser det hotet?, frågar Kennet Arnström.

Thomas Ejderhov

Fakta

Hur ser marknadsföringen ut?

2013 spenderade spelbolagen på den svenska spelmarknaden drygt 3,6 miljarder kronor på marknadsföring. Svenska Spel stod för 17 procent av den totala spelmarknadens medieinvestering. De utländska aktörerna för 72 procent. Postkodlotteriet för 3 procent. ATG för 5 procent, Folkspel för 2 procent och övriga för 2 procent.

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Du slår för långt, Ludvig! Golfvärldens svenska stjärnskott, Eslövs Ludvig Åberg, 24 år, och rankad 32 i världen, tillhör den kategori spelare som drabbas hårdast av torsdagens besked -   att golfbollen (!) ska modifieras och ges egenskaper som begränsar längden på bollen färd mot hål.


För Ludvig, som tillhör proffstourens mest långslående, innebär beskedet att han tappar 15-20 meter på en drive. För amatörer, och hobbygolfaren, blir skillnaden betydligt mindre

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt.  AIF har presenterat ett  stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen