Vill anmäla spelreklamen

Under december uppmanar Riksförbundet Spelkontroll (RISK) alla svenskar att massanmäla spelreklam. Syftet är att få bort reklam som barn och ungdomar blir exponerade för.
Idéorganisationen RISK startar en decemberkampanj som går under namnet ”Släck spelreklamen” för att stoppa marknadsföringen.

 

Runt 3,2 miljarder kronor kommer spelannonseringen att inbringa i intäkter till mediebolagen under 2015. Pengar som bland annat används till undersökande och grävande journalistik, och till bevakning av stora och kostsamma idrottsevenemang världen över. 

Till och med dom...

Men till och med kvällstidningarnas chefredaktörer Thomas Mattsson (Expressen) och Jan Helin (Aftonbladet) tycker att marknadsföringen ibland är för vilseledande och aggressiv – och vill efter Tidningsutgivarnas nya riktlinjer följa ett antal etiska regler som ska gälla för spelbolagens annonsering. 

Det räcker inte, tycker idéorganisationen RISK som precis har dragit igång en decemberkampanj som går under namnet ”Släck spelreklamen”. RISK ska samla in anmälningar av spelreklam som sedan ska sändas vidare till Konsumentverket, Reklamombudsmannen, Direktmarknadsföringsnämnden, Lotteriinspektionen och Advertising Standards Authority (ASA) i England. 

- Sedan 90-talet har barn och ungdomar drabbats hårdast av baksidorna av spel om pengar. 76 000 barn växer idag upp i Sverige som anhörig till någon som spelar för mycket. En av tre spelpolitiska frågor som vi driver är att förebygga skadeverkningar av spel om pengar, säger Gustav Sundgren, grundare och ordförande för RISK, och fortsätter:

Intensiv strid

- Det pågår en intensiv strid om marknadsandelarna därute. Kasinospel online var till exempel den spelform som de första fyra månaderna i år stod för hälften av samtalen till Stödlinjen. Vi tycker att det är anmärkningsvärt att spelreklamen tenderar att vara påträngande och uppmuntra till snabba beslut genom banners, pop-ups, sms och telefonsamtal. 

RISK:s syfte är att genom opinionsbildning skapa dialog kring tre spelpolitiska frågor:

* Att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga människor. 

* Att ett tydliggörande görs av socialtjänstlagen så att personer med spelproblem runt om i landet kan få relevant stöd, vård och hjälp. 

* Att stärka arbetet med att förebygga spelproblem med särskilt fokus på barn, ungdomar och unga vuxna.

Spelbolagen har en egen ordbok

Bonus betyder ”återbäring” eller ”tillägg”, enligt Svenska Akademins ordlista. Men för spelbolagen står ordet för något annat. 

Många spelbolag lockar nya kunder med en bonus, en så kallad insättningsbonus av karaktären: ”Sätt in 1000 kronor – och du får 1000 kronor att spela för.” Det är den extra tusenlappen som är en bonus – men det är pengar som är väldigt svåra att komma åt. 

Unibet, som är det oreglerade bolag som är marknadsföringsmässigt sett störst i Sverige, har förvisso en bra hemsida som reder ut begreppen – men hur många läser verkligen igenom det som står där?

 Inga riktiga pengar

Den som tar del av ovan nämna erbjudande måste omsätta den erhållna bonusen 25 gånger för att bonuspengarna ska förvandlas till ”riktiga” pengar. Det betyder alltså först en omsättning på 25 000 kronor, sedan kan tusenlappen tillfalla kunden. Och innan den omsättningen är uppnådd är pengarna låsta och otillgängliga.

Bet365, som kör en aggressiv marknadsföring i tv, har samma bonusregler – men väljer också att inte räkna in spel på objekt som har odds under 1,50 i omsättningen. 

På senare tid har också begreppet ”riskfritt spel” börjat dyka upp alltmer i annonseringen. Ordet ”riskfri” betyder enligt Svenska Synonymordboken att någonting är säkert och ofarligt – men hur är det egentligen med ett så kallat ”riskfritt spel”?

I grunden gäller här samma princip som för bonusarna. Vid ett givet tillfälle får man tillbaka de pengar som man har satsat ifall spelet inte gått in. Eller… det får man ju faktiskt inte alls. Utan man får så kallade låsta bonuspengar, som även de måste omsättas minst 25 gånger innan de konverteras och blir till riktiga pengar. 

Tobias Jansson 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.