"Nätkasino värsta hotet"

Svenska Spels vd Lennart Käll har länge legat lågt. Men nu berättar han öppenhjärtigt om det statliga bolagets syn på den pågående spelutredningen.
Lennart Käll, Svenska Spels vd, har inte velat prata - tills nu. Här redogör han för sin sin syn på den kommande spelreformen. Foto Jonas Ekströmer, TT

 

- Det handlar i grunden om vilket samhälle vi vill ha. Vi ser positivt på en omreglering av spelmarknaden. Vi behöver snarast få lika förutsättningar. På papperet har vi i dag en reglerad spelmarknad – men i verkligheten är det rena vilda västern, säger han, och fortsätter:

En sned och osund konkurrens

- Det finns i dag mellan 100 och 150 spelbolag som erbjuder spel på nätet via aggressiv reklam, och det skapar en sned och osund konkurrens. 

Lennart Käll pratar mycket om ett ansvar för konsumenten. 

- I dag kan konsumenterna omöjligt veta vilka bolag som är reglerade och vilka som inte är det. Vi kommer vid diskussionerna kring spelutredningen att engagera oss mycket i ett starkt konsumentskydd. Det kommer att bli vårt fokus. Vi är ett bra exempel på att det går att kombinera en bra spelupplevelse med ett starkt konsumentskydd, säger han. 

Den ökade digitaliseringen innebär både hot och möjligheter, enligt Svenska Spels vd.

- Tillgängligheten för snabba och riskfyllda spel ökar, men samtidigt blir också verktygen för spelansvarstagande bättre. Här behövs ett ramverk som skyddar konsumenten. 

Här är kraven

Lennart Käll och Svenska Spel har satt upp ett antal punkter som de vill att spelutredaren Håkan Hallstedt ska beakta i sitt arbete:

# Man måste dela in spel i riskgrupper – och sätta tuffare krav på högriskspel. 

# Återbetalningen ska vara reglerad och bonusar ska inte vara tillåtna. 

# Det ska vara obligatoriskt att sätta en personlig budget för samtliga spel online.

# Man ska vara tvungen att på förhand sätta upp en tidsgräns när man väljer att spela ett riskfyllt spel. 

# Alla spelbolag med licens ska ingå i ett gemensamt system och ska tillsammans kunna stänga av spelare. 

# Marknadsföringen måste stramas åt och ska inte rikta sig mot avstängda spelare.

# Marknadsföringen av högriskspel måste bli mer restriktiv. 

# Det måste införas sanktioner mot bolag som inte har licens – och det ska inte gå att verka i Sverige om man inte har licens. 

Nätkasino värsta hotet!

- I dag är nätkasinon Sveriges största spel. Det är det spel som växer snabbast – men det är också den mest riskfyllda spelformen. Där måste vi kunna hitta ett konsumentvänligare alternativ som inte innehåller bonusar, freespins och krediter, säger Lennart Käll, och fortsätter:

- När Håkan Hallstedt tillträdde som spelutredare sa han att utredningen nog kommer att leda till kompromisser och slakt av heliga kor. Jag delar den synen – men det vore en katastrof om konsumentskyddet blir den frågan som vi kompromissar bort. 

Tobias Jansson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.