160 miljoner kr till föreningarna

Föreningarna säljer Bingolotter och Sverigelotter som aldrig förr. Totalt för en halv miljard kronor under 2016. Och det innebär 160 miljoner tillbaka föreningarna.
Sävehof var den klubb som lyckades bäst med försäljningen. Här ser ni också hur varje distrikt sålde. Foto: TT

 

Bäst i landet sålde handbollsklubben IK Sävehof. Där gav en imponerande lottförsäljning på drygt 2,3 miljoner föreningen ett tillskott på närmare 900 000 kronor.

Folkspels produkter Sverigelotten och Bingolotto säljs av över 9 000 föreningar och klubbar. Det är nästan var fjärde förening och bland idrottsföreningarna är det så många som var tredje klubb. 

Under 2016 ökade försäljningen med sex procent jämfört med året innan. Eftersom Folkspel ägs av Sveriges föreningsliv finns det inga privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till klubbarna som i många fall har blivit den största inkomstkällan. 

- Fritidsaktiviteter kostar, både för föräldrar, föreningar och lag. Vårt mål är att generera så mycket pengar som möjligt till dem. Under våra 25 år har vi delat ut över 16,1 miljarder. Och mer kommer det att bli, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Bingolotto och skraplotten Sverigelotten är populära. Av de 25 kronor som Sverigelotten kostar, får föreningen som säljer tillbaka mellan 8-11 kronor/lott beroende på hur många som säljs. För varje såld Bingolott får föreningen tillbaka 15-18 kronor.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.