Rekordmånga lyssnar på Radiosporten

Det har varit och är mycket snack om TV och OS. Men åtskilliga uppskattar radiosporten och nu kommer beviset
Fyra av Radiosportens 16 reportrar i Sotji, fr v: Roger Burman, Christian Olsson, Susanna Andrén, Magnus Wahlman.

 

Sveriges Radios OS-sändningar slår rekord. Inte mindre än 3,9 miljoner personer, eller 50,3 procent av befolkningen, lyssnade på P4 torsdagen den 13 februari – det är den högsta lyssnarräckvidd som uppmätts med nuvarande mätmetod.

- Det visar både att OS i Sotji engagerar och att en väldigt stor P4-publik har tagit våra sändningar till sig, säger Radiosportens chef Jakob Sillén.

- Siffrorna är sagolika, fantastiska, alldeles strålande! Vi har satsat mycket på att försöka leverera en genomtänkt helhet, med både pulsen och nerven från tävlingarna, med det inbjudande tilltalet och med de djupa och breda perspektiven även utanför det omedelbara strålkastarskenet, säger Jakob Sillén.

Även de digitala plattformarna ökade förra veckan: Användningen av apparna Sveriges Radio Play och Radiosporten Play ökade med 18 respektive 75 procent.

Antalet startade strömmar för Radiosportens direktsändningar har aldrig varit så många. Det gäller på alla internetbaserade plattformar, även via Sveriges Radios webbsajt. Antalet unika besökare på sverigesradio.se/radiosporten ökade under veckan med 50 procent.

Fakta

Med räckvidd avses hur många som lyssnar under ett program. För att räknas som lyssnare ska man lyssna minst 3 minuter sammanhängande. Sedan januari 2013 mäts radiolyssning med PPM-metoden. Drygt 1200 mätare levererar data varje natt under en normal vecka. Mätarna bärs av en panel i åldern 12-79 år som rekryterats särskilt för att spegla radiolyssningen i Sverige. Dygnssnittet på P4 ligger vanligen på 3,3 miljoner lyssnare. De tekniska mätningarna för webbsajt och appar genomförs med verktyget Google Analytics.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.