SVT köper jättepaket med sport

SVT har köpt ett jättepaket av vintersport. Köpesumman är hemlig, men här handlar det om åtskilliga miljoner och innebär att tittarna får följa en rad topptävlingar.
Marcus Hellner och Norges Petter Northug är två av många som har varit gäster hos programledaren André Pops i Vinterstudion. Foto: TT
Annons

 

På torsdagen avlutades förhandlingarna med det internationella företaget Infront Sports & Media.

En av de största affärerna

Det är en av de största överenskommelser som SVT har tagit hem och säkrar rättigheterna till en rad olika vintersporter och de bästa evenemangen. 

Det betyder också att "Vinterstudion" blir högkvalitativ även i fortsättningen.

Avtalet gäller från hösten 2016 till 2021 och innebär att SVT kan direktsända från alpina världscupen, längdskidornas världscup, snowboardens världscup och backhoppningens världscup i ytterligare fem säsonger. 

Hamiltons avskedspaket

SVT kom till slut överens med Infront Sports & Media och i paketet ingår också rättigheterna till VM i längd och alpint 2019 och 2021, varav alpina VM hålls på hemmaplan i Åre 2019. Avtalet omfattar även snowboard- och freestyle-VM 2017.

- Jag är så himla glad idag! Det är underbart att – innan jag slutar som vd – få vara med och ta hem dessa av svenska folket så uppskattade rättigheter. Därmed säkerställer vi också ett rikt innehåll i "Vinterstudion" i många år framöver, säger Eva Hamilton, vd för SVT.

Med mer än 60 tävlingar i längdskidåkningens världscup per år – där Tour de Ski ingår – och över 60 tävlingar för damer och herrar i den alpina världs-cupen och med mängder av tävlingar i snowboard och freestyle och andra skidgrenar, totalt över 250 tävlingar per år, blir det hundratals direktsända timmar i SVT och Vinterstudion. 

"Vår egen vintersaga"

De alpina tävlingarna i Österrike ingår dock inte i detta avtal, utan i ett avtal som SVT har tillsammans med TV4. Det innebär att SVT kan sända de alpina tävlingarna från Österrike vartannat år fram till 2018.

- Avtalet säkrar att Sveriges mest populära vintersporter är tillgängliga för alla och att en viktig grundsten i SVT:s utbud är på plats för lång tid framöver, säger Martin Österdahl, programdirektör för allmän-tv och sport på SVT.

- "Vinterstudion" är en slags egen vintersaga vi har tillsammans med vår publik. Nu kan vi fortsätta berätta den tillsammans i många år till, säger Per Yng, sportchef på SVT. 

Mats N (inte verifierad)

fre, 2014-11-07 16:21

1. Osmaklig vintersatsning av SvT

TV4 och dagstidningar må göra hur de vill. De kan välja innehåll efter vad de tror säljer och attraherar annonsörer/läsare eller tittare. SvT och SR har ett annat ansvar och därför är deras extrema koncentration på vinteridrott pinsam. Diskuteras aldrig idrottslig kvalité på svt och sr:s redaktioner? Deras uppdrag är inte att sända bara det som är populärt. Vi får inte glömma att bara för att svenskar är bra i en idrott så är de inte världsstjärnor. Skidåkning i alla former och ishockey är i ett internationellt perspektiv ganska små sporter. Visst, Alpina-VM eller längdåknings-VM må vara hänt att bevaka grundligt men varje ointressant deltävling kan inte kräva en reporter på plats? Nu är det världens uppställ med vinterstudio och andra stora sporter borde gå ihop och protestera vad licenspengarna används till. Ishockey-VM går eller bör inte ens nämnas vid namn och den som påstår att pågående Karjaja Cup har något idrottsligt värde över huvud taget bör lämna in sin journalistlicens omedelbart. Det finns fler exempel på svenska sporter som haussas som om atleterna vore stjärnor. Innebandy och Speedway är två exempel. Det är sporter som är så extremt små och smala så att de inte ens existerar i mer än 10 länder. Hur många svenska speedwayåkare finns det över huvud taget? 100? Därmed vill jag även ha sagt; en innebandyspelare kan per definition inte vara "världsstjärna". Sporter som tennis och bordtennis har traditioner och har inte resultat idag som när man var världsledande men förra helgens Davis Cup-match kanske ändå höll samma sportsliga kvalité som helgens landskampshockey som Svt-sänder? Ingen deltagare i karjala Cup är väl bland världens 250 bästa ishockeyspelare, eller?

En annan matte (inte verifierad)

lör, 2014-11-08 13:13

2. En bra satsning

Äntligen får man lite valuta för licenspengarna, även om det är en något fadd eftersmak som Eva Hamilton lämnar efter sig. Här försöker hon ta åt sig äran av att ha gjort något bra och snabbt släta över det faktum att hon släppte OS till mer kommersiella aktörer. Och varför säkrade man inte upp skidskyttet när man var på gång och shoppade. Hellre det än snöbrädor i alla dess former. Men jag förstår att SVT satsar på sport eftersom det lockar tittarsiffror. En vanlig ishockeymatch från exempelvis Karjala Cup lockar fler tittare än ett program som Kobra eller Kulturnyheterna som bara intresserar en liten liten klick av människor. För att inte tala om de saggiga partiledarutfrågningarna som hade enormt långa tittarsiffror på. De hade kunnat sändas enkom på nätet, så hade den extremt lilla intresserade klicken av människor som är intresserade kunnat kolla där, så hade vi andra sluppit. Undrar hur mycket licenspengar som slösades på alla direktsändningar runt valet och som hade kunnat läggas på att säkra upp fler sporträttigheter - på saker som folk faktiskt vill titta på.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.