Succé för egen TV-satsning

Många av de svenska idrottsförbunden satsar på egna TV-sändningar – med varierat utbyte. Svenska Basketbollförbundet har mycket goda erfarenheter.
Foto: Fredrik Sandberg / TT, AP Photo/Julio Cortez; Fotomontage: Thomas Selig / Idrottens Affärer

Förkval till VM-kval, samtidigt som friidrotts-VM och simnings-VM, mitt i semestern i en sport som i Sverige är en vintersport. Nej, Tv-kanalerna stod inte i kö för att få sända basketlandslagets VM-kvalmatcher. Istället sände Svenska Basketbollförbundet själva hemmamatcherna via Youtube och Facebook live – och det blev succé.

Nådde över 140 000 människor

VM-kvalmatcherna i augusti sändes av Sveriges Basketbollförbundet själva via sociala medier. Matcherna nådde över 140 000 människor och genererade över 40 000 tittare. Dessutom har SBBF fått mer data om tittarna än man hade fått annars.

– Vi är riktigt glada över siffrorna och de hjälper oss också att få veta mer om vilka som gillar att se på basket, säger Johannes Wohlert, marknadsansvarig på SBBF.

Eftersom det var första gången som basketförbundet gjorde en sådan här satsning fanns inga större förväntningar.

– Vi har en följarskara på drygt 8000 på Facebook och cirka 1500 prenumeranter på Youtube dessutom har live streaming på nätet haft en tendens att bugga rätt mycket, så förväntningarna var inte så höga, säger Johannes Wohlert.

Redan första matchen en succé

Men redan den första matchen mot Bosnien-Hercegovina blev bra. Över 20 000 visningar på SBBF:s kanaler och däribland många som drog upp signalen på TV:n. Totalt genererade de tre hemmamatcherna över 40 000 visningar trots en förhållandevis liten plattform. Globalt blev det nästan 200 000 visningar och Sveriges match mot Bosnien sågs av människor i 83 olika länder i SBBF:s kanaler.

– Vi når ju självklart ut till de redan basketintresserade på detta sätt och det var roligt att kunna bjuda våra sponsorer på den exponeringen. Det blev ju naturligtvis även inslag på Sportnytt och TV4 Sporten som når ut till en bredare publik. Jag tror vi visade att det går att med relativt små medel producera sitt eget innehåll och även om det finns mycket saker vi kan göra ännu bättre så var det bra att vi tog detta första steg, fortsätter Wohlert.

Så även framtida matcher kan sändas via SBBF?

– Ja, så kan det absolut bli. Sedan äger vi ju inte rättigheterna till alla våra matcher och det kan fortfarande vara väldigt attraktivt med en långsiktig mediapartner, men vi står inte längre och faller med det. Vi kan leverera grymma bilder till basketfans ändå och fortsätta bygga det växande intresset för basketlandslagen.

RF:s ordförande Björn Eriksson är bekymrad över Svenska Ishockeyförbundets ovilja att lösa pågående konflikt i Hockeyettan. Han hävdar att Riksidrottsnämndens, RIN:s beslut, måste efterlevas.

-Om inte förbundet rättar sig efter RIN-beslutet och ändrar i sina tävlingsbestämmelser (paragrafen 6:1) så kan RS (Riksidrottsstyrelsen) sätta ned foten och gå in och ändra i ishockeyn regelverk, framhåller Björn.

På läktaren bubblar hatet och nidramsor från beryktade supporterfalangen Black Army skanderas. Endast 15 minuter in i matchen händer det otänkbara. I mitten på fotbollsplan, nedgrävd under gräsmattan, detonerar en tidsinställd rökbomb.

Året är 1991 och Sverige förbereder sig för att arrangera fotbolls-EM 1992. Stockholmsklubben AIK, tillsammans med ett bortafölje på tusentals supportrar gästar IFK Norrköping i vad som supportrarna kallar för invasion Norrköping.

I onsdags – den första december – släpptes biljetterna till VM i handboll 2023 för herrar. Två dygn senare har 22 procent av den totala biljettkapaciteten i Sverige sålts – eller närmare 50 000 biljetter!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Initiativet ”Drömträffen” har genomförts i regi av Svenska Innebandyförbundet i samarbete med tv-distributören Allente – ett  annorlunda påhittet som blev mycket lyckat. Syftet är att fler ungdomar ska aktiveras  via en tävling där priset är en träff  med sina förebilder  

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

JVM-turneringarna i ishockey, 26 december till 6 januari, i Nordamerika har blivit självklara höjdpunkter för fansen. Räkna med det samma i år. TV-matcherna under helgerna och mellandagarna missar ingen. I år sker det annorlunda att SVT och Nent Group delar på sändningarna.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.