Här är idrottens nya marknadsföring

Googles nya sociala nätverk Google+ spås bli ett viktigt verktyg för marknadsföring. Svenska Ishockeyförbundet och huvudsponsorn Kyocera blev först i idrotts-Sverige.

Kyocera är huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet och lät Tre Kronors målvaktshjälte Viktor Fasth videochatta med fans på Google+ inför Oddset Hockey Games.

Ett pilotprojekt

- Vi ser detta som ett intressant pilotprojekt och för oss är det viktigt att nyttja vårt sponsorskap av svensk hockey till max, säger Barbara Powell, sponsoransvarig på Kyocera Sverige.

Google+ lanserades under 2011 och har redan över 90 miljoner användare världen över.

Ett av de mest uppmärksammade verktygen är videochatten ”Google+ hangouts  som gör det möjligt att umgås med upp till tio personer direkt via sin webbläsare eller mobil".

Stora möjligheter

Under senaste veckorna har flera hangouts skett med t.ex. Barack Obama och David Beckham.

- Google+ kommer att bli allt viktigare för marknadsföring under året, inte minst genom hangout-funktionen. Här ser vi en potential, både vad det gäller marknadsföring, kundservice och internt, säger Anders Bergmark, kundansvarig på kommunikationsbyrån Isobar.

Bakom aktiviteten ligger byråerna Isobar respektive JJP. Kyocera Mita är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.