En biljettmarknad i förändring

Vårt sätt att boka och köpa biljetter till evenemang är under stark förändring. Dessutom sluter klubbar avtal på egen hand.
Vårt sätt att köpa biljetter till olika event förändras. På marknaden i Sverige finns det framför allt två bolag som slåss om herraväldet. Foto: TT

 

Kalmar FF har tecknat avtal med Transticket om nytt biljettsystem. Det ett av många nya avtal som bolaget skrivit de senaste åren där bolaget gått från att vara en liten aktör till den snabbast växande på dagens marknad.

Tidigare en dominant

Biljettsystem var under många år ett monopol där en aktör var återförsäljare åt alla arenaoperatörer.  De professionella klubbarna har insett att de måste äga kunden, kunna arbeta med dynamiska priser, flytta försäljning till nätet och mobilen och kunna nå ut till många genom samverkan med CRM-system.

Konkurrensen om människors fritid ökar och när Kalmar nu byter till Transticket är det en del av ett omfattande arbete med att bevara attraktivitet i sina event såväl som det än viktigare att äga sina kunder.

2013 var ett bra eventår i Sverige. Trots det tappade Ticnet 20 miljoner kronor i omsättning och halverar sitt resultat. Det berodde till mycket stor del på att Hockeyligan lämnade Ticnet i maj 2013 och skrev kontrakt med Transticket för säsongen 13-14. 

Globen bytte också

Ticnet tappade även Globen, men det skedde sent under 2013 och påverkar resultatet först för 2014.

Transticket som största aktör på ”white label” segmentet har möjligheter att fortsätta växa snabbt. Det primära värde Ticnet erbjöd i form att vara den biljettssajt som folk kände till har försvunnit då besökarna via Google hittar till biljetterna.

Det här kommer påverka arenaindustrin mycket, klubbarna måste tänka nytt och agera helt annorlunda för att skapa de vinster som ett white label biljettsystem kan skapa. 

Dynamisk prissättning, utveckling av CRM-system, paketerade produkter, mobila biljettköp är bara några effekter av den snabbt förändrade biljettmarknaden.

Göran (inte verifierad)

fre, 2014-09-26 15:31

1. Mumbojumbo

Google är inte bara bra för biljettköpare som vill hitta biljettsäljare utan även för de som vill förstå all mumbojumbo-lingo som används i artikeln. En utveckling jag ser fram emot på biljettmarknaden i Sverige är något som liknar det som Ticketmaster i USA tillhandahåller och det är Ticketexchange. Där du som ägare av biljett/årskort kan sälja din biljett till någon via officiell kanal och på så sätt skapa säkerhet för både köpare och säljare. Nu i Sverige finns Blocket för privatpersoner som vill sälja och skumma firmor som säljer som biljett.nu m.fl.

Danne (inte verifierad)

tis, 2014-09-30 00:32

2. Transticket

Hockeyn har gjort en stor felinvestering i Transticket. Extremt krångligt att köpa en biljett och inga finesser som fungerar över huvud taget. Snart fattar klubbledningarna att det t o m är en anledning till de skrala publiksiffrorna. Folk vill men KAN inte köpa biljett!! Artikelförfattaren är tydligt köpt för att förmedla denna reklam. Gå INTE i fällan!

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.