En biljettmarknad i förändring

Vårt sätt att boka och köpa biljetter till evenemang är under stark förändring. Dessutom sluter klubbar avtal på egen hand.
Vårt sätt att köpa biljetter till olika event förändras. På marknaden i Sverige finns det framför allt två bolag som slåss om herraväldet. Foto: TT

 

Kalmar FF har tecknat avtal med Transticket om nytt biljettsystem. Det ett av många nya avtal som bolaget skrivit de senaste åren där bolaget gått från att vara en liten aktör till den snabbast växande på dagens marknad.

Tidigare en dominant

Biljettsystem var under många år ett monopol där en aktör var återförsäljare åt alla arenaoperatörer.  De professionella klubbarna har insett att de måste äga kunden, kunna arbeta med dynamiska priser, flytta försäljning till nätet och mobilen och kunna nå ut till många genom samverkan med CRM-system.

Konkurrensen om människors fritid ökar och när Kalmar nu byter till Transticket är det en del av ett omfattande arbete med att bevara attraktivitet i sina event såväl som det än viktigare att äga sina kunder.

2013 var ett bra eventår i Sverige. Trots det tappade Ticnet 20 miljoner kronor i omsättning och halverar sitt resultat. Det berodde till mycket stor del på att Hockeyligan lämnade Ticnet i maj 2013 och skrev kontrakt med Transticket för säsongen 13-14. 

Globen bytte också

Ticnet tappade även Globen, men det skedde sent under 2013 och påverkar resultatet först för 2014.

Transticket som största aktör på ”white label” segmentet har möjligheter att fortsätta växa snabbt. Det primära värde Ticnet erbjöd i form att vara den biljettssajt som folk kände till har försvunnit då besökarna via Google hittar till biljetterna.

Det här kommer påverka arenaindustrin mycket, klubbarna måste tänka nytt och agera helt annorlunda för att skapa de vinster som ett white label biljettsystem kan skapa. 

Dynamisk prissättning, utveckling av CRM-system, paketerade produkter, mobila biljettköp är bara några effekter av den snabbt förändrade biljettmarknaden.

Göran (inte verifierad)

fre, 2014-09-26 14:31

1. Mumbojumbo

Google är inte bara bra för biljettköpare som vill hitta biljettsäljare utan även för de som vill förstå all mumbojumbo-lingo som används i artikeln. En utveckling jag ser fram emot på biljettmarknaden i Sverige är något som liknar det som Ticketmaster i USA tillhandahåller och det är Ticketexchange. Där du som ägare av biljett/årskort kan sälja din biljett till någon via officiell kanal och på så sätt skapa säkerhet för både köpare och säljare. Nu i Sverige finns Blocket för privatpersoner som vill sälja och skumma firmor som säljer som biljett.nu m.fl.

Danne (inte verifierad)

mån, 2014-09-29 23:32

2. Transticket

Hockeyn har gjort en stor felinvestering i Transticket. Extremt krångligt att köpa en biljett och inga finesser som fungerar över huvud taget. Snart fattar klubbledningarna att det t o m är en anledning till de skrala publiksiffrorna. Folk vill men KAN inte köpa biljett!! Artikelförfattaren är tydligt köpt för att förmedla denna reklam. Gå INTE i fällan!

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.