En biljettmarknad i förändring

Vårt sätt att boka och köpa biljetter till evenemang är under stark förändring. Dessutom sluter klubbar avtal på egen hand.
Vårt sätt att köpa biljetter till olika event förändras. På marknaden i Sverige finns det framför allt två bolag som slåss om herraväldet. Foto: TT

 

Kalmar FF har tecknat avtal med Transticket om nytt biljettsystem. Det ett av många nya avtal som bolaget skrivit de senaste åren där bolaget gått från att vara en liten aktör till den snabbast växande på dagens marknad.

Tidigare en dominant

Biljettsystem var under många år ett monopol där en aktör var återförsäljare åt alla arenaoperatörer.  De professionella klubbarna har insett att de måste äga kunden, kunna arbeta med dynamiska priser, flytta försäljning till nätet och mobilen och kunna nå ut till många genom samverkan med CRM-system.

Konkurrensen om människors fritid ökar och när Kalmar nu byter till Transticket är det en del av ett omfattande arbete med att bevara attraktivitet i sina event såväl som det än viktigare att äga sina kunder.

2013 var ett bra eventår i Sverige. Trots det tappade Ticnet 20 miljoner kronor i omsättning och halverar sitt resultat. Det berodde till mycket stor del på att Hockeyligan lämnade Ticnet i maj 2013 och skrev kontrakt med Transticket för säsongen 13-14. 

Globen bytte också

Ticnet tappade även Globen, men det skedde sent under 2013 och påverkar resultatet först för 2014.

Transticket som största aktör på ”white label” segmentet har möjligheter att fortsätta växa snabbt. Det primära värde Ticnet erbjöd i form att vara den biljettssajt som folk kände till har försvunnit då besökarna via Google hittar till biljetterna.

Det här kommer påverka arenaindustrin mycket, klubbarna måste tänka nytt och agera helt annorlunda för att skapa de vinster som ett white label biljettsystem kan skapa. 

Dynamisk prissättning, utveckling av CRM-system, paketerade produkter, mobila biljettköp är bara några effekter av den snabbt förändrade biljettmarknaden.

Göran (inte verifierad)

fre, 2014-09-26 14:31

1. Mumbojumbo

Google är inte bara bra för biljettköpare som vill hitta biljettsäljare utan även för de som vill förstå all mumbojumbo-lingo som används i artikeln. En utveckling jag ser fram emot på biljettmarknaden i Sverige är något som liknar det som Ticketmaster i USA tillhandahåller och det är Ticketexchange. Där du som ägare av biljett/årskort kan sälja din biljett till någon via officiell kanal och på så sätt skapa säkerhet för både köpare och säljare. Nu i Sverige finns Blocket för privatpersoner som vill sälja och skumma firmor som säljer som biljett.nu m.fl.

Danne (inte verifierad)

mån, 2014-09-29 23:32

2. Transticket

Hockeyn har gjort en stor felinvestering i Transticket. Extremt krångligt att köpa en biljett och inga finesser som fungerar över huvud taget. Snart fattar klubbledningarna att det t o m är en anledning till de skrala publiksiffrorna. Folk vill men KAN inte köpa biljett!! Artikelförfattaren är tydligt köpt för att förmedla denna reklam. Gå INTE i fällan!

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Svenska Skidskytteförbundet  har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera. 

För ett år sedan presenterades en anläggningsfond  där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.

Fföreningar runt om i landet ska  få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och  trygga anläggningar fram till 2031. 

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.