Så fördelas 260 TV-miljoner

32 klubbar i allsvenskan och superettan får 260 miljoner i ersättning från TV. Nu har de lyckats enas om en ny modell hur pengarna ska fördelas.
Mats Enqvist, SEF:s generalsekretare, berättar om fördelningen av 260 TV-miljoner.

 

Av de 260 miljonerna går 75 procent till allsvenskan och 25 procent till superettan. 

Klubbarna ingår i Föreningen Svensk Elitfotboll och det är dit miljonerna först kommer för att sedan fördelas bland föreningarna. 

Sportsliga styr

- Avsteget från tidigare är egentligen inte så stort. Nu rensade man upp en ganska rörig modell vi haft sedan tidigare, säger SEF:s generalsekreterare Mats Enquist.

Istället för ett flertal parametrar som tabellplacering, publiksiffror och tv-tid ska pengarna fördelas från sportsliga resultat över tid.

Om en allsvensk klubb når ”maxbeloppet” och får 9,35 procent ett år innebär det drygt 18 miljoner kronor på en säsong, medan en klubb som får minsta möjliga belopp (5,40 procent) får 10,5 miljoner. En skillnad på 9,5 miljoner kronor alltså.

Jämnare fördelning 

Den svenska modellen för fördelningen av TV-pengar har kritiserats under många år och inte minst storklubbarna vill ha en ojämnare fördelning.

Den gamla modellen gynnade de som syntes mest i TV, dvs de största klubbarna, men nu styr det sportsliga resultatet.

- Den stora skillnaden är att den nya modellen är lite mer förutsägbar än tidigare och det var många av klubbarnas önskemål. Nu rensade man upp en ganska rörig modell vi haft sedan tidigare. Det är en smaksak hur man vill ha det, och min enda åsikt här är att det är bra att ha en något sånär förutsägbar modell.

Misslyckande inte så dyrbart

Fördelningen av pengar räknas på sportsliga resultat över en femårsperiod. För att få ut maxbelopp (9,35 procent av totalen) måste en klubb nå resultat över tid och inte bara under en enskild säsong. Det ska inte bli så dyrbart att misslyckas ett år.

- Man vill ha en tröskel där man garanterar de lägst placerade lagen en grundnivå. Ett lag som slutade trea ena året kanske slutar på 14:e plats året efter och det får stora ekonomiska konsekvenser, säger Mats Enqvist.

- Med det här upplägget så rasar du inte ihop på ett år. Om du däremot har några bra år sportsligt så kommer du kunna räkna hem mer pengar.

Martin Petersson, FotbollDirekt

Simon Strömberg (inte verifierad)

mån, 2014-12-15 23:37

1. Pengafördelning

Intressant och bra artikel! Bra jobb. Ett detaljfel bara. Det blir ju 7,5 millars skillnad, väl? Keep up the good work!

Vågar jag? (inte verifierad)

tis, 2014-12-30 12:56

2. det är ju publiklagen 4-6 st

det är ju publiklagen 4-6 st som står för 90% av intresset hos tv tittarna ! Mjällby- Ljungskile drar inte många tittare Idiotiskt ! Självklart borde publiksnitt vara mest avgörande!

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.