Kvartersklubbens nya jätteaffär

Från slitna Rambergsvallen till nya Bravida Arena som är kommunalägd, men Häcken köpte loss namnrättigheterna för 1 miljon årligen i tio år och fick sedan två storföretag att konkurrera om titeln.
Dennis Andersson, klubbdirektör i Häcken och generalsekreterare för Gothia Cup, ser hur hans klubb växer stadigt.

 

Häcken når allt större rang. Som fotbollslag (i allsvenskan), som arrangör (vem känner inte till Gothia Cup), som breddförening (Gothia Park är en imponerande  skapelse) och en position som en solid förening (ekonomiska resultatet för 2014 pekar på ett överskott på minst 4 miljoner)

Och snart med en modern arena. En mycket efterlängtad sådan.

Tre nya allsvenska arenor

Allsvenskan får för övrigt inte bara en ny stadion på Hisingen, på tur står också Gävle och Helsingborg.

I Göteborg blir den här anläggningen den första med ett företagsnamn, men politikerna öppnar nu för att flera ska få göra det samma. Dvs göra affär av namnrättigheterna.

Häcken köpte titeln för 1 miljon kronor årligen i tio år och har sedan gått ut på marknaden. Installations- och serviceföretaget Bravida gick en kamp med ytterligare ett företag, men nådde slutligen längst. Köpekostnaden torde ha stannat på uppemot 3 miljoner kronor årligen.

Första av fem avtalsår

Första match ska spelas i slutet av juni i år – på konstgräs. Det innebär i sig att allsvenskan får en majoritet av konstgräsarenor (!).

Häcken ska inte enbart spela allsvenska matcher på nya arenan utan också delar av Gothia Cup och den egna verksamheten ska förläggas dit.

- Det känns väldigt bra att hjälpa BK Häcken att realisera visionen om en ny modern arena som andas mångfald, säger Mattias Johansson, vd och koncernchef på Bravida.

Avtalet sträcker sig över fem år med option för ytterligare fem år.

- När vi fick möjlighet att namnge arenan var Bravida ett av de första företag vi kom att tänka på. Vi har samarbetat under flera år och visste att vi i mångt och mycket bygger våra verksamheter på samma värdegrund, menar BK Häckens klubbdirektör Dennis Andersson.

Cirka 6 500 åskådare får plats på läktarna och totalt beräknas bygget kosta 180 miljoner kronor.

Två moderna anläggningar

Snart har klubben tillgång till två moderna anläggningar på Hisingen. Det är fem år sedan som Gothia Park Academy invigdes. En satsning på 40 miljoner och som gav en huvudbyggnad på 1300 kvm på två våningar med 28 kontorsplatser, matsal, konferensutrymmen, gym, rehabiliteringsrum, tre omklädningsrum och fyra fullstora träningsplaner.

Med intäkter från Gothia Cup årligen och tack vare Kim Källström och ideliga ersättningar för vidareförsäljningar när han byter proffsklubb har kvartersklubben kunnat bygga kapital.

Nästa mål är att skapa ett stadigt topplag i allsvenskan.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.