"Inga bilar, bara buss i fortsättningen"
”Bortamatch i helgen. vem kör?”
Frågan går runt, bland spelarna och fortsätter bland föräldrar. Lagledaren, det vet man. Han kör alltid. Och likaså han som gillar att köra fort, mer än begränsningarna tillåter.
Efter några timmar är tre bilar klara och det finns inget annat val än att låta ”Fart-galningen” bli en av chaufförerna
Laget kan spela sin bortamatch efter färd i privatbilar– med alla de risker det innebär…
Så här ser det ut i många klubbar. Men inte längre i damfotbollsklubben Värmbol i Katrineholm för nu gäller buss till bortamatcherna.
Slippa tvånget att köra
Säkerhet måste få kosta, säger ordföranden Mats Gustafsson bestämt.
– Tidigare har vårt A-lag åkt buss till bortamatcher och cuper. Från och med i år ska alla våra lag göra det.
Ledare, föräldrar, ibland någon spelare ska slippa det som ibland innebär ett tvång att bli chaufför
Inom idrotten, oavsett sport, är det ofta föräldrar som får ställa upp och de flesta klubbarna har åtminstone en resepolicy. Fordonen ska vara besiktade, alla vara bältade i bilen som ska vara utrustad med rätt däck.
"Kostar, men är en investering"
Men trots allt, riskerna vid färd är ofrånkomliga
Det vill DFK Värmbol komma bort ifrån.
Det innebär att förändringen innebär också innebär en kostnadsökning. Med fem flicklag och ett A-lag blir det den enskilt största utgiften.
– Vad jag känner till har vi varit förskonade från olyckor. Det betyder att vi för varje ny resa kommer närmare den första.
- Jag som ordförande vill inte hamna i en situation där vi inte tagit säkerheten på allvar. Jag vill inte vara den som tvingas meddela att någon av våra spelare skadats, säger Mats Gustafsson.
Avtal med bussbolag
Därför har klubben nu tecknat avtal med ett lokalt bussbolag, Katrineholm Buss..
– Då får vi ytterligare en trygghet. Alla bussarna är utrustade med alkolås, säger Mats Gustafsson.
Även om resorna nu blir dyrare ser DFK-ordföranden dem som en investering.
– Ur miljösynpunkt är det så mycket bättre att välja bussen. Dessutom är jag övertygad om att sammanhållningen inom lagen ökar när alla får åka tillsammans, säger Mats Gustafsson.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar