Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Kom inte och skyll på publiken

SVT sport presenterade en rapport med en tydlig negativ tolkning om lägre publiksiffror. Även här på IA blev artikeln med deras rapport som bas tydligt negativ.

Låt oss först och främst slå fast en enda sak. Det är inte publiken som sviker idrotten. Det är arrangörerna/klubbarna som sviker konsumenterna.

Ishockeyn som håller stämningarna gör mycket rätt medan fotbollen förra säsongen gjorde mycket fel. Det är väl rapporten i sin helhet. Att aftonbladets webbenkät visar att 62 procent hellre går på hockey än på fotboll är ingen händelse.

Det är uppenbart att vare sig fotbollsklubbarna eller tv-sporten sysslat med trendrapporter från upplevelseindustrin det senaste decenniet. Det är få inom idrotten som förstår att de lever i konkurrensutsatt upplevelseindustri.

Då hade de nämligen för flera år sedan kunnat agera utifrån den moderna människans krav på kvalitetsupplevelse per satsad timme fritid.

Det räcker inte med bara fotboll, bara bandy, bara golf för att locka den bortskämda fritidskonsumenten. Vi vill ha mer.

Lägg på att slaget om vår fritid har många fler aktörer och att konkurrensen är mördande.

Om resan dit är för jobbig, inträdet på arenan tar för lång tid, jag inte hittar de sociala grupperingar jag söker, stämningen är otrevlig med poliser och ”hataklackar”, maten är dålig och vinet lyser med sin frånvaro så spelar det idag nästan ingen roll om de 90 minuter av kanske fyra timmar jag lägger inklusive resor är bra fotboll. Finns det minsta risk för huliganer och polisinsatser så försvinner än fler.

Publiken sviker alltså inte. Konsumenten har alltid rätt. Klubbarna sviker sin publik genom att inte leverera en totalupplevelse från tidpunkten innan man beställer biljetten till tidpunkten efter man diskuterat matchen över en stilla pilsner med sina polare.

Det är för många som tror att det räcker med att spela bra fotboll men det kan vi bara erbjuda genom tv och resor. Tesen att pengen svenskarna lägger på fotbollsresor till England, Spanien, Italien med flera länder är större än publikintäkterna i Allsvenskan har förmodligen ingen antites.

På det kommer oförmågan att spela bra fotboll.

HD-tv i hemmen, Globalisering i form av Champions League, Premier League, La Liga samt Sportsbarer utgör tillsammans med allt det andra vi skall hinna med på vår fritid en formidabel konkurrens. Har man då börjat säsongen med att få prostatainflammation i 8 minusgrader i mars är risken överhängande att man gör något annat nästa gång.

Den lilla gruppen som alltid kommer på matchen för att de älskar sitt lag mer än sina barn räcker inte även om deras närvaro är viktig för stämningen så länge inte det inte blir ordningsproblem.

Fotbollen är världens största sport och en jätteindustri så svenska klubbar borde kunna bättre och svensk publik få uppleva bättre.

Men, förklaringen finns kanske på närmare håll.

När SvFF gör en bilaga i Sportbladet där man mixar så skilda varumärken som Allsvenskan, damallsvenska, cupen, superettan och landslaget med varandra så beter man sig lika dumt som om Volkswagen skulle skicka ut reklam där man till samma konsument marknadsför både Skoda, Lamborghini och Scanias tunga lastbilar.

Då har man inte förstått mycket om branding, customer segmentation, one to one marketing och allt det andra som är självklarheter för en marknadsförare idag. Då lever man kvar i 50 talets Folkrörelsesverige.

När man sedan i samma bilaga använder klubbarnas pengar för att marknadsföra sin egen arena som onekligen konkurrerar om besökarna med både andra Stockholmsarenor såväl som arenor i Göteborg, Malmö, Borås med flera städer. Då agerar man oetiskt.

Det finns alltså goda skäl att konstatera att Fotbollen sviker sin publik. Det är synd för fotboll är något alldeles fantastiskt.

Dan Persson

Erik (inte verifierad)

lör, 2011-03-26 17:20

1. Det här var det överlägset

Det här var det överlägset mest intressanta fotbollsrelaterade jag läst på många år! Jag hoppas att du lyckas nå ut till de som bestämmer för du har väldigt många bra poänger.

Kristof (inte verifierad)

lör, 2011-03-26 21:11

2. Bra där Dan, att publiken

Bra där Dan, att publiken sviker beror precis på det du nämner, klubbarna erbjuder en ganska dålig fotboll, äcklig korv och avslagen öl, pissiga toaletter, en medioker publikservice, dålig marknadsföring, försäljning och distribution av biljetter samt sega kommunikationer till och från arenorna. Klubbarna är inte bra på en enda process i värdekedjan. De svenska klubbarna har ett gammaldags företagstänk som pratar om att öka merförsäljingen per åskådare och själva producera de extra varorna. Att producera hela värdekedjan är snarare 60-80 talets konglomeratparadigm. Det fungerar i t.ex. Premier League där fotbollen håller världsklasstandard vilket är den produktens competitive edge. "Den moderna företaget" är att maximera kundnyttan genom att bygga "värdnätverk", ett system av olika företag som koordineras och ingår en partnerstruktur. En sådan affärsmodell borde rimligtvis kunna anammas framgångsrikt även i idrotten. Så de vinnande klubbarna i Sverige kanske blir de som koncentrerar sig på det man har en rimlig chans att bli bäst på (utveckla talang) och i övrigt säkerställer att andra specialiserande företag levererar övriga processer i matchdagens värdekedja. Problemet för klubbarna är i första hand inte att tjäna typ 5 kr xtra per åskådare på korv och dryck (det är väl det vad som blir bottomline). Problemet är att få åskådarna till arenan och betala inträde. Ett specialiserande nätvärk kan producera kundnyttan mer effektivt vilket ger klubbarna högre intäkter och genererar profit till partnerföretagen vilket är en förutsättning för att de ska vara intresserade att ingå partnerskap. Men det krävs ett paradigmskifte och nytt ledarskap.

Svinlunga (inte verifierad)

ons, 2011-03-30 23:14

3. Den satsning du beskriver Dan

Den satsning du beskriver Dan är på många sätt logisk. Problemet är att den inhemska fotbollen håller för dålig kvalitet spelmässigt. Hela problematiken skapar en moment 22-situation. Svenska lag håller för dålig kvalitet för att kvala in till stora turneringar, det har inte enbart att göra med att de andra lagen har större ekonomiska muskler. Svenska lag tränar fel och för lite, stjärnor flyr utomlands. I många ligor där "förståsigpåare" skrattar åt arenor och kringarrangemang presterar spelarna långt bättre fotboll och resultat än svenska lag för mindre än halva lönen. För att komma åt de stora pengarna krävs resultat och för att nå resultat krävs pengar. Det är den lätta vägen att beskriva detta problem. Men det är så att det spelar ingen roll om du sminkar en gris och sätter på den löshorn, det är fortfarande en gris. Helhetsupplevelser i all ära, men det är bra fotboll man vill se. Sedan är givetvis god service och tillgänglighet viktiga faktorer som bidrar till att locka folk till arenorna. Det som blir farligt är när allt jobb börjar i fel ände. Som exempel så skriker samtliga stora fotbollsklubbar i Stockholm efter nya arenor. Samtidigt byggs en ny nationalarena för 50000 åskådare i Solna. Jag tvivlar på att den någonsin kommer att vara helt fylld annat vid något storslaget invigningsevenemang där fotbollen blir en sorglig parentes. Hela lösningen ligger inte i strikt marknadsekonomiska åtgärder. Det du beskriver som 50-talets Folkrörelsesverige fyller faktiskt en viktig funktion än idag. Fotbollen ska vara till för folket. Ideella insatser är fortfarande idrottssveriges viktigaste tillgång.

Johannes (inte verifierad)

tors, 2011-03-31 13:53

4. Du har fel. Allt annat än den

Du har fel. Allt annat än den sportsliga prestationen av det egna favoritlaget är sekundärt. Når laget man håller på framgång så kommer publiken. Ingen går på fotboll för att tågen går i tid, korven smakar bra och Carola sjunger i pausen...om laget spelar uselt. Jämför med en toppinredd biograf som visar usel film. Lockar den publik? En teater som håller högsta standard - men spelar en toksågad pjäs? O s v Det är därför vi ofta ser höga publiksiffror i premiäromgångarna när supportrarnas förväntningar ännu inte har krossats.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.