Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Dumma, dumma kommunen!"

Det är Bandyn det är fel på.

Sandviken AIK som ledande bandylag är sura på Göransson arena och Sandvikens kommun.

En ny affärsplan

Skälet är att arenaägaren vill följa statuerna i gåvobrevet och minska kommunens förluster genom en ny affärsplan där man inte vill ha bandymatcher perioden jan-mars för att kunna ha alla typer av event utifrån gåvobrevets mångfaldsklausuler.

SAIK hävdar att den nya affärsplanen för Göransson Arena innebär att laget går under.

Det är en smula ensidigt sätt att se det hela. Problemet är självfallet att bandyn skapar för lite pengar till arenaägarna.

Det beror på flera saker:
För lite publik
För få hemmamatcher
För billiga biljetter
För höga spelarlöner

Bandyn har gjort en Grekland. Spelarna har fått pengarna medan någon annan skall betala.

Bandyns negativa spiral

De pengar bandyn har kvar till arenaägaren skapar alltså med enstaka undantag bara underlag för utomhusrinkar. Samtidigt som utomhusrinkar attraherar väsentligt färre. Bandyn riskerar alltså en negativ spiral som på sikt slår ihjäl sporten.

Förlåt vän av ordning, men bandyns negativa spiral är inte ny och det enda som kan hända nu är att processen blir förkortad.

Det måste finnas rim och reson i skattebetalarnas stöd av elitidrotten. I stöd till ungdomsidrott finns det inte rim och reson, här är stödet för lågt. För elit/arenaidrott är läget det omvända.

Det finns alternativintäkter för en arena som förutsätter att man inte har is under perioden jan-juni. Fotboll som är en gigantisk sport i antal aktiva har mycket stort behov av inomhushallar för träningsläger, det är enklare att snabbt konfigurera om arenan om man inte har en hektar is.

Fler matcher enda lösningen

Bandyns lösning torde vara enkel. Spela fler omgångar, dagens tolv hemmamatcher är rena döden för arenorna. Komprimera spelschemat från början på augusti till och med julhelgen. Ni får en kortare period där det är enklare att ha ”mind set” från publiken.

Att göra som SAIK, att genom ett pressmeddelande på femåringens tema; dumma, dumma kommunen, dumma dumma arenan, det är oss det är synd om, kan förmodligen vara framgångsrikt mot politikerna i kommunen på kort sikt men med lite mera självinsikt så kan man säga dumma dumma bandyklubbarna.

Om nu Bandyn har lärt sig att lägre spelarlöner leder till sämre spelare torde sambandet mellan för lite intäkter för arenaägaren och uterink vara lika självklart.

Spelarlöner som inte finns

Genom att inte tillförsäkra den viktiga leverantören av arena en tillräcklig intäkt utan istället lägga pengar man inte har på spelare har SAIK på egen hand gjort sig av med sin arena. Så trist fungerar den kommersiella elitidrotten.

När gnället dessutom börjar handla om den ideella föreningen som det då är än mera synd om blir det patetiskt.

När spelarlönerna överstiger den genomsnittliga företagarens intäkt har man slutat vara ideell oavsett vad man kallar sig. Vi har lagt det samhället bakom oss vad gäller elitidrotten.

Att en kommun har anledning att stödja ett elitlag behöver vi inte diskutera. För Luleå kommun är Luleå hockey det främsta varumärket i kommunen som också berör störst andel av innevånarna. Det är väl investerade pengar och det ger mer nytta per skattebetalare än kulturstödet.

Inga dolda sponsorskap!

Bandy och Sandviken är intimt förknippade så även här finns det goda skäl för kommunen att stödja SAIK, självfallet för ungdomsverksamheten men också genom ett sponsorskap av elitlaget i bandyn. Dock skall sponsorskapet vara baserat på motprestation och beloppen vara satta.

Om laget driver arenan är det lika okej att kommunen bär hyra för ungdomsverksamheten enligt samma regler för hur kommun betalar hyra till andra fastighetsägare som upplåter plats för ungdomsidrott.

Ett dolt sponsorskap i en förlustbringande arena där det inte finns någon gräns för den årliga förlusten är däremot inte okej.

Nu är allt inte bandyns fel. Galenskapen att det byggts ett stort antal inomhusarenor utan någon som helst behovsanalys, marknadsundersökningar eller i några fall ens en idé om hur man skall få någon avkastning, hamnar nästan helt hos kommunerna.

Dan Persson

Lars-Gunnar Herdberg (inte verifierad)

lör, 2011-07-02 14:56

1. Hej Nu är det inte

Hej Nu är det inte Sandvikens kommun som har byggt arenan utan de har fått den till skänks av Göranssonska stiftelserna. Det är nog det stora problemet, skulle de ha tackat nej? Knappast. Så nu står de där med en arena med enbart driftkostnader, inga amorteringar ingen ränta att tänka på. Då är det enklaste sättet att skära i kostnaderna, att ta bort isen men att göra det när bandyn är som intensivast har jag svårt att förstå. Arenan står från Mars till Oktober oanvänd frånsätt ett loppis i Juni. Kan de inte hitta på ett sätt att skapa intäkter Mars-September varför måste de göra det December-Mars. M V H Laggen

Dan Persson

lör, 2011-07-02 19:52

2. Hej Lars Gunnar, jag har koll

Hej Lars Gunnar, jag har koll på ägande och trots avsaknad av investering så förlorar kommunen pengar. Om Bandyförbundet hade ordnat en serie med 25 hemmamatcher hade det fungerat bättre. Efterfrågan finns jan-april. Kan inte förstå någon som säger upp sig för att man måste jobba ute.

Dan Persson

lör, 2011-07-02 19:52

3. Hej Lars Gunnar, jag har koll

Hej Lars Gunnar, jag har koll på ägande och trots avsaknad av investering så förlorar kommunen pengar. Om Bandyförbundet hade ordnat en serie med 25 hemmamatcher hade det fungerat bättre. Efterfrågan finns jan-april. Kan inte förstå någon som säger upp sig för att man måste jobba ute.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.