Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
"Framtiden kräver mera - och kostar mera"
Tisdag och onsdag nästa vecka är det Branschforum för sponsrings-, arena- och eventverksamheten på Globen. Med många kända talare av hög kvalitet och självfallet kommer ”alla” att vara där.
Ett ganska genomgående tema handlar om hur vi utvecklar arenaupplevelsen. Svaret finns självfallet på alla områden, dvs allt från ny teknik, nya betalsystem till säkerhet och mjuka sociala faktorer.
Wifi måste det bara finnas
Ofta är det så att hårda och mjuka värden hör ihop. Wifi i arenan som alla kan använda med hög hastighet var onödigt för tre år sedan men är livsnödvändigt nu. GSM/3G fungerar inte när så många personer skall dela på nätet.
Vilken 17-åring följer idag med farsan på fotboll om han inte kan uppdatera sin Facebook, chatta med polarna och därmed finnas?
Att ha ett wifi där alla samtidigt skall titta på målet från en match på en annan arena i sin surfplatta/mobil är en mångmiljoninvestering. Ta det gånger den svenska arenamängden och vi pratar en halv miljard.
Här är framtiden
Nu kommer jag självfallet att vara där och lyssna och det är värt både tid och pengar att göra det för er alla, men en sammanfattning av vad som sägs några dagar i förväg kommer nedan. Jag får återkomma om jag hade fel på någon punkt. Det har faktiskt hänt…
- Konkurrensen om arenabesökaren hårdnar.
- Arenabesökarens krav på upplevelse per satsad timme fritid ökar
- Det uppkopplade samhället når arenan.
- Besökaren vill bli behandlad som individ, inte som en del av ett kollektiv.
- Köfria arenor blir vinnare.
- Arrangör måste regissera all dötid.
- Att höja de sociala aspekterna är viktigare, enklare och billigaste sättet att skapa återkommande kunder.
Det här får effekter på hur arenan måste se ut, på it-system, logistik av allt som säljs såväl som flödet av människor.
Men, den dagen vi har en kvalitativ arenaupplevelse är när tjejerna kan gå på damtoa utan att köa och det dessutom är rent och snyggt på toaletten.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Erik (inte verifierad)
mån, 2011-08-29 22:02
1. Tja Dan! Låter spännande Dan!
Tja Dan! Låter spännande Dan! Får man en rapport på vad som sas tro?