Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Framtiden kräver mera - och kostar mera"

Tisdag och onsdag nästa vecka är det Branschforum för sponsrings-, arena- och eventverksamheten på Globen. Med många kända talare av hög kvalitet och självfallet kommer ”alla” att vara där.

Ett ganska genomgående tema handlar om hur vi utvecklar arenaupplevelsen. Svaret finns självfallet på alla områden, dvs allt från ny teknik, nya betalsystem till säkerhet och mjuka sociala faktorer.

Wifi måste det bara finnas

Ofta är det så att hårda och mjuka värden hör ihop. Wifi i arenan som alla kan använda med hög hastighet var onödigt för tre år sedan men är livsnödvändigt nu. GSM/3G fungerar inte när så många personer skall dela på nätet.

Vilken 17-åring följer idag med farsan på fotboll om han inte kan uppdatera sin Facebook, chatta med polarna och därmed finnas?

Att ha ett wifi där alla samtidigt skall titta på målet från en match på en annan arena i sin surfplatta/mobil är en mångmiljoninvestering. Ta det gånger den svenska arenamängden och vi pratar en halv miljard.

Här är framtiden

Nu kommer jag självfallet att vara där och lyssna och det är värt både tid och pengar att göra det för er alla, men en sammanfattning av vad som sägs några dagar i förväg kommer nedan. Jag får återkomma om jag hade fel på någon punkt. Det har faktiskt hänt…

  • Konkurrensen om arenabesökaren hårdnar.
  • Arenabesökarens krav på upplevelse per satsad timme fritid ökar
  • Det uppkopplade samhället når arenan.
  • Besökaren vill bli behandlad som individ, inte som en del av ett kollektiv.
  • Köfria arenor blir vinnare.
  • Arrangör måste regissera all dötid.
  • Att höja de sociala aspekterna är viktigare, enklare och billigaste sättet att skapa återkommande kunder.

Det här får effekter på hur arenan måste se ut, på it-system, logistik av allt som säljs såväl som flödet av människor.

Men, den dagen vi har en kvalitativ arenaupplevelse är när tjejerna kan gå på damtoa utan att köa och det dessutom är rent och snyggt på toaletten.

Dan Persson

Erik (inte verifierad)

mån, 2011-08-29 22:02

1. Tja Dan! Låter spännande Dan!

Tja Dan! Låter spännande Dan! Får man en rapport på vad som sas tro?
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.