Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Framtiden kräver mera - och kostar mera"

Tisdag och onsdag nästa vecka är det Branschforum för sponsrings-, arena- och eventverksamheten på Globen. Med många kända talare av hög kvalitet och självfallet kommer ”alla” att vara där.

Ett ganska genomgående tema handlar om hur vi utvecklar arenaupplevelsen. Svaret finns självfallet på alla områden, dvs allt från ny teknik, nya betalsystem till säkerhet och mjuka sociala faktorer.

Wifi måste det bara finnas

Ofta är det så att hårda och mjuka värden hör ihop. Wifi i arenan som alla kan använda med hög hastighet var onödigt för tre år sedan men är livsnödvändigt nu. GSM/3G fungerar inte när så många personer skall dela på nätet.

Vilken 17-åring följer idag med farsan på fotboll om han inte kan uppdatera sin Facebook, chatta med polarna och därmed finnas?

Att ha ett wifi där alla samtidigt skall titta på målet från en match på en annan arena i sin surfplatta/mobil är en mångmiljoninvestering. Ta det gånger den svenska arenamängden och vi pratar en halv miljard.

Här är framtiden

Nu kommer jag självfallet att vara där och lyssna och det är värt både tid och pengar att göra det för er alla, men en sammanfattning av vad som sägs några dagar i förväg kommer nedan. Jag får återkomma om jag hade fel på någon punkt. Det har faktiskt hänt…

  • Konkurrensen om arenabesökaren hårdnar.
  • Arenabesökarens krav på upplevelse per satsad timme fritid ökar
  • Det uppkopplade samhället når arenan.
  • Besökaren vill bli behandlad som individ, inte som en del av ett kollektiv.
  • Köfria arenor blir vinnare.
  • Arrangör måste regissera all dötid.
  • Att höja de sociala aspekterna är viktigare, enklare och billigaste sättet att skapa återkommande kunder.

Det här får effekter på hur arenan måste se ut, på it-system, logistik av allt som säljs såväl som flödet av människor.

Men, den dagen vi har en kvalitativ arenaupplevelse är när tjejerna kan gå på damtoa utan att köa och det dessutom är rent och snyggt på toaletten.

Dan Persson

Erik (inte verifierad)

mån, 2011-08-29 22:02

1. Tja Dan! Låter spännande Dan!

Tja Dan! Låter spännande Dan! Får man en rapport på vad som sas tro?

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.