Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Bra jobbat av AIK-arna"

Idag kom det sedan länge väntade beslutet. AIK:s arenagrupp rekommenderar AIK Fotboll AB att teckna avtal med Nationalarenan för spel i Allsvenskan från 2013. Det finns i nuläget inte en stavelse i texten som motsäger att AIK fortfarande vill bygga en egen arena i Sundbyberg för spel från ca 2017-2018 vilket intresseklubben antecknar.

Slutsatserna är nu som följer:

• AIK är att gratulera. Man har skickligt spelat ut aktörerna och det avtal som nu skall tecknas kommer att ge AIK ett bättre matchnetto än vad Råsunda har genererat. AIK kommer att få en starkare ekonomi (om man behåller publiksnittet).

• AIK har också med stor sannolikhet säkerställt ett ökat stöd från Solna stad till föreningens verksamhet. Det är troligt men förmodligen inte påvisbart (så klantiga får de inte vara) att Solna här har brutit mot kommunallagen genom särbehandling.

• AIK:s 20-25 matcher ger inte Arenabolaget mer än 10 miljoner kronor i intäkter, dvs en tredjedel av det planerade antalet event som redan från början är optimistiskt och inte ger mer än 3 procent av den nödvändiga intäkten.

• Om Solna stads revisorer får granska avtalet kommer deras slutsats att vara att intäkten för arenan skapar risk för att banken kräver in stadens borgensåtaganden. Nu lär de inte få granska avtalet så frågan faller. Solnas invånare lär även fortsättningsvis sväva i okunskap om riskerna. Nu har Solna råd att ta hela smällen och frågan är om man inte borde göra det nu, innan driftsförlusterna tillkommer.

AIK har allt att vinna

Initialt kommer AIK att kunna höja publiksnittet ordentligt då arenan är fantastisk och värt ett besök i sig. Även över tid bör arenan genom ökad bekvämlighet och service kunna ge ett högre publiksnitt. Regn och kyla försvinner som problem.

Det är vidare troligt att AIK kan höja snittpriset på biljetter med undantag av ståplatspubliken där klacken fungerar som en militant fackförening av Arthur Scargill modell. Hade de älskat AIK hade klacken accepterat en ordentlig höjning.

Det mest spännande våren 2013 bli att se hur snabbt de stora fläktarna kan suga bort röken från 100 bengaler. Jag tror de klarar tio minuter om de går upp på fullt. Då blir det till att hålla i hatten.

En första redovisning...

Sammanfattningsvis så är AIK att gratulera. Skickligt jobbat av alla inblandade.

I juni 2014 blir sedan arenaägaren och arenaoperatörens första hela årsredovisning med drift under hela perioden publika, d.v.s. precis lagom till valrörelsen med andra ord.

Undrar hur många dagisfröknar, lärare och äldrevårdare som Johanna Graf och övriga i opposition i Solna kan räkna om de siffrorna till?

Dan Persson

Jörgen Åker (inte verifierad)

tors, 2011-09-29 09:32

1. Bra skrivet Dan! Hoppas

Bra skrivet Dan! Hoppas verkligen att hela projektet flyger.. AIK är dock vinnaren oavsett! Tack Ninna på Globen för ett attraktivt erbjudande som gjorde att vi kunde sätta press på arenabolaget! Framtiden får utvisa om Swedbank Arena kan få ekonomin att gå ihop men nu finns i alla fall en strimma hopp!

Victor Capel (inte verifierad)

fre, 2011-09-30 16:10

2. Fläktar för att blåsa bort

Fläktar för att blåsa bort bengalröken? Jag önskar att folk som styr Svensk Fotboll var lika smarta som du, Dan. Fast deras grej, att blunda och hoppas på att när dom öppnar ögonen igen så kommer inten längre att bränna bengalar, är ju rätt kul det med. Själv tror jag att det kommer gå snabbare än 10 minuter dock, skulle tippa på 3.

Dan Persson

fre, 2011-09-30 16:18

3. Victor, när vi var på visning

Victor, när vi var på visning av arenan visade de på de stora fläktarna som finns runt om ca 100 stycken som skulle klara det mesta, de såg ut som jetmotorer. Men AIK är som sagt var att gratulera.

Pan Dersson (inte verifierad)

fre, 2011-09-30 16:56

4. "Det är vidare troligt att

"Det är vidare troligt att AIK kan höja snittpriset på biljetter med undantag av ståplatspubliken där klacken fungerar som en militant fackförening av Arthur Scargill modell. Hade de älskat AIK hade klacken accepterat en ordentlig höjning." Älskar jag inte AIK för att jag möjligtvis inte skulle ha råd med en prishöjning? Att stå upp på en kortsida, och skåda fotboll från Europas 28e bästa liga ska dessutom knappast kosta mer än 100kr. Man vill trots allt ha valuta för pengarna. ---- Det finns ett helt våningsplan endast vigt för dessa fläktar ni pratar om. Så att blåsa ut bengalrök lär nog inte bli något problem.

Matte (inte verifierad)

fre, 2011-09-30 17:17

5. Att höja snittpriserna på

Att höja snittpriserna på biljetter är inte det smartaste sättet att locka ny större publik till arenan, vad är det som säger att nuvarande publik med årskortsinnehavare i spetsen kommer acceptera höjda biljettpriser. Det som styr är hur det går för AIK i serispelet, går det bra kommer publiken går det dåligt stannar dom hemma och då spelar ingen roll i vilken arena vi spelat på.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.