Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Den vänliga arenan, så fel det blev
Jaha, då vet vi, det sedan i maj kända beskedet att vår nya nationalstadion byter namn till Friends arena. För att klargöra lite grundläggande då risken är överhängande att jag blir lite negativ så är det så här.
Friends är en organisation som jag respekterar och högaktar. Idrotten skulle tjäna på att utveckla verksamheten så att man även var ett föredöme på antimobbing-området och har mycket att lära av Friends.
Bekräftar avsaknaden av förtroende
Swedbank har jag en yrkesmässig relation till vad gäller betalningar och jag möter människor som levererar, tar ansvar och har kompetens hos Swedbank Babs. Swedbank är inte sämre, utan bara lika dåliga som de andra storbankerna i behandlingen av sina kunder.
Det här beror på att de trots standardprodukter utan innovationsnivå på en konkurrensutsatt marknad har lovat sina ägare att leverera 15 procents avkastning. Något som är omöjligt utan olaglig kartellbildning. Alternativet att säga att den långsiktiga intjäningsförmågan bara motiverar halva aktievärdet vågar de inte fundera på. Följden blir ohemula villkoret för kunderna.
Med detta sagt är det som stör mig mest med det här namnbytet att Swedbanks kommunikationsdirektör bekräftar att svenska folkets förtroende för stora banker är så lågt att varumärket bara skapar negativa associationer.
Vilken moral har banken?
Då har vi ett allvarligt samhällsproblem på den nivån att statsministern borde vara bekymrad. När medelklassen tappar förtroende för samhällskritiska institutioner som banker så riskerar vi fundamenta för vårt välfärdssamhälle.
Orsaken till Greklands problem är att befolkningen inte har förtroende för riksdag, regering, skatter, banker med mera.
Jag har väldigt svårt att förstå att cheferna på Swedbank kan anses ha någon form av moral om de väljer att jobba kvar i banken efter att insikten om att de har förstört befolkningens förtroende för dem har blivit så tydligt klargjord.
De får försvara, förklara, beklaga
Jag förstår också varför anställda inte längre törs tala om var de jobbar utan kommer med lögner av typen ”jag jobbar på Austria Tabak och försöker få barn att börja röka” för att slippa bli sedda som amoraliska individer.
Det är också så att Friends varumärke vid första större huliganproblemet på arenan kommer att drabbas av det här namnbytet. Rubriken i kvällspress av karaktären ”Huliganupplopp på Friends arena” skapar en motstridighet som är direkt skadlig för organisationen. Någon som tror att det inte kommer att spåra ur vid något tillfälle de kommande 15 åren?
Nationalarenan har därutöver problemen med muträttegången. Nu kommer de åtalade att bli frikända för de är oskyldiga och utsatta för ett övergrepp av en mediekåt åklagare som har riksoduglingen Christer Van Der Kwast som föredöme (alternativt om de fälls av en inkompetent tingsrätt bli frikända i hovrätt) så den problematiken bör snart ligga bakom dem.
Det blev tokfel
Men den ekonomiska osäkerheten för arenan och det trista faktum att vi inte har förtroende för banker så är det här namnbytet grundläggande fel.
Fel för att varumärkesmässigt är det bolag som behöver få ut sitt varumärke som skall synas. Inte de som får betalt för att ge andra rätt att använda deras varumärke..
Fel för att Friends med allt det värde de har som CSR-aktör och med deras varumärke riskerar för mycket med en Nationalarena där grupperingar av publiken försiktigt uttryckt inte delar deras värdegrund.
Fel för att ingen av oss vill bo i ett samhälle där vi inte har förtroende för ledande finansinstituts varumärke. Skall vi bevara ett välfärdssamhälle kan vi inte vakna varje morgon med känslan av att banken satt på oss därbak. Så enkelt är det.
Fel för att Nationalarenan om den skall bli en sådan självfallet skall attrahera våra finaste varumärken. Den skall heta IKEA, H&M, Volvo, Scania, SKF, Swedbank och liknande. Inte bli skänkt till en ideell organisation för att ingen annan vill ha sitt namn på den.
Det här är så fel det kan bli. Det är djupt tragiskt att vår stora och fina (den blir fantastisk) arena har fått en så Kafkaartad start. Mitt långa liv har lärt mig att Kafka bor ihop med Murphy, dvs börjar det gå snett så fortsätter det.
Jag förstår varför Swedbank inte vill ha sitt varumärke på arenan men de har gjort Friends en otjänst när de tvingade dem att ta över.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.
Bocaj (inte verifierad)
fre, 2012-03-30 14:38
1. Om man ska tro dina tidigare
Om man ska tro dina tidigare krönikor ligger inte konkursen så många år bort. Och då vill väl inte Swedbank förknippas med detta bygge? Eller är jag för konspiratorisk nu?