Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Dessa tittarstormar och följderna…"

Allsköns media kan från tid till annan skapa tittarstormar (dvs 50 pers som ”rasar”) på temat att rättigheter hamnar hos kommersiella kanaler som tar betalt för det de visar och att då ”svenska folket” inte får se något. Detta lämnar mig kall.

På grund av tittarstormar kan allsköns politiker få för sig att en statsfinansierad tv skall kunna vara med i matchen om rättigheter till de stora eventen.

Vi andra finns också

Jag tittar lite på tv, men allt jag ser är public service, dvs SVT och ibland BBC. Dvs reklamfri tv. Det har mer att göra med att jag inte säljer min fritid för 38 minuter per timme och i största allmänhet tycker tv är ett gammalt media.

De två timmar per månad jag uppnår i tv-tittande gör mig icke representativ, sen konsumerar jag mer via play, dock utan att kunna anses nära den genomsnittliga tv-tittaren

Min syn är enkel. SVT skall inte jaga tittare och inte lägga deg på något så dumt som sportsändningar. Sedan är bra sportsändningar fantastisk underhållning men det är lite Darwin awards över det hela.

Ingen rättighet att betala...

Vill man titta på fotboll, hockey, golf, motorsport, OS och liknande får man pynta. Det är ingen rättighet.

När och om jag tittar på sport på SVT skall jag slippa de skyltar som är skälet att jag inte tittar på en kommersiell kana.

Det är klart att SVT tappar tittare som en följd av att de inte har de populäraste sportprogrammen.

Ett femårigt TV-krig

Men SVT är public service och ingenting annat. Arrangörer av idrottsförbund skall sälja sig till högsbjudande. Licenspengar räcker inte längre i de sammanhangen då live sport snart är det enda som fungerar i tablåerna.

Vi ser nu bara början på ett femårigt krig där tv:s framtida affärsmodeller blir del av en komplex situation som ingen idag förstår.  Där skall idrottens arrangörer go for the money och ingenting annat och SVT skall inte vara med för de har inte pengar.

Då är det så här. Reklam och Mediabyråernas modeller, provisioner och ersättningsstrukturer är så starka att det försenar övergången till att idrotten behåller tv-rättigheterna och sänder själva via webb långt efter att tekniken gjort själva tv-sändningen omodern.

Spelbranschen går före

Men någonstans mellan 2016 och 2019 kan allsvenskan i fotboll med flera aktörer börja räkna på att köra i egen regi eller i en annan form av samverkan med ett tv-bolag där man behåller mer.

Eftersom ingen vet hur vi definierar tv om fem år så är det enda vi vet att allting kommer att ställas på ända. Det vi vet är att live event kommer att öka i värde. Därför är det viktigt att idrotten redan nu börjar planera för hur de skall optimera intäkterna från livebilder utan mellanled i form av tv-bolag.

Spelbranschen går före och så småningom finns det modeller där ett onödigt mellanled är borta.

Tekniken är lösningen

Men det vi vet är några enkla saker.

= Live-tv från sportevent ökar i värde.
= Svt kan inte göra av med våra licenspengar på att delta i racet om sporteventen, de får sända sånt som är billigt.
= Idrotten måste få större del av pengarna över tid.

Det underbara är att teknikutvecklingen löser allt detta åt oss.

Dan Persson

Max pesos (inte verifierad)

tis, 2012-03-27 22:12

1. Håller med dig fullständigt.

Håller med dig fullständigt.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.