Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Elitfotboll en del av upplevelseindustrin?"

Nja, den här synen önskar sig ingen... Foto: Sören Andersson, Scanpix

 

Erik Niva på Sportbladet har varit väldigt tydlig i sin blogg (länk) om vad det är som får människor att gå på fotboll och att det handlar om något annat än att fotbollen är en del av en upplevelseindustri. Hans utgångspunkt var två studenter som skriver en uppsats. De intervjuade även mig som del av sitt examensarbete.

Nu är det självfallet så att mina kunskaper om fotboll är på nivån korpens  lägsta division medan Erik lirar i Premier League i den jämförelsen. Det behöver bara sägas för att ingen skall tro att jag har en annan bild än alla ni andra.

Den gruppen är för liten

Sen kan jag ha mer data om arenautveckling, upplevelseindustri, konsumenters fritidskonsumtion och dess bevekelsegrunder än Erik.

Min tes är som följer: För många är inte fotboll en del av en upplevelseindustri utan något helt annat, mycket viktigare och livsavgörande, men den gruppen består av för få och de pengar de genererar är för lite för fotbollen.

Det går heller inte att få den gruppen att växa nog.

AIK ökar snitt markant

Jag känner personer som kan betala för att se sitt favoritlag oavsett väder, oavsett fruns födelsedag, barnens examen eller ens en tydlig inbjudan från en ung och vacker älskarinna. Det är dock enligt min bedömning inte sannolikt att den gruppen kan bli stor nog för att fylla Friends Arena.

Min bedömning är också att AIK kommer att öka sitt publiksnitt med 30-50 procent med högre snittbiljett när de lämnar Råsunda och flyttar in i Friends.

Det beror självfallet inte på att vi har fått 30-50 procent fler fanatiska AIK-are utan på att den nya arenan är så mycket trevligare vilket får oss att välja bort soffan, golfrundan, övertiden,  trädgården eller vad som nu står på listan över annat vi vill eller borde göra.

Det är skillnad det

AIK kommer förmodligen att spela ungefär lika bra fotboll då som nu. Om jag får rätt så bevisar det att det krävs mer än bara fotboll för att få de ökade intäkterna.

Fakta är också att antalet människor i ett elitlags upptagningsområde är något större i Tyskland med 80 millar invånare på halva Sveriges yta. Dvs om andelen mycket goda fotbollssupporters utgör samma procentandel i Tyskland som i Sverige så påverkar det publiksiffran.

Om Listerlandet hade Hamburgs invånarantal skulle Mjällby ha fler åskådare på sina hemmamatcher.

De kräver mera

För Gunners, Pool, Man U, Man C, Chelsea, Bara ramla, Real M, Milan, Inter och några till är fotbollen definitivt en del av upplevelseindustrin, de har nått motsvarigheten till tre stjärnor i Guide Rouge, dvs värd en resa. Stor del av deras intäkter kommer från besökare som har rest dit och betalar med flyg, hotell, transfer, krogen med mera det tjugodubbla mot en biljett i Allsvenskan.

Trenderna på att fritidskonsumtion för gruppen utanför kärnan av supporters kräver ökad bekvämlighet såväl som mer upplevelse per satsad timme fritid torde inte gå att ifrågasätta.

Här skall poängteras att liveidrotten när den är bra har en förmåga att leverera ståpäls och upplevelse som ingen annan, då är man oslagbar. Det är dock inte så att det sker varje gång. Favoritlaget förlorar, spelar dåligt, det regnar och så vidare.

Vill ha flera värden

Men, Niva har onekligen en poäng i att bra fotboll och emotionell relation till ett lag är mycket viktiga delar. Norge och Lettland har färre åskådare i hockey-VM än Sverige och Ryssland. Det är inte konstigt.

Vem vill se på fotboll om det inte spelar någon roll vem som vinner.

Men att se bättre, få mer bilder i min padda på arenan än i tv, träffa kompisar, få en pilsner eller en bit mat utan kö, kunna gå på muggen utan 20 minuters kö, sitta skönare, lättare att ta sig dit och hem med mera kan inte skada fotbollen.

I synnerhet inte för de grupper som inte vill vara på ståplats och kan titta på fotboll utan att hata.

Dan Persson

Victor Capel (inte verifierad)

fre, 2012-06-22 15:25

1. Hej Dan. Funderar lite över

Hej Dan. Funderar lite över följande: "Trenderna på att fritidskonsumtion för gruppen utanför kärnan av supporters kräver ökad bekvämlighet såväl som mer upplevelse per satsad timme fritid torde inte gå att ifrågasätta." Säger egentligen inte emot dig här, men undrar samtidigt varför det inte går att ifrågasätta? Ökar verkligen folks krav så mycket hela tiden? Någonstans kan jag känna att det samtidigt nämligen finns en önskan hos många att gå lite "back to basic", folk vill flytta ut på landet osv. Kan ju iofs tänkas att just "flytta ut på landet" blivit mer av ett koncept och upplevelse i sig snarare än en genuin önkan (och därför även rymmer den dolda premissen: "...så länge som jag snabbt och smidigt kan ta mig in till stan när jag vill"), men vissa såna strömningar har ju tydligt kunnat urskiljas hos folk. En önskan om något enklare, basalare. Samtidigt så talar ju de faktiska flytttrenderna för en ökad urbanisering snarare än en minskad, så det kanske bara är något folk säger men inte egentligen menar. Å andra sidan så räcker det ju med att se vad folk egentligen gör på semestern för att inse att svensken helt uppenbarligen inte har sådär skithöga krav på bekvämlighet och fräshhet sålänge solen skiner. Hela perioden från nu till Augusti präglas ju av orakade män som dushar lite mer sällan än annars med kläder som slutar innan dom borde, som frivilligt blir uppätna av mygg och bilar genom europa med barn liksom... Trevlig Midsommar förresten

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Den 17 november 2022 firar Svenska ishockeyförbundet 100 år med Tidernas Hockeygala i Avicii Arena. Galan direktsänds i SVT 1 med start kl 20.00. Under kvällen ska svensk ishockeys historia uppmärksammas och hyllas. Flera tunga priser ska delas ut, i synnerhet Tidernas Ögonblick där svenska folket utgör jury.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.